انتشار این مقاله


چرا نمی توانم وزنم را کم کنم؟

سخت تلاش می‌کنید، اما عقربه ترازو تکان نمی‌خورد. علت چیست؟

وقتی سخت تلاش می‌کنید، اما عقربه ترازو تکان نمی‌خورد علت چیست؟

این طبیعت انسان است که فکر کند وزنش هیچ گاه کاهش نمی‌یابد. اما به همین راحتی و زود پرچم سفید را بالا نبرید و رژیم خود را رها نکنید. ببینید که کدام یک از این چیزهای مخفیانه جلوی کاهش وزن شما را می‌گیرد.

آیا به این دلیل است که صبحانه نمی‌خورم؟

می‌تواند باشد. به راحتی گذشتن از روی اولین وعده غذایی در روز، می‌تواند به ضرر شما تمام شود. شما به احتمال زیاد بعدا گرسنه خواهید شد، بنابراین ممکن است آن را در ناهار با غذای بیش از حد جبران کنید. سعی کنید تا یک ساعت پس از بیدار شدن از خواب صبحانه ی خود را بخورید. یک صبحانه ی سرشار از فیبر و پروتئین می‌تواند به شما کمک کند تا به مدت طولانی تری احساس سیری بکنید. پنیر با میوه، تخم مرغ با نان تست سبوس‌دار، و یا ماست یونانی با موز را امتحان کنید.

آیا بیش از حد نزدیک به زمان خواب غذا می‌خورم؟

یک وعده غذایی در اواخر شب می‌تواند برای برنامه کاهش وزن مشکل ساز باشد. این کار ممکن است درجه حرارت، قند خون و انسولین بدن شما را افزایش دهد که سوزاندن چربی را برای شما سخت تر خواهد کرد. سعی کنید حداقل ۳ ساعت قبل از خواب شام خود را بخورید.

مراقب وعده بعد از شام باشید. شما کالری بیشتری را نسبت به چیزی که فکر می‌کنید با خوردن در حال تماشای تلویزیون یا استفاده از کامپیوتر دریافت خواهید کرد. همچنین ممکن است به خوردن غذاهای ناسالم مثل بستنی یا چیپس سیب زمینی وسوسه شوید.

آیا به این دلیل است که تحت استرس بیش از حد هستم؟

ممکن است. استرس زیاد می‌تواند شما را وادار به استفاده از غذاهای پرکالری و با چربی بالا بکند. همچنین بدن اغلب در هنگام استرس چربی بیشتری را ذخیره می‌کند. برای کاهش استرس، ورزش یا مدیتیشن را امتحان کنید.

آیا این به دلیل جنس من است؟

این می‌تواند در چگونگی کاهش وزن تفاوت ایجاد کند. یک مطالعه اخیرا نشان داده که کاهش وزن سریع برای مردان راحت‌تر است. اما زنان اغلب موفقیت‌های بیشتری در تلاش‌های طولانی مدت دارند. همچنین جایی که لاغر می‌شود نیز می‌تواند متفاوت باشد. مردان ابتدا چربی شکم را از دست می‌دهند، اما لاغر شدن آن منطقه می‌تواند برای خانم‌ها سخت‌تر باشد.

آیا آهسته‌تر از افراد دیگر کالری می‌سوزانم؟

احتمالا. اینکه چقدر سریع کالری می‌سوزانید به متابولیسم شما، واکنش‌های شیمیایی برای حفظ بدن، بستگی دارد. اگر متابولیسم کندی دارید، مقصر ژن‌های شما هستند. یا ممکن است توده عضلانی بدون چربی به اندازه کافی نداشته باشید. افراد دارای بدن عضلانی کالری بیشتری نسبت به افرادی با درصد بالاتری از چربی بدن، می‌سوزانند.

دیگر چیزهایی که می تواند بر چگونگی سوزاندن کالری تاثیر بگذارد:

پیر شدن. سوخت و ساز بدن شما را در حدود ۲٪ -۸٪ در هر دهه آهسته‌تر می‌کند که ممکن است به علت کاهش توده عضلانی باشد.

بیش از حد کم خوردن. به نظر عجیب می‌آید، اما حقیقت این است، اگر وعده‌های غذایی خود را مصرف نکنید و یا یک رژیم غذایی بسیار کم کالری را دنبال کنید، می‌تواند به علت کندتر سوزاندن کالری نتیجه معکوس بدهد. آیا می‌خواهید سوخت و ساز بدن خود را تنظیم کنید؟ برای افزایش توده عضلانی بدون چربی خود وزنه بلند کنید و از رژیم‌های غذایی بسیار کم کالری بپرهیزید.

آیا خواب کافی دارم؟

اگر خواب کافی دریافت نکنید، کاهش وزن سخت‌تر خواهد شد. سوخت و ساز بدن شما ممکن است کم شود و با سرعتی که می‌خواهید کالری نسوزانید. همچنین ممکن است در صورت خواب ناکافی انرژی کمتری داشته باشید که ورزش کردن را دشوارتر بکند.

هنگامی که خسته هستید، به احتمال زیاد به رژیم غذایی نامناسبی را انتخاب خواهید کرد، مانند ترجیح دادن شیرینی به میوه. در مطالعه ای اخیر، افرادی که خواب کافی نداشتند در حدود ۳۰۰ کالری در روز بیشتر از کسانی که استراحت بیشتری داشتند غذا می‌خوردند.

آیا مقصر ژن من است؟

شاید. برخی بدن‌ها در سوزاندن چربی از دیگران بهتر هستند. این چیزی است که شما از پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ خود  به ارث می‌برید. شما هیچ کنترلی بر ژن هایی که به شما منتقل شده‌اند، ندارید، بنابراین ممکن است نیاز به کار کمی سخت‌تر برای سوزاندن کالری و کاهش وزن داشته باشید.

آیا در تیروئید من مشکلی وجود دارد؟

اگر تیروید کم کار باشد، ممکن است یک بیماری به نام هیپو تیروئیدیسم داشته باشید که می‌تواند به افزایش وزن با تجمع نمک و آب در بدن منجر شود. یک تیروئید بیش از حد فعال و پرکار، هیپرتیروئیدیسیم نامیده می‌شود. اکثر افراد دارای پرکاری تیروئید با کاهش وزن مواجه هستند، اما برخی دیگر ممکن است دچار اضافه وزن شوند زیرا پرکاری تیروئید می تواند باعث احساس گرسنگی شود. چگونگی تأثیر تیروئید بر متابولیسم، انرژی و وزن پیچیده است. هورمون‌ها، پروتئین‌ها و مواد شیمیایی دیگر نیز ممکن است نقشی در این ماجرا بازی کند. اگر فکر می‌کنید این مشکل را دارید به دکتر خود مراجعه کنید.

آیا به علت مشکلی در سلامت کلی من است؟

شرایط پزشکی لاغر شدن را سخت‌تر میکند. برخی از چیزهایی که می‌تواند باعث ایجاد مشکلات وزنی شما شوند عبارتند از:

  • اختلال در غذا خوردن مانند پرخوری
  • بیماری قلبی
  • اختلالات هورمونی
  • اختلالات خواب مانند آپنه یا ایست موقتی تنفس در خواب

بعضی از داروها نیز می‌توانند مشکلاتی را در تلاش‌های شما برای کاهش وزن ایجاد کنند. به عنوان مثال، ممکن است در صورت مصرف دارو برای موارد زیر در کاهش وزن مشکل داشته باشید :

  • آلرژی
  • ضدبارداری
  • افسردگی
  • دیابت
  • بیماری صرع
  • فشار خون بالا
  • اختلال دو قطبی
  • جنون جوانی

اگر یکی از این شرایط را دارید و مشکل وزنی شما را آزار میدهد، با دکتر خود صحبت کنید. ممکن است بتواند داروهای تان را تغییر دهد.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید