انتشار این مقاله


پتاسیم، کاهنده فشار خون

مک دونا می‌گوید: “کاهش مصرف سدیم راه خوبی برای تثبیت کاهش فشار خون است. اما شواهد نشان می‌دهند که افزایش پتاسیم در رژیم غذایی ممکن است اثری به همان اندازه مهم در فشار خون بالا داشته باشد.” فشار خون بالا یک مسئله بهداشت جهانی است که بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان را […]

مک دونا می‌گوید:

“کاهش مصرف سدیم راه خوبی برای تثبیت کاهش فشار خون است. اما شواهد نشان می‌دهند که افزایش پتاسیم در رژیم غذایی ممکن است اثری به همان اندازه مهم در فشار خون بالا داشته باشد.”

فشار خون بالا یک مسئله بهداشت جهانی است که بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که فشار خون بالا در حداقل ۵۱ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سکته مغزی و ۴۵ درصد از مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی نقش دارد.

مک دونا در یک مقاله مروری در آوریل ۲۰۱۷ از مجله آمریکایی فیزیولوژی با نام غدد درون ریز و متابولیسم به بررسی ارتباط بین فشار خون و سدیم، پتاسیم و نسبت سدیم-پتاسیم در رژیم غذایی پرداخته‌است.

مک دونا در بررسی این موضوع، مطالعات متعددی یافت که نشان می‌دهند، در جمعیتی با پتاسیم غذایی بالاتر بدون در نظر گرفتن میزان مصرف نمک، فشار خون پایین‌تر بود. مطالعات مداخله‌ای با مصرف مکمل پتاسیم نیز نشان دادند که پتاسیم در این زمینه سودمند است.

مطالعات نشان دادند که بدن یک عمل تعادلی با استفاده از سدیم برای کنترل سطح پتاسیم در خون انجام می‌دهد، که برای عملکرد طبیعی قلب، عصب و عضلات؛ حیاتی است.

مک دونا می‌گوید:

“وقتی پتاسیم غذایی بالا است، کلیه‌ها نمک و آب را فع می‌کنند، که دفع پتاسیم را افزایش می‌دهد، داشتن یک رژیم غذایی با پتاسیم بالا، مانند مصرف یک داروی ادرار آور است.”

افزایش پتاسیم غذایی یک تلاش آگاهانه است. مک دونا توضیح می‌دهد که نیاکان نخستین ما رژیم غذایی بدوی داشتند که شامل میوه‌ها، ریشه‌ها، سبزیجات، حبوبات و دانه‌ها بود که همه سطح بالایی از پتاسیم و سطح پایینی از سدیم را داشتند؛ اما، رژیم‌های غذایی مدرن، به شدت متفاوت از آن است: شرکت‌های مواد غذایی فرآوری شده نمک را برای وسوسه انگیز کردن غذا اضافه می‌کنند، همچنین غذاهای فرآوری شده معمولا کم پتاسیم هستند.

مک دونا می‌کوید:

“اگر شما یک رژیم غذایی معمول غربی را دنبال می‌کنید. مصرف سدیم بالا و مصرف پتاسیم کمی دارید. این به نوبه خود، طور قابل توجهی احتمال بروز فشار خون بالا را افزایش می‌دهد.”

وی افزود:

“وقتی پتاسیم غذایی کم است، عملکرد تعادل سدیم پتاسیم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.”

اما چقدر پتاسیم در رژیم غذایی باید مصرف کنیم؟

در سال ۲۰۰۴ موسسه پزشکی، توصیه می‌کند که بزرگسالان حداقل چهار و هفت دهم میلی گرم پتاسیم در روز برای کاهش فشار خونشان مصرف کنند.

میوه و سبزیجات منابع پتاسیم هستند، بنابراین مک دونا می‌گوید:

“خوردن ¾ فنجان لوبیای سیاه و سفید، کمک خواهد کرد که شما تقریبا ۵۰ درصد از نیاز پتاسیم روزانه خود را به دست آورید.”

مک دونا توصیه می‌کند مصرف پتاسیم در رژیم غذایی را طریق مصرف منابع گیاهی افزایش دهیم و همچنین محتوای پتاسیم مواد غذایی را برای افزایش آگاهی مردم به برچسب تغذیه‌ای اضافه ‌کنیم.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید