انتشار این مقاله


علت خارش چشم چیست؟

با شروع فصل آلرژی شما ممکن است یک احساس آشنا از خارش چشم را تجربه کنید. اما علت این احساس مزاحم و ناراحت کننده چیست؟

با شروع فصل آلرژی شما ممکن است یک احساس آشنا از خارش چشم را تجربه کنید. اما علت این احساس مزاحم و ناراحت کننده چیست؟

علت هیستامین است! ممکن است شما در در حال حاضر از آنتی‌هیستامین برای درمان آلرژی خود استفاده کنید. اما مکانیسم عمل هسیتامین چگونه‌است؟

لایه جلویی چشم شباهت بسیاری با لایه‌ی خارجی پوست ما دارد و ما را از آسیب‌های زیست محیطی محافظت می‌کند. هنگامی که مواد مضر با این لایه تماس پیدا می‌کنند، واکنش پلک زدن ایجاد می‌شود که این مواد مضر را شسته و دور می‌کند. اما همینطور که تمام کسانی که تجربه وجود چیزی تحریک کننده در چشمشان را دارند، می‌توانند شهادت دهند، این فرایند دور کردن مواد مضر یک مکانسیم دفاعی کامل و بدون خطا نیست.

اگر محرکی که به چشم شما وارد می‌شود ماده‌ای باشد که شما به آن آلرژی دارید، با رخ دادن فرایند‌های بیوشمیایی در سلول‌های ایمنی موجود در چشم که ماست‌سل نام دارند روند آلرژی آغاز می‌شود.

ماست سل‌ها نقش اصلی را در این فرایند دارند

ماست‌سل‌ها از مغز استخوان آمده و در مکان‌هایی مثل چشم قرار گرفته به عنوان یکی از اولین مکانسیم‌های دفاعی در برابر پاتوژن‌ها ایفای نقش می‌کنند. اما در بدن افراد مبتلا به آلرژی، حساسیت فوق العاده زیادی نسبت به مواد بی‌ضرر مثل گرده گل‌ها و چمن ایجاد شده که سبب می‌شود سیستم ایمنی اشتباها به این مواد مثل پاتوژن‌ها پاسخ ‌دهد.
آلرژی که در چشم ایجاد می‌شود را ورم آلرژیک ملتحمه می‌نامند که می‌تواند از درجه خفیف تا شدید را شامل شود. هنگامی که یک آلرژن در تماس با چشم قرار می‌گیرد، به مولکول‌های موجود در سطح ماست‌سل متصل شده و باعث آزادسازی سریع تعدادی پیام رسان شیمیایی مثل هیستامین می‌شود، دانشمندان این فرایند را دگرانولاسیون می‌نامند.
بیشترین مقدار هیستامین موجود در اشک، حدود ۵ دقیقه بعد از مواجهه با آلرژن اندازه گیری شده‌است و حدود ۳۰ دقیقه بعد از پایان مواجهه، سطح هیستامین موجود در اشک به مقدار نرمال خود باز می‌گردد.

مکانیسم‌های عصبی

هسیتامین با رسیدن به سلول‌های عصبی و اتصال به گیرنده آن‌ها در چشم سبب ایجاد خارش می‌شود، در واقع هنگامی که سلول‌های عصبی مربوط به خارش در چشم توسط هیستامین تحریک می‌شوند. پیام‌هایی را به مغز ارسال می‌کنند و در نهایت خارش توسط مغز شروع می‌شود. اما دانشمندان هنوز از مکانیسم دقیق چگونگی ایجاد خارش در سلول‌های عصبی موجود در چشم اطلاعی ندارند. اطلاعاتی که امروزه درباره‌ی مکانیسم خارش وجود دارد، غالبا مربوط به خارش پوست است که تصور می‌شود هدف از آن بیرون راندن هر گونه انگل موجود در پوست است.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید