انتشار این مقاله


چرا برخی اوقات رنگ ادرار تغییر می‌کند؟

رنگ طبیعی ادرار از زرد کم رنگ تا طلایی متغییر است. در این مقاله به بررسی علل تغییر ادرار خواهیم پرداخت.

رنگ طبیعی ادرار از زرد کم رنگ تا طلایی متغییر است. در برخی شرایط از جمله مصرف برخی مواد غذایی، داروها، بیماری‌های خاص و کم آبی شدید (دهیدراتاسیون)، رنگ ادرار می‌تواند به قرمز، نارنجی، آبی، سبز یا قهوه ای تغییر یابد. بنابراین توجه به رنگ، بو و حجم ادرار می‌تواند در تشخیص به موقع و درمان بسیاری از بیماری‌ها، مهم و حیاتی باشد.

رنگ زرد

تغییر رنگ ادرار به زرد می‌تواند در فصل تابستان و حداکثر قدرت تغلیظ ادارار توسط کلیه‌ها روی دهد. مصرف برخی مواد غذایی و میوه‌جات و سبزیجات از جمله هویج و داروهایی نظیر سولفاسالازین، نیتروفورانتین، ویتامینهای گروه ب نیز موجب زرد رنگ شدن ادرار می‌شوند.

رنگ نارنجی

بیماری‌های کیسه صفرا و مجاری کبدی، داروهایی مانند ریفامپین، وارفارین، ویتامین گروه ب و ث موجب تغییر رنگ ادرار به نارنجی می‌گردد.

رنگ سبز یا آبی

عفونت‌های ناشی از سودومونا می‌تواند رنگ ادرار را سبز و افزایش شدید کلسیم خون  موجب آبی شدن رنگ آن شود. آمی تریپتیلین، سایمتیدین، ایندومتاسین، تریامترین H، پرومتازین، متوکاربامول، امیلودیپین، آمی تریپتیلین نیز اثرات مشابه بر ادرار دارند.

رنگ قهوه‌ای یا سیاه

اختلالت کبدی و کلیوی و وجود خون در ادرار می‌تواند موجب تیره شدن رنگ آن شود. متیل دوپا، لودوپا، داروهای ضد مالاریا، مترونیدازول و برخی مسهل‌ها، مصرف باقلا و ریواس نیز موجب تیره شدن رنگ ادرار می‌شوند.

رنگ بنفش

در بیماری پورفیری رنگ ادرار به بنفش تغییر می‌یابد. پورفیری به علت کمبود یکی از آنزیم‌های مورد نیاز در تولید ماده‌ای در بدن به نام هِمِ ایجاد می‌شود. هِم در ساختمان هموگلوبین، موجود در گلبول قرمز قرار دارد.

رنگ قرمز یا صورتی

وجود خون در ادرار (هماچوری) یا میوگلوبین در ادرار (میوگلوبینوری) بعلت دفع میوگلوبین ناشی از آسیب سلول‌های عضلانی، مصرف چغندر، تمشک، ریواس، مسمومیت با جیوه، داروهایی نظیر بروفن، پروپوفول، برخی مسهل‌ها موجب قرمز یا صورتی شدن رنگ ادرار می‌شوند.

البته وجود خون در ادرار میتواند دلایل متفاوتی از جمله سن، جنس، عفونتهای کلیوی، سابقه خانوادگی، فعالیت شدید عضلانی و سرطان مثانه داشته باشد. گاهی در آقایان در سنین بالای ۵۰ سال بعلت بزرگی پروستات یا در زنان که شیوع عفونت‌های ادراری در مقایسه با مردان بالاتر است، خون در ادرار دیده می‌شود. عفونت‌های ویروسی و باکتریایی، سنگ کلیه نیز از علل عمده ظهور خون در ادرار می‌باشند.

گاهی فقط یک تغییر در سبک زندگی یا تعدیل در مصرف مواد غذایی می‌تواند علایم را برطرف کند ولی در صورت ادامه مشکل، پزشک ممکن است پس از چند سوال از بیمار در رابطه با زمان شروع تغییر رنگ ادرار، احساس درد و سوزش حین یا بعد دفع ادرار، مواد غذایی و داروهای مصرفی، اقدام به درخواست یک سری تست و آزمایشات کند.

  • آزمایش ادرار برای بررسی عفونت  و موارد غیر طبیعی
  • آزمایش خون برای ارزیابی عملکردکلیه و کبد
  • سونوگرافی کلیه و مثانه و مجاری ادراری
  • سی تی اسکن شکم و لگن
دکتر فریبا میرزایی


نمایش دیدگاه ها (2)
دیدگاهتان را بنویسید