انتشار این مقاله


رهایی از استرس در ۱۰ گام

۱- خواب و رهایی از استرس هنگام شروع سال جدید، بیشتر افراد به دنبال راه‌هایی هستند تا کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند. این تصمیمات جدید بر روی ایجاد عادات جدیدی متمرکز است که وضعیت فیزیکی فرد را بهبود بخشد، استرس‌های موجود را کاهش دهد و از لحاظ جسمی و روانی فرد را در حالت […]

۱- خواب و رهایی از استرس

هنگام شروع سال جدید، بیشتر افراد به دنبال راه‌هایی هستند تا کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند. این تصمیمات جدید بر روی ایجاد عادات جدیدی متمرکز است که وضعیت فیزیکی فرد را بهبود بخشد، استرس‌های موجود را کاهش دهد و از لحاظ جسمی و روانی فرد را در حالت بهتری قرار دهد. رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی و ورزش دو مورد از مهمترین تصمیماتی هستند که در صدر لیست اهداف افراد برای سال جدید قرار دارند. شاید امسال وقت آن رسیده باشد که عادات جدیدی که باعث کاهش استرس و افزایش شادی و رضایت کلی از زندگی می‌شود را در لیست خود بگنجانید.

در این مقاله ۱۰ گام برای شادتر بودن، سالم‌تر بودن و آرامش بیشتر پیشنهاد شده است.

خواب کافی

خواب ناکافی می‌تواند هم دلیل استرس و هم استرس زا باشد. در حالی که استرس می‌تواند افراد را در طول شب بیدار نگه دارد، اما کار کردن در شرایطی که تنها چند ساعت خوابیده‌اید، باعث می‌شود افراد نسبت به وقایع استرس زا در زندگی خود نوآوری کمتری داشته، احساساتی‌تر باشند و واکنش بشتری نشان دهند. امسال با بهبود کیفیت و کمیت خواب شب خود، می‌توانید مزایای قابل توجه این کار را در زندگی خود مشاهده کنید.

۲- داشتن سرگرمی

در دوران مدرسه به عنوان یک کودک درگیر فعالیت‌های ورزشی و تفریحی بوده‌اید، اما نکته مهم این جاست که یادگیری، رشد و انجام کارهایی که از آن‌ها لذت می‌برید را در طول زندگی بزرگسال خود حفظ کرده و ادامه دهید. داشتن یک سرگرمی به طور منظم می‌تواند خروجی لازم را برای تحریک ذهنی و کاهش استرس فراهم کرده و به شما در حفظ یک زندگی متعادل کمک کند. همچنین می‌تواند میزان مناسبی از استرس مثبت (eustress) را برای شما فراهم کند، این نوع استرس باعث می‌شود احساس حیات و زنده بودن داشته باشید. از دیدگاه روان شناسی مثبت، سرگرمی مناسب می‌تواند تمامی مزایای رضایت بخش را به همراه داشته باشد.

 مراقبت از خود به این شیوه یک گام بسیار مهم به سوی زندگی دلخواه شماست.  

۳- بر روی انسان‌های اطراف خود سرمایه گذاری کنید

ما به طور طبیعی موجودات اجتماعی‌ای هستیم و روابط و انسان‌های اطراف ما می‌توانند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگیمان داشته باشند. دوستان خوب و خانواده صمیمی می‌توانند در بهترین روزهای ما همراهمان بوده و با ما شاد باشند و در بدترین شرایط از ما پشتیبانی کنند. یک شبکه‌ اجتماعی از روابط سالم می‌تواند با استرس مقابله کرده و فواید دیگری نیز به همراه داشته باشد. با این حال، روابط متضاد می‌تواند موجب استرس و ناامیدی اضافی شده و حتی بر سلامتی فرد نیز تأثیر بگذارد.

امسال، شما می‌توانید با جستجوی دوستی‌های سالم جدید، بهبود روابط قبلی (با ارتباطات سالم و راهبردهای حل و فصل تعارضات)، کیفیت زندگی خود را بهبود بخشیده و روابطی را که به شما آسیب می‌رسانند را کنار بگذارید.

۴- موسیقی را در زندگی خود بیشتر کنید

اکنون که موسیقی درمانی به یک زمینه‌ی جدید در حال رشد تبدیل شده و توسط بیمارستان‌ها و درمانگران مورد استفاده قرار می‌گیرد، فواید آن بیشتر و بیشتر شناخته می‌شود. پخش موسیقی راهی ساده و آسان برای بالا بردن روحیه و تغییر انرژی است. این کار یک راه اصلی برای کاهش استرس می‌باشد. می‌توانید هنگام رفت و آمد در اتومبیل خود آهنگ گوش کنید تا در هنگام رانندگی استرس کمتری را احساس کنید و یا در هنگام ورزش آهنگ بگذارید تا انرژی بیشتری را در تمرینات خود داشته باشید. حتی می‌توانید در طول روز در پس زمینه موسیقی پخش کنید تا احساس آرامش بیشتری در تمام فعالیت‌های خود داشته باشید. افزودن موسیقی بیشتر به زندگی شما یک هدف مؤثر و قابل دست رسی برای سال آینده است.

۵- به هم ریختگی‌های اطراف خود را مرتب کنید

زندگی در فضایی شلوغ و پر از هرج و مرج می‌تواند استرس زا باشد. به هم ریختگی‌ها، عدم موفقیت در برنامه ریزی‌های انجام شده و یا مشکلات عاطفی، همه می‌توانند باعث احساس آشفتگی در شما شده و انرژی شما را تخلیه کند. برای مثال، زمانی که بسیاری از ما در خانه‌های شلوغ و به هم ریخته زندگی می‌کنیم، اکثراً متوجه نمی‌شویم که این شلوغی می‌تواند زمان (زمانی که به دنبال کلید و سایر اشیای گمشده خود هستیم)، پول (به دلیل هزینه‌‌ی پرداخت دیرهنگام قبض‌ها و اشیایی که نمی‌توانیم بیابیم) و آرامش خاطر (زیرا نشستن در یک اتاق درهم ریخته می‌تواند انرژی فرد را تخلیه کند؛ بدون این که حتی خودش متوجه شود) ما را به خطر بیندازد. امسال، می‌توانید با سازمان دهی بیشتر زمان خود، دور انداختن وسایلی که نیازی به آن‌ها ندارید و منظم نگه داشتن خانه، بار اضافی را از روی دوش خود بردارید. مقصود این گفته‌ها کمال گرایی نیست، حتی تغییرات کوچک در این خصوص می‌توانند تفاوت محسوسی در احساس شما ایجاد کنند. با کارهای کوچک آغاز و تغییرات تدریجی ایجاد کنید، یا از امروز یک زندگی جدید تازه را به خود هدیه دهید.

۶- چند تکنیک فوری رهایی از استرس داشته باشید

گاهی اوقات شرایط استرس زا به سرعت اوج می‌گیرد و در یک دوره بسیار کوتاه، احساس خوب فرد می‌تواند جای خود را به حس اذیت کننده و ناخوش آیند بدهد. در این حالت نمی‌توان زندگی خود را متوقف کنید تا یوگا تمرین کنید، ماساژ بگیرید، یا از سایر روش‌های تسکین دهنده اما زمان بر برای مقابله با استرس استفاده کنید. بهتر است روشی سریع و مؤثر برای خاموش کردن شعله‌های این ناراحتی و داشته باشید.

۷- یک سری تمرینات بلند مدت برای رهایی از استرس داشته باشید

با این که داشتن یک سری تکنیک‌های رهایی از استرس ضروری است، اما انجام مداوم حداقل یک تمرین بلند مدت برای رهایی از استرس در زندگی نیز لازم است. انجام یک فعالیت منظم برای رفع استرس در زندگی می‌تواند به شما کمک کند تا سطح استرس خود را پایین‌تر نگه دارید تا به این صورت کمتر رنج ببرید. چندین عادت کاهش استرس به شما کمک می‌کند تا با کاهش واکنش جسمی و یا عاطفی در برابر عوامل استرس زایی که در زندگی با آن‌ها رو به رو هستید، پاسخ کمتری یه ایم عوامل دهید.

۸- تقویت خوش بینی

بسیاری از مردم متوجه این واقعیت نیستند که نحوه نگرش‌ آن‌ها به جهان تأثیر بسزایی در میزان استرس آن‌ها دارد، اما واقعیت این است: بدبینی و گفتگوی درونی منفی می‌تواند فشار بسیای را به فرد وارد کند. این که شما شرایط موجود را یک تهدیدها بدانید یا چالش‌، مفید بدانید یا منفی، استرس زا تلقی کنید یا هیجان انگیز، به دیدگاه شما بستگی دارد. خوشبختانه با تمرین می‌توان دیدگاه خود را تغییر داد. اگر برخی از الگوهای تفکر خود مخرب را کنار بگذارید، بسیار شادتر، مولدتر خواهید بود و استرس کمتری نیز خواهید داشت.

۹- کاهش استرس‌های شغلی

طبق نظرسنجی‌های اخیری که در مورد استرس انجام شده، افراد بیشترین سطح استرس را در محیط کاری خود تجربه می‌کنند. براساس نظرسنجی دیگر، بیش از ۵۰٪ از مردم گاهی اوقات یا غالباً احساس فرسودگی می‌کنند. با توجه به ساعات طولانی، حجم کار سنگین و سایر عواملی که در محل کار امروز نقش مهمی دارند، این خستگی و فرسودگی تعجب آور نیست. با این حال، برخی از مشاغل نسبت به سایرین استرس بیشتری دارند. احساس خستگی مفرط از شغل شما می‌تواند تقریباً به هر یک از حوزه‌های زندگی استرس بیشتری را القا کند. امسال یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای خودتان انجام دهید بررسی زندگی کاری خودتان است تا از طریق اعمال یک سری تغییرات راه‌هایی برای کاهش استرس پیدا کنید. از جمله یافتن ابزارهایی برای افزایش بهره‌ وری، تغییر برخی از جنبه‌های شغلی، صرف زمان بیشتر برای زندگی خارج از کار تا به طور کلی احساس استرس کمتری داشته باشید، و یا حتی بررسی ابن که آیا در زمینه درستی مشغول به کار هستید یا خیر.  

۱۰- برنامه‌ای برای آینده داشته باشید.

در مورد اهمیت زندگی در لحظه سخنان زیادی برای گفتن وجود دارد، بین تمرکز کامل بر روی زندگی حاضر و آزردگی حاصل از استرسی که تمرکز شما به چیزی بیشتر از روز بعدی معطوف نمی‌کند، تفاوت زیادی وجود دارد. در واقع شما باید بتوانید با کنترل سطح استرس خود، تا بتوانید برای برنامه‌های آینده خود نیز برنامه ریزی کرده و رویاهای خود را دنبال کنید. آیا برنامه مالی قوی در دست دارید؟ آیا خودتان را به همان شکلی که دوست دارید ابراز می‌کنید؟ آیا شما در مسیری هستید که واقعاً دوست دارید در روابط و رشد شخصی خود پیش بگیرید؟ با این که برنامه‌های سال جدید تنها به تصمیمات سال جدید می‌پردازد، اما بررسی برنامه‌های ۳ ساله، ۵ ساله و حتی ۱۰ ساله برای زندگی شخصی خود ایده خوبی است. این کار به معنای داشتن یک برنامه غیر قابل تغییر نیست بلکه ایده‌ای است که دوست دارید در آینده در آن شرایط قرار داشته باشید تا بتوانید در آن جهت رشد کنید.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *