انتشار این مقاله


آیا گرد و غبار خانه شما را چاق می‌کند؟

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی برهم زننده‌ی سیستم هورمونی موجود در گرد و غبار خانه، باعث اختلال در سلامت متابولیسم و افزایش چربی بدن، به ویژه در کودکان می‌شود.

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی برهم زننده‌ی سیستم هورمونی موجود در گرد و غبار خانه، باعث اختلال در سلامت متابولیسم و افزایش چربی بدن، به ویژه در کودکان می‌شود. 

محققان دانشگاه دوک در دورام سلول‌های چربی اولیه‌ی موش را در معرض مقدار کمی از گرد و غبار خانه حاوی مواد شیمیایی برهم زنندهی سیستم هورمونی (EDC) قرار دادند. این باعث شد که سلول‌های چربی بالغ شدند و چربی یا تری گلیسیرید بیشتری به دست آوردند.

EDCها مواد شیمیایی تولیدشده یا طبیعی هستند که می‌توانند تولید و عملکرد هورمون‌ها را تغییر دهند. آن‌ها در مجموعه‌ای از محصولاتی هستند که ما هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم، از جمله آفت‌کش‌ها، لوازم آرایشی، بسته بندی مواد غذایی، و مواد پاک کننده خانگی. بیسفنول A، فتالات و بازدارنده‌های شعله در میان رایج ترین EDCهایی هستند که ما در معرض آن‌ها هستیم. مطالعات نشان داده‌اند که قرارگرفتن در معرض EDC می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های جدی، از جمله سرطان، ناباروری و اختلالات عصبی را افزایش دهد. قرار گرفتن در معرض EDC در داخل رحم نیز به افزایش خطر ابتلا به افزایش وزن و چاقی در دوران کودکی مرتبط است.

با در نظر داشتن این موضوع، هیتر استاپلتون و همکارانش به دنبال بررسی این که آیا قرار گرفتن در معرض گرد و غبار در خانه بر رشد سلول‌های چربی و یا چربی‌سازی تاثیر می گذارد، رفتند.

گرد و غبار خانه باعث ایجاد تری‌گلیسرید می‌شود!

محققان برای رسیدن به یافته‌های خود، از ۱۱ خانه در کارولینای شمالی بازدید کردند و نمونه‌هایی از گرد و غبار را جمع‌آوری کردند. نمونه‌های گرد و غبار خانه برای تعیین سطوح EDC، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و تیم تحقیقاتی به طور کل ۴۴ نوع آلودگی را شناسایی کردند. در قدم بعد، محققان عصاره‌های هر نمونه گرد و غبار را بر روی سلول‌های ۳T3-L1، پیش‌ساز سلول‌های چربی مشتق شده از موش، آزمایش کردند. این نوع سلول‌ها معمولا در پژوهش‌های علمی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بتوانند ارزیابی کنند که ترکیبات خاص چه تاثیری بر تولید تری‌گلیسیرید دارند. تری‌گلیسیرید نوعی چربی است که برای بدن انرژی ذخیره می‌کند. با این وجود داشتن بیش از حد این نوع چربی، می‌تواند منجر به افزایش وزن و عوارض مرتبط با سلامتی شود. 

محققان دریافتند که عصاره‌های هفت نمونه گرد و غبار خانگی، سلول‌های ۳T3-L1 را به آدیپوسیت‌ها (سلول های چربی بالغ) تبدیل می‌کنند و آن‌ها تری‌گلیسیرید را جذب می‌کنند. در حالی که عصاره‌های نه نمونه گرد و غبار خانگی باعث افزایش تکثیر سلول‌ها می‌شوند و تعداد سلول‌های پیش‌ساز را افزایش می‌دهند.

یک تهدید بالقوه بهداشتی جدید

این تیم سه EDC را شناسایی کرد که بیشترین تاثیر را بر تجمع تری گلیسیرید و تکثیر سلول های ۳T3-L1 داشتند:

  • پریکلواستروبین آفت‌کش
  • TBPDP مقاوم کننده شعله
  • DBP پلاستیک

محققان خاطرنشان می‌سازند که به اندازه ۳ میکروگرم گرد و غبار خانه، باعث تولید چربی می‌شود. اداره حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) بیان می‌کند که کودکان هرروز ۵۰ میلی گرم گرد و غبار خانه را از طریق مصرف، دم و جذب از طریق پوست، وارد بدن خود می‌کنند. محققان بر این باورند که یافته‌های آن‌ها موجب نگرانی می‌شود، در حالی که مطالعات بیشتری درباره چگونگی ارتباط گرد و غبار خانه با سلامت متابولیسم، مورد نیاز است.
نتایج یک تهدید جدید بالقوه بهداشتی و SVOCهای (مواد شیمیایی ارگانهای نیمه جامد) احتمالی عودکننده را که احتمالا در این فعالیت دخیل هستند، شناسایی می‌کنند.

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید