انتشار این مقاله


شیرین‌کننده‌های ساختگی؛ دوست یا دشمن کاهش وزن؟

آیا واقعا شیرین‌کننده‌های ساختگی می‌توانند بر کاهش وزن تاثیری داشته باشند؟

شیرین‌کننده‌های غیرمغذی ممکن است با افزایش وزن ارتباط داشته باشند و مهم‌ترین ریسک چاقی، فشارخون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی هستند. چاقی یک مشکل سلامتی عمومی است که یک سوم بزرگسالان آمریکا را گرفتار کرده است. علاوه‌براین، چاقی، دیابت ۲ و بیماری های قلبی-عروقی ایجاد می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند مصرف قند ممکن است منجر به چاقی شود و همین سبب افزایش محبوبیت شیرین‌کننده‌های ساختگی شده است. از سال ۲۰۰۸ بیش از ۳۰ درصد بزرگسالان آمریکا روزانه از شیرین‌کننده‌های ساختگی استفاده می‌کنند که این نسبت در حال افزایش است.

براساس شواهد جدید، شیرین‌کننده‌های ساختگی ممکن است اثر نامطلوبی بر متابولیسم، باکتری‌های روده و اشتها داشته باشند. نتیجۀ مصرف شدید این شیرین‌کننده‌ها ممکن است افزایش مصرف موادغذایی و افزایش وزن باشد. از شیرین‌کننده‌های ساختگی می‌توان به عنوان استراتژی برای کنترل وزن و قندخون با محدود کردن مصرف انرژی استفاده کرد. اگرچه مصرف این محصولات با افزایش وزن و چاقی مرتبط است.

پزشکان به ارزیابی اینکه آیا مصرف منظم شیرین‌کننده‌های ساختگی با اثرات نامطلوب درازمدت ارتباط دارند، پرداختند و تحقیقات‌شان در CMAJ منتشر شده است. این تیم یک بررسی سیستماتیک انجام داده است که شامل ۳۷ مطالعه می‌باشد و بیش از ۴۰۰۰۰۰ نفر حدود ۱۰ سال زیر نظر گرفته شدند. در کل ۷ مورد از مطالعات، نمونه‌های تصادفی کنترل شده بودند که به عنوان استاندارد در مطالعات بالینی درنظر گرفته می‌شوند. در نمونه‌های تصادفی کنترل شده ۱۰۰۳ نفر به مدت حدود ۶ ماه زیر نظر گرفته شدند.

شیرین‌کننده‌های مرتبط با افزایش وزن

آزمایش‌های تصادفی کنترل شده با دورۀ پیگیری کوتاه‌مدت نشان داد مصرف شیرین‌کننده‌های ساختگی موافقا با کاهش وزن، تودۀ بدنی (BMI) و اندازۀ دور کمر ارتباط ندارد. بااین‌وجود، یافته‌های مطالعات مشاهده‌ای ارتباط قابل‌توجهی بین مصرف شیرین‌کننده‌های ساختگی و افزایش وزن، تودۀ بدنی و اندازۀ دور کمر نشان می‌دهند. علاوه‌براین، محققان وجود ارتباط بین مصرف شیرین‌کننده‌های ساختگی و ریسک بالای ابتلا به چاقی، فشارخون بالا، دیابت نوع ۲، سکتۀ ‌مغزی و بیماری‌های قلبی گزارش کردند. پزشکان یادآور شدند که اطلاعات در دسترسی از آزمایشات تصادفی کنترل شده برای تایید این مشاهدات وجود ندارد.

علی‌رغم اینکه میلیون‌ها نفر بطور معمول از شیرین‌کننده‌های ساختگی مصرف می‌کنند، تعداد نسبتا کمی از بیماران از این نظر مورد آزمایش‌های بالینی قرار می‌گیرند. کارشناسان دریافتند که داده‌های حاصل از آزمایشات کلینیکی به وضوح مزایای ذکر شده از شیرین‌کننده‌های ساختگی برای کنترل وزن را پشتیبانی نمی‌کنند.

دکتر آزاد، نویسندۀ اصلی، می‌گوید:

تا زمانی‌که اثرات خوب درازمدت شیرین‌کننده‌های ساختگی به‌طور کامل مشخص شود، احتیاط کنید.

وی و همکارانش بر روی چگونگی تاثیر مصرف شیرین‌کننده‌های ساختگی در زنان باردار بر وزن جنین، سوخت‌و‌ساز بدن و باکتری‌های روده درحال تحقیق هستند.

باتوجه به گسترش وسیع و روز افزون مصرف شیرین‌کننده‌های ساختگی و اپیدمیک بودن چاقی و بیماری‌های مرتبط تحقیقات زیادی برای تعیین خطرات و مزایای درازمدت این محصولات نیاز است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید