انتشار این مقاله


به کدام سمت باید بخوابیم؟

همه‌ی ما با این اصل که مدت زمان خواب برای سلامتی ذهنی و فیزیکی بدن، مهم است ولی طبق تحقیقات انجام شده اینکه به کدام سمت بخوابیم نیز برای رسیدن به سلامتی مطلوب مهم است… امروزه نظریه‌ای مطرح است که می‌گوید خوابیدن به سمت چپ بهترین پوزیشن برای خواب بهتر و سلامتی مطلوب است.این نظریه […]

همه‌ی ما با این اصل که مدت زمان خواب برای سلامتی ذهنی و فیزیکی بدن، مهم است ولی طبق تحقیقات انجام شده اینکه به کدام سمت بخوابیم نیز برای رسیدن به سلامتی مطلوب مهم است…

امروزه نظریه‌ای مطرح است که می‌گوید خوابیدن به سمت چپ بهترین پوزیشن برای خواب بهتر و سلامتی مطلوب است.این نظریه از AYURVEDA که یکی از رویکرد‌های پزشکی در هند است،نشات گرفته است.

چرا خوابیدن به سمت چپ بهتر است؟ زیرا این نوع پوزیشن کمک می‌کند تا قلب، معده و سایر عضو‌ها در جای درست خود قرار گرفته و درنتیجه کارایی بهتری داشته باشند.

در ادامه به ۶ مورد اشاره می‌کنیم:

۱.تقویت سیستم لنفاوی:

طبق AYURVEDA خوابیدن به سمت چپ بدن به سیستم لنفاوی کمک می‌کند تا فیلتراسیون بهتری انجام دهد. همان‌طور که می‌دانید سمت چپ بدن مهم‌ترین بخش عقده‌های لنفاوی است.تحقیقات همچنین نشان داده‌است که این پوزیشن به دفع مواد زاید مغز کمک می‌کند.خوابیدن به سمت راست بدن باعث کاهش فعالیت مفید عقده‌های لنفاوی میشود.

۲.هضم بهتر:

خوابیدن به سمت چپ به هضم بهتر مواد غذایی، به علت وجود نیروی جاذبه کمک می‌کند.این پوزیشن برای حرکات بهتر مواد از روده‌ی کوچک به روده‌ی بزرگ مفید است و همچنین قرار گیری طبیعی پانکراس و معده را موجب شده که این خود باعث عملکرد بهتر آنزیم‌های پانکراسی وسایر روند هضم می‌شود.

۳.قلب:

پزشکان همیشه توصیه می‌کنند که زنان بارداربه سمت چپ خود بخوابند زیرا که این پوزیشن باعث بهتر شدن مکانیسم گردش خون می‌شود.حتی اگر شما باردار یا خانوم نباشید(!!!) با به چپ خوابیدنتان باعث برداشت کمی از فشار موجود روی قلبتان شده و درنتیجه خون به راحتی به گردش درمی‌آید.البته درباره‌ی اینکه کدام پوزیشن برای قلب مفیدتراست،بحث‌هایی وجود دارد.

۴.زنان باردار:

به چپ خوابیدن علاوه بر اینکه باعث کارکرد بهتر سیستم گردش خونی میشود،همچنین باعث می‌شود که فشار از روی کمر برداشته شده و درنتیجه رحم فشاری به کبد وارد نخواهد کرد. این پوزیشن باعث رسیدن خون کافی به رحم،کلیه‌ها و جنین می‌شود. بنابر همه‌ی این دلایل، خوابیدن به سمت چپ برای افراد باردار مفید است.

۵.کاهش سوزش معده:

طبق ژورنال CLINICAL GASTROENTEROLOGY خوابیدن به سمت چپ کمک می‌کند به کاهش علایم بازگشت اسید به مری  که درواقع به خاطر قرار گیری معده در سمت چپ بدن است. درحالی که خوابیدن به سمت راست باعث تشدید این علایم می‌شود.

پیشنهاد: اگر بعد از صرف غذا دچار سوزش معده شدید بهتر است به مدت ۵-۱۰ دقیقه به سمت چپ دراز بکشید.

۶.کاهش درد کمر:

کسانی که از درد کمر رنج میبرند میتوانند با خوابیدن به سمت چپ این درد را کاهش دهند زیرا این پوزیشن به برداشت فشار از روی نخاع می‌شود.

  • خوابیدن به سمت چپ خوب است اما برخی افراد که مشکلاتی مانند:مشکل قلبی، آپنه‌ی خواب،گلوکوما و سندروم تونل کارپال دارند، باید مستقیم بخوابند.بنابراین اگر شما پوزیشن مناسب برای وضعیت بدن خود پیدا نکرده‌اید، مراجعه به پزشک بهترین کار است.

چگونه این تغییر را به وجود بیاوریم؟

اگر شما با توجه به مزایای این پوزیشن، علاقه‌مند به خوابیدن به سمت چپ شدید ،ممکن است کمی زمان ببرد تا عادت کنید.

راه‌حل‌های پیشنهادی:

شما میتوانید با قرار دادن بالشی در سمت دیگر(راست) خود، چرخش به آن سمت را سخت کنید.

میتوانید در سمت دیگر تخت‌خواب خود بخوابید چراکه در این صورت بدن تفاوت کمتری را احساس کرده و راحت‌تر  عادت جدید را می‌پذیرد.

با استفاده از تشک نرم فشاربرروی لگن و شانه‌هایتان کاهش یافته و ستون فقرات درجای مناسب خود قرار میگیرد.

با رعایت مواد (تشک،بالش،…) و پوزیشن مناسب، میتوانید خواب آرام و بدن سالم داشته باشید…


مقالۀ مرتبط: بهترین وضعیت خواب کدام است؟


 

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید