انتشار این مقاله


بحران چاقی، خطرناک‌تر از همیشه

براساس گزارشات یک مطالعۀ جهانی، در حال حاضر بیش از دو میلیون نفر در سراسر جهان با مشکل اضافه‌وزن یا چاقی روبه‌رو هستند.

براساس گزارشات مطالعۀ جهانی صورت گرفته بر روی ده‌ها میلیون نفر، در حال حاضر بیش از دو میلیون نفر در سراسر جهان با مشکل اضافه‌وزن یا چاقی روبه‌رو هستند. بر پایۀ آنالیز داده‌های ۱۹۵ کشور، ساموآی آمریکا در صدر لیست چاق‎ترین کشورهای دنیاست.ٌ

در لیست ۱۰۰ کشور پرجمعیت دنیا، عربستان سعودی، مصر و ایالات متحدۀ آمریکا به ترتیب با ۲۷.۵، ۲۶.۸ و ۲۶.۵ درصد جمعیت افراد با شاخص توده بدنی (BMI) بیش از ۳۰ ( معیار استاندارد تعریف چاقی) در بالاترین سطح چاقی قرارا دارند.

ارزیابی روندهای وزنی بدن ۶۸.۵ میلیون نفر بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۲۰۱۵ – که یافته‌های آن در New England Journal of Medicine منتشر شده‌است – جامع ترین و به‌روزترین نما را از بحران چاقی حاکم بر جهان ارائه می‌کند.

یافته‌ها حاکی از اضافه‌وزن داستن یا چاق بودن ۲.۲ میلیارد نفر در سراسر جهان هستند؛ یعنی چیزی در حدود ۳۰ درصد جمعیت کرۀ زمین.

نمودار کشورهای با بالاترین میزان چاقی در میان ۱۰۰ کشور پرجمعیت دنیا|Newsweek©

از سال ۱۹۸۰، شیوع چاقی تقریباً در تمام کشورها افزایش یافته و در۷۰ کشور حتی به دو برابر رسیده‌است. در مجموع، در حال حاضر تقریباً ۱۰۸ میلیون کودکان و بیش از ۶۰۰ میلیون بزرگسال در دستۀ “چاق”ها قرار می‌گیرند.

نویسندگان مطالعه این موضوع را این‌گونه توجیه می‌کنند:

علی‌رغم کم بودن شیوع چاقی کودکان نسبت به بزرگسالان، میزان افزایش چاقی در دوران کودکی در بسیاری از کشورها بیشتر از بزرگسالان بوده‌است.

ساموآی آمریکا، تونگا، ساموآ، کویت و کیریباتی پنج کشور با بالاترین نرخ چاقی هستند. اما  همهانطور مه پیش‌تر نیز اشاره شد، در میان ۱۰۰ کشور پرجمعیت، این عنوان به‌ترتیب به عربستان سعودی، مصر، ایالات متحده، آفریقای جنوبی و عراق می‌رسد.

ایالات متحده با نرخ ۱۲.۷ درصد، بالاترین نرخ چاقی در دوران کودکی را در میان ۱۰۰ کشور پرجمعیت ترین جهان دارد.. عربستان سعودی، کانادا، امارات متحده عربی و شیلی چهار کشور بعدی این دسته‌بندی را تشکیل می‌دهند.

نمودار کشورهای با بالاترین سطح چاقی در دوران کودکی در میان ۱۰۰ کشور پرجمعیت دنیا|Newsweek©

همچنین پژوهشگران دریافتند در ۲۰۱۵ چهار میلیون نفر در نتیجۀ چاقی فوت کرده‌اند؛ به نظر می‌رسد روزبه‌روز افراد بیشتری از مشکلات سلامتی ناشی از چاقی رنج می‌برند.

در این گزارش، دانشمندان  به روند “در حال رشد و نگران کننده” در حال وقوع در سراسر جهان اشاره می‌کنند.

اشكان افشین، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید:

وزن بیش از حد یکی از مشکلات بهداشتی عمومی زمان ماست که بسیاری را به چالش می‌کشد؛ در دهۀ گذشته تقریباً یک نفر از هر سه نفر. مداخلات متعددی ارزیابی شده‌اند، اما تعداد بسیار اندکی از آن‌ها تأثیر طولانی‌مدتی از خود نشان می‌دهند.

در مقاله‌ای مرتبط، ادوارد گرگ از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، و جاناتان شاو، از موسسه قلب و دیابت Baker استرالیا، به این نکته اشاره کردند که این مطالعه یک یادآوری دلسردکننده از اپیدمی چاقی جهانی است که در اکثر نقاط جهان نیز در حال بدتر شدن است.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید