انتشار این مقاله


چرا کاهش وزن در برخی افراد دشوارتر است؟

بعضی از افراد سخت‌تر از دیگران وزن کم می‌کنند. در مطالعه‌ای جدید، مولکولی در سلول‌های چربی شناسایی شده است که می‌تواند دلیل این موضوع باشد.

بعضی از افراد سخت‌تر از دیگران وزن کم می‌کنند. علتش چیست؟ در مطالعه‌ای جدید، مولکولی در سلول‌های چربی شناسایی شده است که می‌تواند دلیل این موضوع باشد.

محققان دریافتند که در سلول‌های چربی افراد چاق بیان مولکولی به‌نام lysyl oxidase (LOX) بالاست. LOX با فیبروز (Fibrosis) و التهاب بافت چربی مرتبط است که می‌تواند مانعی برای کاهش وزن باشد.

تصور می‌شود که حدود یک در هر سه بزرگسال در آمریکا به چاقی مبتلا اند که باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو، سکته مغزی، بیماری‌های قلبی و برخی انواع سرطان می‌شود.


مقالۀ مرتبط: چقدر کاهش وزن برای پیشگیری از دیابت نیاز است؟


عدم فعالیت و رژیم غذایی ضعیف علت اصلی چاقی می‌باشد، بنابراین طبیعی است که خوردن رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت‌های فیزیکی اولین راهکارهایی باشند که ما در تلاش برای کاهش اندکی وزن به کار می‌گیریم. اما این اقدامات می‌توانند نتایج متفاوتی داشته باشند: برخی افراد کاهش وزن مشاهده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر این کار را چالش برانگیز می‌یابند.

سطح LOX در افراد چاق بالا می‌باشد

محققان نمونۀ بافت چربی شکم افراد چاق را که قبل اینکه تحت جراحی کاهش وزن قرار گیرند برداشته شده بود، آنالیز کرده و با نمونۀ بافت چربی شکم افراد لاغر مقایسه کردند. آنالیزها نشان دادند که در بافت چربی افراد چاق میزان بیان مولکول LOX بیش‌تر است که منجر به فیبروز بافت چربی می‌شود. محققان با بررسی‌های بیش‌تر دریافتند که افزایش بیان LOX در نتیجۀ افزایش کمبود اکسیژن و التهاب سلول‌های چربی صورت می‌گیرد. این امر زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های چربی بزرگ‌تر شوند.

دانشمندان توضیح دادند که وقتی سلول‌های چربی تحت این نوع از استرس قرار می‌گیرند، توانایی خود در ذخیرۀ کالری اضافی را از دست می‌دهند. در نتیجه، این کالری به‌عنوان چربی در اطراف ارگان‌های مهم مانند کبد و قلب ذخیره می‌شود که این امر با مشکلات سلامتی بزرگ شامل بیماری قلبی و دیابت نوع دو مرتبط است.

متاسفانه، مطالعات نشان دادند که فیبروز بافت چربی می‌تواند کاهش وزن را برای افراد دشوار کند. اما این بدان معنا نیست که التهاب، کاهش وزن را غیرممکن می‌سازد. انجام چندین فعالیت منظم به مدت طولانی برای کاهش اندک جذب انرژی، کاهش وزن را ممکن می‌سازد و به بافت چربی کمک می‌کند تا بیش از حد فعالیت نکند. انجام این کار قندخون را بهبود می‌بخشد و در مدیریت دیابت نقش مهمی دارد.


مقالۀ مرتبط: تمرین هوازی می‌تواند به بهبود سلامت بافت چربی کمک کند


مراقب چربی‌هایمان باشیم

علاوه‌براین، یافته‌های تیم تحقیقاتی نشان می‌دهند مورد هدف قرار دادن مولکول LOX می‌تواند یکی از راه‌های جلوگیری از فیبروز سلول‌های چربی و احتمالا آسان‌تر ساختن کاهش وزن باشد. ولی برای تایید این تئوری به مطالعات بیش‌تری نیاز هست. همچنین، به تحقیقات بیش‌تری برای شناسایی راه‌های دیگری برای جلوگیری از فیبروز بافت چربی احتیاج می‌باشد. افزایش فعالیت‌های فیزیکی یکی از راه‌های کمک‌کننده در این زمینه است.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند زمانی‌که بافت چربی دچار التهاب می‌شود، علیرغم کاهش وزن، ممکن است به‌طور کامل بهبود نیابد. ما باید مراقب بافت چربی خود باشیم، زیرا اگر برای جذب کالری بیش‌تر مورد فشار قرار گیرد و بیش از حد فعالیت داشته باشد، می‌تواند از کار بیفتد.

پزشکان داشتن فعالیت و یا حداقل پیاده‌روی را بعد از هر وعدۀ غذایی توصیه می‌کنند. این عمل می‌تواند تفاوت بزرگی را در سلامت متابولیک‌مان ایجاد کند.


مقالۀ مرتبط: آیا زمان‌بندی وعده‌های غذایی باعث کاهش وزن می‌شود؟


آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید