انتشار این مقاله


خواب کافی دارید با این حال احساس خستگی می‌کنید؟

خسته‌اید، اما کمبود خواب ندارید اگر دائماً احساس خستگی می‌کنید، باید بیشتر بخوابید، درست است؟ نه لزوماً. با وجود آن که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها(CDC) تخمین می‌زند حوود ۳۵ درصد از ما خواب کافی نداریم، پژوهش‌ها نشان می‌دهند خستگی می‌تواند افراد را بدون در نظر گرفتن میزان خواب آن‌ها نیز درگیر کند. خستگی […]

خسته‌اید، اما کمبود خواب ندارید

اگر دائماً احساس خستگی می‌کنید، باید بیشتر بخوابید، درست است؟ نه لزوماً. با وجود آن که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها(CDC) تخمین می‌زند حوود ۳۵ درصد از ما خواب کافی نداریم، پژوهش‌ها نشان می‌دهند خستگی می‌تواند افراد را بدون در نظر گرفتن میزان خواب آن‌ها نیز درگیر کند. خستگی وضعیتی هزینه‌بر نیز هست به طوری که برای کارفرمایان آمریکایی سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد چرا که خستگی در بیش از ۲۰ درصد از ما به اندازه‌ای تأثیرگذار است که زندگی روزمره‌ی ما را مختل می‌کند.

بر اساس آمار انجمن ملی امنیت ترافیک بزرگ‌راه‌ها در آمریکا (NHTSA)، خستگی عامل ۷ درصد از کل حوادث جاده‌ای است. همچنین، خستگی مسئول ۲.۶ درصد از مرگ‌و‌میر ناشی از تصادفات است و هر سال سبب ۸۸۶ مورد تصادف مرگبار و ۳۷,۰۰۰ تصادف منجر به مصدومیت می‌شود. این یک پیش‌بینی محافظه‌کارانه است و NHTSA تحقیقات سال ۲۰۰۹ کمیته‌ی ویژه‌ی ایالت ماساچوست در مورد رانندگی حین خواب‌آلودگی را تأیید می‌کند که در این صورت خستگی هر ساله عامل ۱.۲ میلیون تصادف، ۵۰۰,۰۰۰ مصدوم و ۸,۰۰۰ کشته است.

اگر تمام کاری که نیاز داشتیم برای جلوگیری از خستگی و اثرات مخرب آن انجام دهیم، چند ساعت خواب بیشتر بود، به راه حل ساده‌ای دست‌یافته‌بودیم. اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند خستگی به دلایلی فراتر از کمبود خواب ایجاد می‌شود. اگر خستگی چیزی بیش از نیاز به استراحت است، چگونه می‌توانیم ماهیت اصلی آن را بفهمیم؟ عصب‌شناس کالج اسمیت۱، مری هرینگتون۲، یکی از چند محققی محققی که به دنبال سیگنال زیستی قابل اتکایی برای خستگی هستند، می‌گوید چند احتمال وجود دارد.

پژوهش‌هایی برای کشف معمای خستگی

خستکی ممکن است با مشکلی در ساعت شبانه‌روزی بدن که توسط هسته‌ی سوپراکیاسماتیک۳ در مغز تنظیم می‌شود، مرتبط باشد. در حالت عادی، این ناحیه فعالیت مغز و هورمون‌ها را تنظیم می‌کند تا سطح هوشیاری در اوایل صبح به حداکثر برسد. میزان خواب اهمیتی ندارد، ولی مقدار نوری که به شبکیه می‌رسد مهم است و نور بیش از حد در طول شب می‌تواند موجب اختلال در این روند شود.

چربی زیاد بدن و میزان هورمون لپتینی۴ که از سلول‌های چربی آزاد می‌شود، می‌تواند عامل این مشکل باشد. لپتین هورمونی است که مغز را از وجود مقدار کافی انرژی در بدن آگاه می‌سازد. مشخص شده مقادیر بالای لپتین با افزایش خستگی و احتمالاً، انگیزه‌ی کمتر برای بیرون رفتن، شکار کردن و جمع‌آوری غذا، مرتبط است. مضاف بر این، افرادی که بدن آن‌ها چربی اضافه را ذخیره می‌کند بیشتر مبتلا به بیماری‌های التهابی می‌شوند که سبب می‌شود سیتوکین‌ها، که باعث احساس خستگی و ضعف می‌شوند، در بدن آزاد شوند.

منشأ احتمالی دیگر برای خستگی که پژوهشگران تحت نظر دارند، افسردگی است. با این وجود، مانند دو احتمال دیگر، به نظر می‌رسد افسردگی به تنهایی نمی‌تواند معمای خستگی را حل کند – حداقل نه تا زمانی که خستگی در میلیون‌ها نفر وجود دارد.

اگر می‌خواهیم علت خستگی را بیابیم و مشکلات ناشی از آن را کاهش دهیم، باید هزینه‌ی بیشتری برای تحقیقات در مورد آن صرف کنیم و توجه تعداد بیشتری از محققان به موضوع جلب شده و مدل‌های حیوانی بهتری برای پژوهش‌ها انتخاب شوند.


۱. Smith College

۲. Mary Harrington

۳. suprachiasmatic nucleus

۴. leptin
روح اله سیفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید