انتشار این مقاله


آریتمی قلبی چیست و چه درمان‌هایی دارد؟

آریتمی، نامنظم بوده ضربان و انقباضات قلب را گویند که درمانهای مختلفی دارد.

آریتمی قلبی چیست؟

ریتم طبیعی قلب توسط سلولهای گره سینوسی دهلیزی که در دیواره ی دهلیز راست قرار دارد، تولید و هدایت میشود. این گره معمولا ریتم ضربان و انقباض دهلیزها و بطن ها را تنظیم میکند. ریتم طبیعی منظم است، با کمترین میزان نوسان. به علاوه، در قلب نرمال انقباضات بطنی همیشه به دنبال انقباضات دهلیزی رخ میدهند. وقتی ریتم نامنظم شود، مثلا تاکی کاردی (افزایش ضربان) و برادی کاردی (کاهش ضربان)،  یا فرکانس ضربان دهلیزها و بطن ها به هم بخورد، آریتمی قلبی ایجاد میشود. اصطلاح Dysrhythmia تقریبا معنی یکسانی با آریتمی دارد.

آریتمی ها تا چه حدی شایع هستند؟

تقریبا ۱۴ میلیون نفر در آمریکا (۵ درصد از جمعیت) از آریتمی قلبی رنج میبرند که شایع ترین عامل آن، فیبریلاسیون و فلاتر است. این رخداد به مقدار زیادی به سن و وجود زمینه ی بیماری های قلبی، وابستگی دارد. ۳۰ درصد از این موراد معمولا به یک جراحی باز قلب خاتمه می یابند.

علائم بالینی آریتمی چیست؟

بیماران معمولا آریتمی را با حس ضربه و تکان خوردن قفسه ی سینه بیان میکنند. در انواعی از آریتمی ها، یک تپش حس میشود، زیرا که تپش متعاقبا انقباضات بیشتری را به قلب تحمیل کرده و تپش قوی و کوبنده ای در قفسه ی سینه حس میگردد. “قلب ورزشکار” نام دیگری است که به آریتمی داده اند. تشخیص مناسب آرتمی قلبی نیاز به الکتروکاردیو گرام دارد که فعالیت الکتریکی قلب را ثبت میکند. با توجه به میزان وخامت آریتمی، بیماران از آپنه ی خواب، تنگی نفس، سینکوپ، خستگی، کوفتگی، نارسایی قلبی، در قفسه ی سینه و سکته ی قلبی احساس میشود.

چه عواملی باعث آریتمی میشوند؟

یکی از علل شایع ایجاد آریتمی، بیماری های عروق کرونری است، زیرا  این شرایط در نهایت باعث انفارکتوس میوکارد و ایسکمی و سکته ی قلبی میگردد. وقتی سلولهای قلبی با کمبود اکسیژن مواجه میشوند، دپولاریزه شده و ضربان سازی میکنند.این عوامل آریتمی، باعث  تغییر در عملکرد طبیعی و خود به خودی گره ضربان ساز شده و سایر سلولهای قلب را به نقطه ای برای محل شروع انقباض تبدیل میکنند. تولید ضربان غیرعادی، همراه با بلوک کامل یا نسبی نقاط ضربانساز قلب میباشد.  ضربان های نامنظم باعث افزایش بازگشت وریدی شده و تاکی کاردی به وجود میآورد. تغییرات ساختار قلبی که همراه با نارسایی قلبی (مثل هایپر تروفی و گشادی مجاری قلب ) میباشد، میتوانند باعث افزایش احتمال آریتمی میشود. بعضی از داروها نیز مثل داروهای Antiarhythmica و توزیع کننده های الکترولیت (مثل پتاسیم و کلسیم) آریتمی ایجاد میکنند.


مقالات مرتبط:


عوارض آریتمی چیست؟

آریتمی ها بسته به شرایط همودینامیک میتوانند خوش خیم بوده و یا بسیار خطرناک و کشنده باشند. کمپلکس بطنی نارس (PVC) با اینکه برای مریض مشکلات زیادی ایجاد میکنند، اما خوش خیم در نظر گرفته میشوند، زیرا اثرات همودینامیک پایینی دارند.  درنتیجه، اگر PVC مکرر رخ ندهد، درمان نمیشوند. در مقابل، تاکی کاردی های بطنی شرایط خطرناکی هستند که منجر به نارسایی قلبی شده و یا با ایجاد فیبریلاسیون بطنی، باعث مرگ میگردد.

آریتمی ها چگونه درمان میشوند؟

وقتی آریتمی نیاز به درمان داشته باشد، با داروهایی درمان میشود که آریتمی را سرکوب کند. این دارو ها، آنتی آریتمی نامیده میشوند که انواع مختلفی با مکانیسم های مختلف درمانی دارند. اغلب این داروها، بر روی کانال های یونی تاثیر میگذارند که در جابجایی سدیم، پتاسیم و کلسیم سلول نقش دارد. این دارو ها شامل انواع مکانیکی بلوکه کننده ی کانال سدیمی،  بلوکه کننده ی کانال کلسیمی و پتاسیمی  است.با تعویض جابجایی این یونهای مهم، فعالیت الکتریکی سلولهای قلبی (هم سلولهای ضربان ساز و هم غیرضربان ساز) تغییر می یابد. سایر دارو ها مثل بتا بلاکرها، اثرات اتونومیکی بر روی قلب دارند که شاید آریتمی را تشدید کنند.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید