انتشار این مقاله


۸ راه برای تقویت حافظه

بسیاری از افراد در طول زندگی خود به مشکلات حافظه مانند فراموش کردن اسم یا چیز‌های دیگر دچار می‌شوند. بیشتر مواقع این علایم نشان‌دهنده‌ی این هستند که فرد در طول روز مشغولیت‌های ذهنی بسیاری داشته که بنابر این مشغولیت‌ها فرد دچار فراموشی می‌شود اما فراموشی مکرر می‌تواند برای فرد مشکل‌ساز باشد. فاکتورهای بسیاری می‌توانند بر […]

بسیاری از افراد در طول زندگی خود به مشکلات حافظه مانند فراموش کردن اسم یا چیز‌های دیگر دچار می‌شوند.

بیشتر مواقع این علایم نشان‌دهنده‌ی این هستند که فرد در طول روز مشغولیت‌های ذهنی بسیاری داشته که بنابر این مشغولیت‌ها فرد دچار فراموشی می‌شود اما فراموشی مکرر می‌تواند برای فرد مشکل‌ساز باشد.

فاکتورهای بسیاری می‌توانند بر روی حافظه تاثیر بگذارند این فاکتورها شامل ژنتیک٬ سن و وضعیت سلامتی جسم فرد می‌شوند. علاوه بر فاکتورهای ذکر شده عوامل قابل کنترلی مانند رژیم غذایی و لایف استایل نیز می‌توانند بر روی حافظه اثر بگذارند.

با اینکه در بسیاری از موارد پیشگیری از زوال حافظع امکان‌پذیر نیست اما امروزه می‌توان با رعایت نکاتی زوال حافظه‌ی مربوط به سن را به تاخیر انداخت.

در ادامه به ۸ نکته برای کمک به تقویت حافظه می‌پردازیم:

۱. انجام ورزش‌های مربوط به حافظه:

a man improving his memory with a brain training exercise on an iPad

حافظه مانند عضلات نیازمند تمرینات و ورزش‌های روزانه است تا سالم بماند. تمرینات ذهنی برای بخش خاکستری مغز بسیار مهم و ارزشمند بوده که با این تمرینات مغز رشد کرده و وسیع می‌شود که در نتیجه‌ی این رشد حافظه نیز تقویت می‌شود.

طبق مقاله‌ای مهم مشخص شده‌است که افرادی که ۵ روز از هفته به میزان ۱۵ دقیقه ورزش‌های مربوط به مغز را انجام‌می‌دهند در آینده فعالیت‌های مربوط به مغزشان افزایش پیدا خواهد کرد.

محققان برای بررسی میزان تقویت حافظه‌ی افراد از سایت Lumosity استفاده کردند. همچنین افراد می‌توانند از برنامه‌های متنوعی برای تقویت حافظه‌ی خود استفاده کنند.

۲. ورزش:

ورزش کردن ارتباط مستقیمی با سلامت مغز دارد. انجام ورزش‌های روزانه باعث کاهش ریسک ابتلا به زوال حافظه که در نتیجه‌ی افزایش سن به‌وجود می‌آید شده و از تحلیل آن جلوگیری می‌کند.

طبق نتایج تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ انجام شده‌است٬ ورزش‌های هوازی می‌توانند عملکرد مغز را در افراد مبتلا به آلزایمر بهبود ببخشند.

ورزش‌های هوازی ضربان قلب فرد را افزایش داده که شامل فعالیت‌های زیر می‌شوند:

  • راه‌رفتن سریع
  • دویدن
  • کوهنوردی
  • شنا کردن
  • رقصیدن
  • اسکی

۳. مدیتیشن:

meditation class

محققان معتقدند که با انجام مدیتیشن عملکرد مغز افزایش یافته و مارکر‌های تخریب کننده‌ی مغز به مراتب کاهش می‌یابند که درنتیجه‌ی این اثر علاوه بر بهبود عملکرد مغز٬ حافظه‌ی بلند مدت نیز تقویت می‌شود.

مدیتیشن اثرات بلندمدتی بر روی مغز دارد که این اثرات شامل افزایش انعطاف مغز بوده که این عامل مهم‌ترین فاکتور در سالم ماندن مغز است.

۴. داشتن میزان خواب کافی:

خواب یکی از مهم‌ترین عوامل در سالم ماندن مغز است. مختل شدن سیکل طبیعی خواب می‌تواند عملکرد مغز را کاهش داده که در نتیجه‌ی آن پروسه‌ی حافظه سازی مغز نیز مختل می‌شود.

برای انجام پروسه ی حافظه‌سازی طولانی مدت مغز٬ فرد بایستی میزان خواب کافی که تقریبا ۷-۹ ساعت در شب است را داشته باشد.

۵. کاهش میزان مصرفی مواد شیرین:

مواد غذایی شیرین با اینکه مزه‌ی بسیار خوبی دارند اما در زوال حافظه نیز نقش بسیار موثری خواهند داشت.

طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷ مشخص شد که حیواناتی که میزان مصرف مواد شیرین بالایی در رژیم غذایی خود دارند٬ زودتر به آلزایمر دچار می‌شوند.

علاوه بر موارد گفته شده نوشیدن مواد شیرین مانند آب‌میوه‌ها نیز می‌تواند منجر به کاهش ظرفیت مغز شده که در نتیجه‌ی آن فرد مبتلا به آلزایمر می شود.

دوری از مصرف موادی با میزان شکر بالا می‌تواند ریسک ابتلا به زوال حافظه را کاهش دهد. مصرف موادی که ذاتا شیرین هستند مانند میوه‌ها می‌توانند در اصلاح رژیم غذایی مفید باشند.

همچنین افراد بایستی از نوشیدنی‌هایی که میزان شکر افزودنی آن‌ها زیاد است نیز اجتناب کنند.

۶. اجتناب از رژیم‌های غذایی پر کالری:

علاوه بر کاهش میزان مصرفی مواد شیرین٬ کاهش مواد غذایی پرکالری نیز می‌تواند نقش موثری در سلامت مغز داشته باشد.

مواد غذایی پرکالری می‌تواند حافظه را مختل کرده و چاقی را به وجود آورد. حال شاید برایتان سوال باشد که غذاهای پرکالری چه نقشی در زوال حافظه دارند؟ باید گفت که مواد غذایی پرکالری منجر به ایجاد التهاب در نقاط مختلف مغز شده که در نتیجه عملکرد مغز را کاهش می‌دهد.

۷. افزایش مصرف کافئین:

مصرف کافئین در قهوه یا چای سبز می‌تواند برای تقویت حافظه مفید باشد.

طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴ افرادی که میزان مصرف کافئین بالایی دارند( ۲۰۰ میلی‌گرم) بهتر از افراد دیگر می‌توانند مواردی را به یاد بیاورند. علاوه بر موارد گفته شده کافئین می‌تواند حافظه‌ی کوتاه‌مدت را نیز تقویت کند.

تقویت حافظه ی کوتاه مدت در اثر مصرف کافئین می‌تواند برای افرادی که نیازمند به‌یادآوردن برخی اطلاعات برای پاسخ به سوالات امتحانی هستند کمک بسیاری کند.

۸. مصرف شکلات تلخ:

خوردن شکلات تلخ ممکن است آزاردهنده و ناخوشایند به نظر بیاید اما باید بدانید که شکلات تلخ تاثیر بسیاری در تقویت حافظه داشته و عملکرد مغز را افزایش می‌دهد.

طبق تحقیقات محققان شکلات تلخ میزان خون‌رسانی به مغز را افزایش داده که بنابرآن منجر به تقویت حافظه می‌شود.

بنابر موارد ۵ و ۸ افراد باید میزان مواد شیرین مصرفی را کاهش داده و از شکلات‌هایی با میزان شیرینی ۷۲٪ به بالا استفاده کنند تا آسیبی به مغز و حافظه‌ی خود وارد نکنند!

ریسک فاکتورهای عامل زوال مغزی:

به علت متنوع بودن ریسک‌فاکتورها بعضی از افراد نسبت به دیگران بیشتر در معرض خطر خواهند بود.

همانطور که در ابتدا گفته شد بعضی از این ریسک فاکتورها مانند ژنتیک غیر قابل کنترل هستند. به عنوان مثال بر اساس ساختار ژنتیکی ٫ فرد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار می‌گیرد.

با اینهمه فرد می‌تواند با کنترل یکسری موارد مانند کاهش میزان مواد شیرین در رژیم خود و یا تغییر لایف‌استایل خود میزان زوال مغزی را کاهش دهد.

اصلاح رژیم غذایی و ورزش از مهم‌ترین عوامل برای تقویت حافظه به شمار می‌روند.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *