انتشار این مقاله


درباره‌ی قرص‌های لاغری چه می‌دانید؟ (بخش دوم)

پیروی از رژیم غذایی مناسب و داشتن تحرک، کلید‌های اصلی داشتن یک وزن ایده‌آل هستند. با این‌حال، برخی افراد، ترجیح می‌دهند از نسخه‌های دارویی که برای کاهش وزن وجود دارند استفاده کنند. باید بدانید که در عین استفاده از این داروها، رژیم غذایی و ورزش را هم‌چنان در الویت قرار دهید.

پیروی از رژیم غذایی مناسب و داشتن تحرک، کلید‌های اصلی داشتن یک وزن ایده‌آل هستند. با این‌حال، برخی افراد، ترجیح می‌دهند از نسخه‌های دارویی که برای کاهش وزن وجود دارند استفاده کنند. باید بدانید که  در عین استفاده از این داروها، رژیم غذایی و ورزش را هم‌چنان در الویت قرار دهید.

به‌علاوه، این داروها برای بسیاری از افراد بنابر دلایل مختلف قابل استفاده نیستند. پزشکان معمولا زمانی که BMI فرد، ۳۰ یا بالاتر از آن باشد، یا زمانی که فرد دارای BMI حداقل ۲۷ و شرایطی که با اضافه وزن مرتبطند نظیر دیابت نوع ۲ یا فشار خون بالا را دارد، این داروها را تجویز می‌کنند. در ادامه، رایج‌ترین داروهای لاغری و نکاتی که باید درباره‌ی آن‌ها بدانید بررسی خواهند شد نظیر اُورلیستات، بلویک، کُنتراو، ساکسِندا، فِنترمین و  کِسیمیا.

نکته‌ای که لازم به ذکر است، این است که شما باید پزشک خود را پیش از تجویز هرگونه دارو، از سابقه‌ی پزشکی کامل خود مطلع کنید. هرگونه آلرژی، استفاده از داروها یا مکمل‌های جانبی و حتی داروهای گیاهی باید به پزشک اطلاع داده‌شوند. شرایط پزشکی دیگر نظیر بارداری، شیردهی یا برنامه‌ریزی برای بارداری نیز از جمله موارد بالا محسوب می‌شوند.

کُنتراو (Contrave)

چگونه عمل می‌کند؟ کُنتراو ترکیبی از دو داروی مورد تأئید سازمان غذا و دارو، یعنی نالترکسون و بوپروپیون است؛ در یک فرمول گسترش یافته. داروی نالتروکسن برای از بین بردن وابستگی و اعتیاد به مواد مخدر و الکل مورد استفاده قرار می‌گیرد و بوپروپیون برای درمان افسردگی، بیماری‌های فصلی و ترک سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا استفاده از آن در طولانی مدت بلامانع است؟ بله.

عوارض جانبی این دارو کدامند؟ رایج‌ترین عوارض جانبی این دارو شامل تهوع، اسهال، سردرد، استفراغ، سرگیجه، بی‌خوابی، خشکی دهان و یبوست می‌باشند.
باید بدانید که مصرف این دارو می‌تواند سبب افکار مربوط به خودکشی، افسردگی و … شود. در صورت بروز هرگونه عارضه‌ی جانبی نورولوژیک باید سریعا پزشک خود را آگاه کنید.
کُنتراو هم‌چنین می‌تواند سبب بروز تشنج شود بنابراین افردا مبتلا به بیماری‌های دارای تشنج نباید از آن مصرف کنند.
بعلاوه، در برخی موارر، فشار خون و ضرابن قلب را افزایش می‌دهد.

چه چیز دیگری باید بدانید؟ در صورتی که پس از ۵% از ورن خود را از دست ندادید، مصرف آن را متوقف کنید.

ساکسندا (Saxenda)

چگونه عمل می‌کند؟ ساکسندا دوز بالاتری از داروی ویکتوزا است که برای درمان دیابت مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه‌ی عمل آن، تقلید از هورمون گوارشی است که به مغز، پیام پر بودن معده را می‌دهد.

آیا استفاده از آن در طولانی مدت بلامانع است؟ بله.

عوارض جانبی این دارو کدامند؟ تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، کاهش فشار خون و افزایش اشتها از رایج‌ترین عوارض جانبی این دارو هستند. عوارض جانبی خطرناک آن نیز  شامل افزایش ضربان قلب، بیماری‌های کیسه صفرا، مشکلات کلیوی و بروز افکار خودکشی است.

چه چیز دیگری باید بدانید؟ درصورتی که پس از ۱۶ هفته مصرف دارو، ۴% از وزن خود را کم نکردید، مصرف دارو را متوقف کنید.

فنترمین (Phentermine)

چگونه عمل می‌کند؟ سبب کاهش اشتها می‌شود. این دارو تحت نام‌های آدیپکس (َAdipex) یا سوپرنزا (Suprenza) نیز تجویز می‌شود.

آیا استفاده از آن در طولانی مدت بلامانع است؟ خیر، مصرف این دارو تنها برای کوتاه مدت در حد چند هفته مجاز است. عوارض جانبی این دارو می‌توانند جدی باشند؛ تپش قلب، بی‎قراری، گیجی، لرزش، بی‌خوابی، تنفس بریده بریده، درد سینه و ناتوانی در انجام فعالیت‌هایی که سابقا انجام می‌دادید، از جمله این موارد هستند.

عوارض جانبی این دارو کدامند؟  عوارض جانبی این دارو می‌توانند جدی باشند؛ تپش قلب، بی‎قراری، گیجی، لرزش، بی‌خوابی، تنفس بریده بریده، درد سینه و ناتوانی در انجام فعالیت‌هایی که سابقا انجام می‌دادید، از جمله این موارد هستند. مصرف طولانی مدت این دارو می‌تواند سبب بی‌خوابی شود.
در صورتی که به دیابت وابسته به انسولین هستید، پیش از مصرف این دارو حتما پزشک خود را مطلع کنید چرا که دوز باید با انسولین متناسب باشد.

در صورتی که سابقه‌ی ابتلا به یکی از موارد زیر را دارید، نباید از فنترمین استفاده کنید:

  • بیماری‌های قلبی
  • سکته
  • نارسایی مادرزادی قلبی
  • فشار خون بالای کنترل‌نشده
  • گلوکوم
  • پرکاری تیروئید
  • سواستفاده از مواد مخدر

چه چیز دیگری باید بدانید؟ فنترمین نوعی آمفتامین است بنابراین خطر اعتیاد به آن وجود دارد. مصرف آن حتما باید در دوزهای کنترل‌شده و طبق نسخه‌ی پزشک انجام شود.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید