انتشار این مقاله


لاک ناخن: ظاهری زیبا اما باطنی آسیب‌رسان

باید بدانید که لاک‌های رنگارنگ و زیبا برای سلامتی شما و حتی کارکنان سالن آرایشگاهی، مضر است. اغلب لاک‌ها دارای مواد سمّی و خطرناک هستند که در طی استفاده‌ی مکرر از آن‌ها، سلامتی شما به خطر خواهد افتاد. مانیکور و پدیکور ناخن راهی برای رهایی از استرس‌های روزانه برای خانم‌ها است. مواد موجود در لاک مانند […]

باید بدانید که لاک‌های رنگارنگ و زیبا برای سلامتی شما و حتی کارکنان سالن آرایشگاهی، مضر است. اغلب لاک‌ها دارای مواد سمّی و خطرناک هستند که در طی استفاده‌ی مکرر از آن‌ها، سلامتی شما به خطر خواهد افتاد.

مانیکور و پدیکور ناخن راهی برای رهایی از استرس‌های روزانه برای خانم‌ها است. مواد موجود در لاک مانند تولوئن، فرمالدهید و دیبیوتیل فتالات، که به کارسینوژن‌هایی به نام “toxic trio” معروف هستند، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن وارد می‌کنند. این مواد سمی علاوه بر این‌ که در لاک‌ها موجودند، در لاک‌پاک‌کن‌ها و نیز سایر مواد مربوط به لاک وجود دارند که همان‌طور که گفته شد استفاده‌ی مداوم از آن‌ها، سلامتی را تهدید می‌کند.
معمولا سالن‌های آرایشی دارای تهویه‌ی مناسب نیستند بنابراین گازهای آزاد شده از این مواد سمی، در هوا درحال گردش می‌مانند. اغلب لاک‌های موجود در فروشگاه‌ها از نظر نداشتن خطر برای سلامتی، آزمایش نشده‌اند بنابراین هنگام استفاده از آن‌ها باید دقت کرد.

اثرات مواد سمی موجود در لاک برروی سلامتی

مواد سمی موجود در لاک‌ها باعث به وجود آمدن خارش در پوست، آلرژی، حالت تهوع و مشکلات جدی از قبیل: مشکلات تنفسی، سرطان و اختلالات دستگاه تولیدمثل را باعث می‌شود. مطالعات اخیر نشان داده است که این مواد حتی می‌توانند باعث ایجاد انقباض‌های غیرعادی عضلات و اختلالات روانی شود. کارکنان سالن‌ها اغلب از مشکلات تنفسی و سردردهای ناشی از حلال‌های مورد استفاده برای پاک‌کردن لاک، رنج می‌برند؛ کارکنان همچنین از بروز علایم سرطان و در مواردی از تجربه‌ی نازایی نیز شکایت داشته‌اند.


مقاله مرتبط: سم زیبا: حقیقت خطرات محصولات زیبایی


مواد گروه toxic trio و اثرات آن‌ها:

۱. تولوئن (Toluen): تولوئن موجود در لاک موجب استحکام آن می‌شود. البته این ماده در گسولین موجود در بنزین نیز استفاده ‌می‌شود آسیب‌های ناشی از تولوئن شامل موارد زیر است:

۱. آسیب به سیستم عصبی
۲. آسیب به دستگاه تولیدمثل
۳. سردرد
۴. بی حسی
۵. خارش چشم و گلو

۲. فرمالدهید (Formaldehyde): ماده‌ای که موجب دوام و ماندگاری لاک می‌شود و برخلاف ضرری که دارد، دارای خاصیت ضدباکتریایی نیز است. (کارکنان سالن برای ضدعفونی کردن وسایل مانیکور و پدیکور از این ماده استفاده می‌کنند.)

۳. دیبیوتیل فتالات (Dibutyl phthalate): این ماده قابلیت انعطاف را به ناخن‌ها می‌دهد و از شکسته شدن یا ترک برداشتن ناخن جلوگیری می‌کند. این ماده باعث ایجاد اختلال در مسیر تولیدمثل می‌شود و سبب آسیب‌های فراوانی که به بدن وارد می‌کند در بسیاری از کشورهای اروپایی ممنوع شده است.

مواد موجود دیگر:

  • مواد دیگری مانند کامفور (camphorکه مسئول براق شدن لاک و استحکام آن می‌باشد، می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع و سرگیجه و همچنین سردرد شود.
  • ماده‌ی بوتیلیتدهیدروکسی‌آنیزول (Butylated hydroxyanisole) در ژل‌های مخصوص لاک وجود دارد.
  • بسیاری از لاک‌ها حاوی ماده‌ی نیتروسلولز (Nitro Cellulose)اند که مسئول فرم‌گیری لاک برروی ناخن است.

استن که برای پاک کردن لاک ناخن استفاده می‌شود، نه تنها باعث خشک شدن ناخن‌ها شده بلکه باعث ایجاد آلرژی‌ و التهاب پوستی نیز می‌شود.

لاک و سرطان

تحقیقات نشان داده است که لاک‌ها به تنهایی باعث ایجاد سرطان نمی‌شوند بلکه نحوه‌ی خشک شدن آن‌ها در سالن‌ها خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد زیرا روند خشک شدن ممکن است توسط اشعه‌ی UV انجام شود که اگر به صورت مکرر انجام صورت گیرد آثار زیان‌باری برروی پوست خواهد داشت. اشعه‌های LED می‌توانند جایگزین مناسبی برای اشعه‌ی UV باشند.

برای تشخیص دادن لاک‌های بی‌ضرر می‌توانید به برچسب‌ موجود بر روی لاک توجه کنید تا ببینید که لاک حاوی مواد شیمیایی مضر ذکر شده است یا خیر. لاک‌های اورگانیک تا به امروز زیاد رایج نیستند ولی شما می‌توانید با نخریدن لاک‌های مضر سازنده‌ها را به سوی ساخت لاک‌های ارگانیک سوق دهید!


مقاله‌ی مرتبط: ناخن‌های شما از وضع سلامتی‌تان خبر می‌دهند


نکات لازم برای حفظ سلامتی:

۱. بهتر است فقط در مناسبت‌های خاص از لاک استفاده کرده و آن‌ را در همان شب مهمانی سریعاً پاک کنید.

۲. چند روز از ماه، از لاک استفاده نکنید و بگذارید ناخن‌ها به حالت طبیعی‌شان باقی بمانند.

۳. از تنفس گاز حاصل هنگام باز کردن درب لاک خودداری کنید.

۴. از موادی که دارای تولوئن و فرمالدهید هستند مانند رنگ‌های مورد استفاده برای نقاشی خودداری کنید.

۵. استفاده نکردن از لاک‌های حاوی مواد مضر ذکر شده.

۶. پرهیز از استفاده از ژل‌های مخصوص لاک و اشعه‌ی UV برای خشک کردن آن‌ها.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید