انتشار این مقاله


ذهن خوانی با رمزگشایی مغز

محققان نشان داده‌اند، آنچه که مغز انسان می‌بیند با استفاده از هوش مصنوعی میتوان رمزگشایی کرد. تفسیر اسکن‌های fMRI افرادی که ویدئو تماشا می‌کنند، نوعی تکنولوژی ذهن‌ خوانی است.

محققان نشان داده‌اند، آنچه که مغز انسان می‌بیند با استفاده از هوش مصنوعی میتوان رمزگشایی کرد. تفسیر اسکن‌های fMRI افرادی که ویدئو تماشا می‌کنند، نوعی تکنولوژی ذهن‌ خوانی است.
پیشرفت‌های جدید می‌توانند به تلاش در جهت بهبود هوش مصنوعی کمک کنند و بینش جدید را در رابطه با عملکرد مغز ایجاد کنند. نقدی که بر تحقیق صورت می‌گیرد، نوعی الگوریتم است که شبکه عصبی پیچیده نامیده می‌شود.که در فعال سازس کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند برای تشخیص چهره‌ها و اشیا کاربردی بوده‌ است. Zhongming Liu، استادیار دانشکده Purdue :

این نوع شبکه تاثیر زیادی در زمینه دید کامپیوتری در سال‌های اخیر داشته است. تکنیک ما استفاده از شبکه عصبی برای درک آنچه که می‌بینید، است.

به گفته Haiguang Wen، شبکه عصبی پیچیده، شکلی از الگوریتم “یادگیری عمیق” است برای مطالعه اینکه چگونه مغز تصاویر ایستا و سایر محرک‌های بصری را پردازش می‌کند. با این حال، یافته‌های جدید نشان می‌دهد که اولین بار است چنین روش‌هایی برای دیدن اینکه چگونه مغز فیلم‌هایی از صحنه‌های طبیعی را پردازش می‌کند، استفاده می‌شود. این خود گامی به سمت رمزگشایی مغز، در زمانیکه افراد در حال تلاش برای ایجاد محیط بصری پیچیده در اطرافشان‌اند، است.


محققان ۱۱.۵ ساعت داده‌های fMRI هر یک از سه خانمی که ۹۷۲ ویدئو کلیپ ( از جمله آنهایی که افراد یا حیوانات را در حال انجام کاری و یا در طبیعت نشان می‌داد) را تماشا می‌کرد، مورد بررسی قرار دادند. ابتدا از داده‌ها برای آموزش مدل شبکه عصبی پیچیده، برای پیش بینی فعالیت قشری بصری مغز، در حالیکه افراد در حال تماشای فیلم‌اند، استفاده شد. سپس از این مدل برای رمزگشایی داده‌های fMRI افراد، برای بازسازی فیلم‌ها، حتی آنهایی که این فرد قبلا تماشا نکرده، استفاده کردند.
این مدل می‌توانست بطور دقیق داده‌های fMRI را به دسته‌های تصویر خاص تقسیم کند. سپس تصاویر ویدئویی واقعی در کنار تفسیرهای کامپیوتری از آنچه فرد می‌بیند ( براساس داده‌های fMRI) ارائه می‌شود. برای مثال یک حیوان آبزی، ماه، یک لاک پشت، یک فرد یا پرنده‌ی در حال پرواز.


مقالات مرتبط: دانشمندان به ذهن‌خوانی نزديک شده‌اند!

ادغام مغز انسان با کامپیوتر؛ آینده بشریت


Wen:

به نظر من، یک از جنبه‌های منحصر بفرد این کار، انجام آن در زمان واقعی، وقتی فرد در حال تماشای ویدئو است، می‌باشد. ما مغز را هر دو‌ثانیه اسکن می‌کنیم، و مدل تجربی بصری را همانطور که رخ می‌دهد بازسازی می‌کنیم.
محققان توانستند بفهمند، چگونه مکان‌های خاصی در مغز، با اطلاعات خاصی که فرد می‌بیند، مرتبط است. علوم اعصاب، سعی دارد از اطلاعات مخصوصی که فرد می‌بیند، نقشه برداری کند. به گفته Wen، آنچه که در این مقاله گزارش داده شد، ما را به این هدف نزدیک می‌کند. صحنه‌ی ماشینی که در مقابل یک ساختمان حرکت می‌کند، بصورت اطلاعات تکه تکه‌ای در مغز درمیاید؛ منطقه‌ای در مغز ممکن است ماشین را نشان دهد، منطقه‌ی دیگری هم ساختمان را.

با استفاده از این تکنیک، شما ممکن است اطلاعات خاص ارائه شده توسط یک قسمت مغز را تجسم کنید، و بین تمام نقاط قشر بینایی مغز غربال کنید. با اینکار، می‌توانید ببینید چگونه مغز یک صحنه بصری را به قطعاتی تقسیم می‌کند و هر صحنه را با یک درک کامل بصری مجسم می‌کند.
محققان همچنین قادر به استفاده از این مدل‌ها که از یک فرد به دست آمده، برای پیش‌بینی و رمزگشایی فعالیت مغزی در افراد دیگر در فرایندی به نام موضوع متقابل رمزگذاری و رمزگشایی، هستند. این یافته‌ها از جهت پتانسیل کاربرد گسترده این مدل، برای افراد دارای نقایص بصری، دارای اهمیت‌اند.
Liu:

ما معتقدیم، وارد عصر جدیدی از هوش مصنوعی و علوم اعصاب شدیم، که در آن تحقیقات بر تقاطع این دو حوزه مهم تمرکز دارد. ماموریت ما پیشرفت هوش مصنوعی با استفاده از مفاهیم الهام گرفته از علوم اعصاب است. ما می‌خواهیم از هوش مصنوعی برای درک مغز استفاده کنیم. بنابراین فکر می‌کنیم این یک استراتژی خوب برای کمک به پیشبرد هر دو زمینه است، بطوری که در غیر اینصورت، به این هدف نخواهیم رسید.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید