انتشار این مقاله


فوائد جویدن آدامس بعد از زایمان

انسداد روده ای بعد از هر عمل جراحی مربوط به شکم آزار دهنده است که جویدن آدامس می تواند علادم آن را بهبود بخشد.

در میان کار های سختی که یک زن بعد از زایمان سزارین باید انجام دهد، مثل نحوه ی شیردادن به نوزاد یا مراقبت از بخیه ی خود، کار های آسانتری هم پیشنهاد می شود که “جویدن آدامس” است. آدامس جویدن به مدت نیم ساعت، ۳ بار در روز باعث بهبود عملکرد روده ی زنان بعد از زایمان می شود. به طور میانگین ۱ نفر از هر ۵ زن بعد از زایمان به اختلال انسداد روده ای بعد از جراحی ۱ دچار می شوند. جزییات این تحقیقات در ۱۴ ماه می در ژورنال پزشکی بارداری و نوزادان ۲ به چاپ رسیده است.

انسداد روده ای بعد از زایمان اختلالی است که حرکات نرمال روده ی افراد کند یا به طور کلی متوقف می شود. دکتر وینچسکو برگلا ۳ ، جراح زنان و زایمان از بیمارستان توماس جفرسون ۴  در فیلادلفیا، در این باره می گوید:

کاهش حرکات روده باعث مشکلاتی از قبیل حالت تهوع، درد شکمی و نفخ می شود. این اختلال نه تنها بعد از سزارین، بلکه ممکن است بعد از هر گونه جراحی مربوط به شکم رخ دهد.

علائم این انسداد معمولا بعد از ۳ الی ۴ روز از بین می رود؛ ولی در این مدت افراد احساس ناراحتی زیادی می کنند. پزشکان برای رفع این مشکل، به زنانی که زایمان کرده اند توصیه می کنند که بعد از جراحی برخیزند و راه بروند یا مدت کمی بعد از جراحی چیزی بخورند تا روده ها را به حرکت وادارند. البته چون زنان در این لحظات حالت تهوع دارند از خوردن امتناع خواهند کرد! در این مواقع است که جویدن آدامس پا به میدان گذاشته و مغز را فریب می دهد، به طوری که با جویدن آدامس، بزاق ترشح شده و سیگنال هایی را از طریق مغز به روده ها می فرستد تا بهتر حرکت کنند.

حرکت باد در روده یکی از علائم رفع انسداد روده ای است. وقتی باد در روده وجود دارد، نشان می دهد که هیچ مانعی برای حرکت مواد در روده وجود ندارد. در تحقیقات انجام شده، به عده ای زنان ۲ ساعت بعد از زایمان آدامس تجویز شد که سه بار در روز به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بجوند، و به عده ای دیگر آدامسی داده نشد. زنانی که آدامس جویده بودند، ۲۳ ساعت بعد از جراحی و زنانی که آدامس نجویده بودند ۳۰ ساعت بعد از جراحی حرکت باد در روده را حس کردند. دکتر گابریل ساکون ۵ ، جراح زنان وزایمان از دانشگاه ناپل فدریکو ۶ در ایتالیا در این باره اظهار کرد:

جویدن آدامس بعد از زایمان آسان ترین و ارزان ترین راه برای حل مشکل انسداد روده است. این کار هیچ عوارض جانبی خطرناکی ندارد و معمولا در ۲۴ ساعت اول، تاثیر خود را می گذارد. امیدو ارم که جویدن آدامس بعد از جراحی، مثل خوردن قرص در بین دستورات پزشک قرار گیرد.


پیوست

۱. Postoperative Ileus

۲. Journal of Maternal-Fetal & Neonatal Medicine

۳. Vincenzo Berghella

۴. Thomas Jefferson

۵. Gabriele Saccone

۶. Naples Federico II

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید