انتشار این مقاله


خطاهای پزشکی و نکاتی برای پیشگیری از آن‌ها

خطاهای پزشکی یکی از علل مرگ و آسیب در آمریکا هستند. گزارشی که توسط انستیتوی ملی پزشکی ارائه شده بود، نشان می‌داد که به طور تقریبی ۹۸ هزار نفر سالانه در بیمارستان‌های آمریکا به دلیل خطاهای پزشکی جان خود را از دست می‌دهند. نهادهای دولتی، مشتریان خدمات مراقبت‌های سلامت جمعی، پزشکان و دیگر متولیان مراقبت‌های […]

خطاهای پزشکی یکی از علل مرگ و آسیب در آمریکا هستند. گزارشی که توسط انستیتوی ملی پزشکی ارائه شده بود، نشان می‌داد که به طور تقریبی ۹۸ هزار نفر سالانه در بیمارستان‌های آمریکا به دلیل خطاهای پزشکی جان خود را از دست می‌دهند.

نهادهای دولتی، مشتریان خدمات مراقبت‌های سلامت جمعی، پزشکان و دیگر متولیان مراقبت‌های بهداشتی در حال کار مشترک برای ایمن‌تر کردن نظام سلامت آمریکا هستند.

چگونه می‌توانیم از خودمان در برابر خطاهای پزشکی محافظت کنیم؟

تنها راه مهمی که می‌توانید از خودتان در برابر خطاهای پزشکی محافظت کنید، این است که عضو فعال گروه مراقبت‌های سلامت خود باشید؛ به این معنی که در تمام تصمیماتی که به سلامتتان مربوط می‌شود، نقش داشته باشید. تحقیقات نشان داده‌اند بیمارانی که در مراقبت و درمان خود بیشتر مشارکت داشته‌اند، به نتایج بهتری نیز دست یافته‌اند.

  • تیم مراقبت های بهداشتی را همواره در اطلاع قرار دهید:

مطمئن شوید که تمام پزشکان شما از چیزهایی که مصرف می‌کنید آگاه هستند؛ این گفته شامل داروهای تجویزشده و تجویزنشده و همچنین مکمل‌های رژیمی مانند ویتامین‌ها و پروتئین‌ها می‌‍شود. حداقل سالی یک بار تمام داروها و مکمل‌هایی را که مصرف می‌کنید، نزد پزشک ببرید.

اطمینان حاصل کنید که پزشک شما درباره‌ی تمامی حساسیت‌های دارویی شما باخبر است. این موضوع می‌تواند از مصرف دارویی که احتمالاً برای شما مضر است، جلوگیری کند.

مطمئن شوید که تمام متخصصینی که در مراقبت شما دخالت دارند، اطلاعات مهمی راجع به سلامتی شما داشته باشند. این فرض را کنار بگذارید که آن‌ها همه‌چیز را می‌دانند؛ اطلاعات مهمی را که مربوط به سلامت شماست، با آنان در میان بگذارید.

  • از پزشک بخواهید درباره‌ی داروها به گونه‌ای که شما متوجه شوید، برایتان توضیح بدهد:

این اطلاعات را از پزشک هم در هنگام نوشته‌شدن نسخه و هم پس از دریافت داروها بپرسید. یک سری از سؤالاتی را که می‌توانید از پزشک بپرسید، در ذیل مشاهده می‌فرمایید:

۱-این دارو چه کاربردی دارد؟

۲-چگونه و چه مدت باید از این دارو استفاده کنم؟

۳-عوارض جانبی این دارو چه هستند؟ و در صورت بروز این عوارض چه کار باید بکنم؟

۴-آیا مصرف همزمان این دارو با داروهای دیگر یا مکمل‌های غذایی بی‌خطر است؟

۵-در طول دوره‌ی مصرف این داروباید از کدام غذا، نوشیدنی یا فعالیت اجتناب کنم؟

درباره‌ی عوارض جانبی دارویی که مصرف می‌کنید سؤال بپرسید. اگر بدانید که چه اتفاقی ممکن است بیفتد، برای مقابله با آن بیشتر آماده خواهید بود. بدین صورت اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد، شما می‌توانید آن را بلافاصله گزارش دهید و پیش از آن که وضعیت بدتر شود کمک‌های لازم را دریافت کنید.

زمانی که پزشک شما دارد نسخه می‌نویسد، مطمئن شوید که می‌توانید دست‌‌خط او را بخوانید. اگر شما نتوانید، به احتمال بالا داروشناس(داروساز) شما هم نخواهد توانست.

  • با داروساز خود صحبت کنید:

هنگامی که داروی خود را از داروخانه می‌گیرید، جهت قطعیت خاطر از متصدیان داروخانه بپرسید که آیا این همان  دارویی است که پزشک برایتان تجویز کرده یا نه؟ یک بررسی که توسط دانشکده‌ی داروسازی ماساچوست انجام شده بود، نشان می‌داد که ۸۸ درصد خطاهای پزشکی شامل داروی اشتباه یا دوز اشتباه دارو می‌شد.

از داروساز خود بپرسید که بهترین وسیله برای اندازه‌گیری داروهای مایع کدام است. همچنین اگر درباره‌ی شیوه‌ی مصرف این نوع داروها اطلاع کافی ندارید، می‌توانید بپرسید. تحقیقات نشان داده‌اند که بسیاری از مردم شیوه‌ی صحیح اندازه‌گیری داروهای مایع را نمی‌دانند. برای مثال بسیاری از افراد از قاشق‌های چای‌خوری خانگی استفاده می‌کنند که معمولاً قادر به نگه‌داری حجم واقعی یک قاشق چای‌خوری نیست.

  • در بیمارستان:

اگر قرار است به بیمارستان بروید، بهتر است بیمارستانی را انتخاب که شیوه‌ی درمان یا جراحی مورد نیاز شما در آن موجود باشد. بنا به تحقیقات، بیماران در بیمارستان‌هایی که تجربه‌ی زیادی در معالجه‌‌ افراد دارند نتیجه‌ی بهتری می‌گیرند.

اگر در بیمارستان هستید، حواستان باشد ازتمام کارکنان خدمات بهداشتی که با شما تماس مستقیم داشته‌اند، بپرسید که آیا دست‌هایشان را شسته‌اند یا نه؛ چرا که شستن دست‌ها یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از انتقال عفونت‌ها در بیمارستان است.

هنگامی که از بیمارستان مرخص می‌شوید، از پزشک بخواهید برنامه‌ای را که برای ادامه‌ی درمان در منزل استفاده خواهید کرد، برایتان شرح دهد. این توضیحات شامل اطلاعاتی راجع به داروها و فهمیدن چگونگی بازگشت به فعالیت‌های عادی و روزانه خواهد بود. بررسی‌ها نشان داده‌اند که پزشکان گمان می‌کنند بیماران در هنگام مرخصی، بیشتر از هنگامی که در منزل هستند متوجه می‌شوند که چه کارهایی را باید انجام دهند.

  • پیش از عمل جراحی:

اگر عمل جراحی در پیش رو دارید، مطمئن شوید که شما، پزشک شما و جراح نسبت به عمل جراحی همگی موافق و آگاه هستید. انجام عمل بر روی محل اشتباه به ندرت رخ می‌دهد ولی خوبی‌اش این است که به طور ۱۰۰ درصدی قابل پیشگیری است.

  • در قبال مراقبت‌های بهداشتی خود مسئولیت داشته باشید:

با افرادی که در این زمینه مشغول به کار هستند صحبت کنید؛ شما این حق را دارید که از هرکسی که در سلامت شما نقش دارد، سؤال بپرسید.

مطمئن شوید که یک نفر مثلاً پزشک شخصی شما مسئول سلامت شماست. این موضوع بسیار مهم است به خصوص اگر مشکلات سلامتی متعددی داشته باشید یا در بیمارستان باشید.

از یکی از اعضای خانواده یا دوستان بخواهید که در بیمارستان همراه شما باشند. حتی اگر احساس می‌کنید که اکنون به کمک نیازی ندارید این کار را بکنید چون به احتمال زیاد بعداً نیاز به کمک خواهید داشت.

باید این موضوع را بدانید که بیشتر بودن همواره به معنای بهتر بودن نیست؛ خوب است که علت یک آزمایش یا معالجه و چگونگی کمک آن به بهبودی خودتان رابیابید. ممکن است بدون آن معالجه حال شما بهتر شود.

اگر آزمایش داده‌اید، این فرض اشتباه است که فکر کنید چون هیچ خبری نیست، پس همه‌چیز خوب است! درباره‌ی نتایج آزمایش از پزشک سؤال بپرسید. همچنین می‌توانید از روش‌های قابل اعتماد دیگری هم برای آگاهی از وضعیت بدنتان استفاده کنید؛ برای مثال نظریات و توصیه‌های درمانی بر اساس جدیدترین شواهد علمی در راهنماهای مختلف موجود هستند و شما می‌توانید از پزشک خود بپرسید که آیا درمان شما بر اساس جدیدترین شواهد علمی است یا نه.

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید