انتشار این مقاله


پوزیشن خواب شما بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید بر خواب‌تان تاثیر دارد

ممکن است شنیده باشید که خوردن پنیر قبل خواب باعث دیدن خواب های واضحي از طبيعت ميشود، اما هم اكنون محققان معتقدند فاكتوری ديگري كه تاثير شديدی در نحوه خواب ديدن ما دارد ; پوزیشن خواب است. معلوم است که نحوه ی دراز کشیدن شما موقع خواب ممکن است در سرگردانی ذهن تاثیر داشته باشد. […]

ممکن است شنیده باشید که خوردن پنیر قبل خواب باعث دیدن خواب های واضحي از طبيعت ميشود، اما هم اكنون محققان معتقدند فاكتوری ديگري كه تاثير شديدی در نحوه خواب ديدن ما دارد ; پوزیشن خواب است. معلوم است که نحوه ی دراز کشیدن شما موقع خواب ممکن است در سرگردانی ذهن تاثیر داشته باشد.

Matt Berical بیک سری مطالعات را بررسی کرد که نشان می داد نحوه ی خوابیدن ما در خوابهایمان تاثیر دارد. این موضوع برای اولین بار در ژورنال خواب و هیپنوتیزم در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، و شامل ۶۳ داوطلب بود که از آنها خواسته شده بود به سمت چپ یا راست خود بخوابند. بعد از بیدار شدن از آنها خواسته شد که یک فرم نظرسنجی درباره کیفیت خواب پر کنند. در این نظرسنجی رویاها، کابوسها ، روشنی آنها و احساس شرکت کنندگان صبح آن روز تحت پوشش سوالات قرار گرفته بود.

محققان دریافتند که گروهی که به سمت چپ می خوابند ، به احتمال بیشتری کابوس می بینند. ۴۰/۶ درصد آنها گزارش خواب های نگران کننده دادند درحالیکه افرادی که به سمت راست می خوابند تنها ۱۴/۶درصدشان اینطور بودند و بیشتر خواب هایی شامل حس آسودگی و امنیت داشتند اما بطور کلی خواب هایشان کیفیت پایین تری داشت. با اینکه این مطالعه محدودیت هایی از نظر اندازه ی نمونه کوچک مورد آزمایش و گزارش توسط خود افراد داشت، نشان داد که در خواب ها می تواند تفاوت هایی بسته به نحوه ی دراز کشیدن ایجاد شود.

مشاهدات اولیه نشان می دهد که خواب دیدن و کیفیت رویاها با عملکردهای مغز در ارتباط است و ممکن است با ژست خوابیدن مرتبط باشد، پژوهش های آینده نیاز است تا نشان دهد کسانی که در کنترل خوابشان با دست کاری هیپنوتیزمی یا خواب شفاف مهارت دارند، آیا می توانند فرایند خوابشان را با تغییر عمدی وضعیت بدن تغییر دهند!

سپس تحقیقی در سال ۲۰۱۲ توسط محققانی در هنگ شویان، هنگ کنگ انجام داده شد، اونها به بررسی عادات و ژست های خواب ۶۷۹ بزرگسال پرداختند. و پی بردند که کسانی که با صورتی به سمت پایین می خوابند بیشترین رویاهای واضح را می بینند، مانند آنهایی که مربوط به دیدن بشقاب پرنده، روابط عاشقانه ، درجایی گیر افتادن ،ناتوانی در تنفس یا داشتن رابطه ی جنسی با یک فرد معروف. Calvin Kai-Ching Yu به عنوان محقق نتیجه گیری می کند:

این اثر را نمی توان به طور کامل با عوامل شخصیتی که تنها بصورت ضعیفی با موقعیت خواب در ارتباط است توضیح داد.

هم چنین شواهدی موجود است که ، اگرچه در حد حکایت است، خوابیدن در حالت شیب دار -وقتی به حالت ایستاده نزدیکتریم تصور می شود که به حالت بیداری نزدیکیم- باعث می شود رویاها واضح تر باشند. هیچ اثبات قطعی در این مرحله موجود نیست، اما مسئله ای است که دفعه بعدی که به رختخواب می روید به آن فکر کنید. اگر در مود دیدن رویا واضح یا کابوس هستید، سعی کنید با صورت به سمت پایین یا به پهلوی چپ بخوابید، اما بعدا نگید که نگفتیم!

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید