انتشار این مقاله


تحریک مغزی و کاهش وزن

این مطالعه، یافته‌های قبلی محققان که DTM موجب کاهش شدید میل به غذا و کاهش وزن در افراد چاق می‌شود را توضیح می‌دهد. بر خلاف تحریک عمیق مغزی، DTM ها به یک عملیات کاشت الکترود نیاز ندارند. در عوض، یک سیم پیچ الکترومغناطیسی بر روی پوست سر قرار داده می‌شود که پالس مغناطیسی برای تحریک […]

این مطالعه، یافته‌های قبلی محققان که DTM موجب کاهش شدید میل به غذا و کاهش وزن در افراد چاق می‌شود را توضیح می‌دهد. بر خلاف تحریک عمیق مغزی، DTM ها به یک عملیات کاشت الکترود نیاز ندارند. در عوض، یک سیم پیچ الکترومغناطیسی بر روی پوست سر قرار داده می‌شود که پالس مغناطیسی برای تحریک مناطق عمیق خاصی از مغز را می‌فرستد.

این روش در حال حاضر در ایالات متحده برای درمان افسردگی شدید کاربرد دارد، DTM ها در برخی از کشورها برای درمان سایر اختلالات عصبی، به خصوص اعتیاد مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

محقق اصلی این پژوهش، Livio Luzi ، استاد و رئیس بخش غدد دانشگاه میلان می‌گوید:

“ما نیاز به درمان‌های بی خطر و موثر جدیدی برای چاقی داریم. با وجود مداخلات پیشگیرانه و درمانی متعدد، هیچ چاقی را قبل از رسیدن به مرحله اپیدمی متوقف نشده‌است.”

یک علت زمینه‌ای چاقی ممکن است اختلال در ترکیب باکتری‌های روده باشد، یعنی عدم تعادل در ترکیب پیچیده از میکروارگانیسم‌های مفید و مضر که ساکن دستگاه گوارش هستند.

Luzi گفت:

“دانشمندان در حال حاضر می‌دانند که باکتری روده دچار، اختلال می‌تواند سیگنال‌های مغز مربوط به اشتها و سیری راتحت تاثیر قرار دهند.”

او و همکارانش این موضوع را که آیا DTM ها می‌تواند ترکیبات روده باکتری در افراد چاق را بهبود ببخشند یا نه؟ و اگر چنین است، چه مکانیسم‌هایی زیر بنای این فرایند هستند؟ را مورد بررسی قرار دادند.

بودجه این مطالعه توسط وزارت بهداشت ایتالیا تامین شد، پژوهشگران سه مرد و ۱۱ زن، با سن ۲۲-۶۵ را به عنوان نمونه انتخاب کردند و آن‌ها را به طور تصادفی در دو گروه برای مطالعه قرار دادند. دو گروه به مدت پنج هفته، ۱۵ جلسه – سه بار در هفته – هر کدام از DTM ها (به عایق و بجلو مغز قشر عمیق در مغز) و یا یک تحریک شم برای گروه کنترل؛ دریافت کردند.

قبل از شروع و در پایان درمان، نمونه مدفوع افراد برای تجزیه و تحلیل میکروبی ارائه می‌شد.

گروه پژوهش همچنین میزان گلوکز (قند)، انسولین، هورمون غده هیپوفیز و انتقال دهنده‌های عصبی مانند نوراپی نفرین را اندازه گیری می‌کردند.

Luzi گفت:

“هورمون‌های غده هیپوفیز نقش کلیدی در تنظیم اشتها، بازی و تحقیقات اخیر دارند، انتقال دهنده‌های عصبی مثل نوراپی نفرین، بر ترکیب میکروبی دستگاه گوارش موثر اند.

پس از پنج هفته درمان، افرادی که DTM دریافت کرده‌بودند، بیش از ۳ درصد از وزن بدن خود و بیش از ۴ درصد از چربی خود را از دست دادند.

نتایج تجزیه و تحلیل مدفوع نشان داد که پس از پنج هفته، در افراد تحت درمان با DTM مقدار چندین گونه باکتری مفید تا حد زیادی افزایش یافته بود که در افراد سالم خواص ضد التهابی داشت.اما گروه کنترل، هیچ تغییر بالینی در ترکیب میکروبی مربوطه نداشتند.

Luzi گفت:

“این تغییرات نشان دهنده اثر سودمند DTM ها بر کاهش وزن و تغییر در ترکیب میکروبی هستند. تحقیقات ما توانایی‌های نوآورانه‌ای در DTM ها در بروز اثرات ضد چاقی از طریق تغییر در محور روده مغز، نشان می‌دهد.”

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید