انتشار این مقاله


سلول‌های کمک کننده مغزی با اسکیزوفرنی ارتباط دارند

اختلال در سلول‌های کمک‌کننده مغزی (helper cells) با بروز اسکیزوفرنی در کودکی ارتباط دارد.

بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا بر روی موش‌ها صورت گرفته است، اختلال در سلول‌های کمک‌کننده مغزی (Helper Cells) با اسکیزوفرنی در ارتباط می‌باشد. این مطالعه با تمرکز بر سلول‌های گلیال انجام گرفته است. این سلول‌ها حمایت لازم برای  نورون‌ها را تامین ‌می‌کنند. به عنوان مثال، سلول‌های گلیال به ساماندهی ارتباطات میان نورون‌ها و همچنین تولید میلین، به عنوان عایقی در اطراف فیبرهای عصبی مغز، کمک می‌کنند.

محققان به منظور بررسی ارتباط سلول‌های گلیال با اسکیزوفرنی، از افرادی که قبل از ۱۳ سالگی به اسکیزوفرنی مبتلا شده بودند، نمونه‌های پوستی تهیه کرده و سپس از تکنیکی برای تبدیل این سلول‌ها به سلول‌های بنیادی چند توان (iPSCs) استفاده کردند؛ این سلول‌ها می‌توانند به هر نوع سلولی در بدن تبدیل شوند. سپس محققان با دستکاری سلول‌های بنیادی ،موفق به ایجاد سلول‌های اجدادی گلیال شدند. در قدم بعدی، سلول‌های اجدادی گلیال به مغز موش‌های جوان پیوند زده شد. در نتیجه این عمل، موش‌های کایمریک با سلول اجدادی گلیال انسانی و نورون عادی موش ایجاد شد.

مطالعات نشان داد که در سلول‌های گلیال افراد دارای اسکیزوفرنی، اختلال عملکردی وسیعی وجود دارد. به عنوان مثال، تولید سلول‌های میلین‌ساز توسط این سلول‌ها به میزان کافی نبوده و به همین دلیل، در این افراد انتقال پیام میان نورون‌ها با مشکل مواجه است. علاوه بر این، نوعی سلول گلیال تحت عنوان آستروسیت قادر به تکامل کامل نبوده و در ایفای نقش حمایتی خود از نورون‌ها ناکارآمد عمل می‌کند. موش‌های دارای این سلول‌های معیوب، طی آزمایش رفتارهایی پرتنش و ضداجتماعی همچون رفتارهای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی از خود نشان دادند.

به گفته دکتر Steve Goldman، یکی از روسای مرکز پزشکی اعصاب دانشگاه Rochester و نویسنده اصلی این مطالعه، اختلال عملکردی سلول گلیال احتمالا اساس شروع اسکیزوفرنی در کودکی است.  از آن‌جا که این پژوهش  بر روی موشها صورت گرفته است، تحقیقات بیشتری به منظور اثبات اثرات مشابه در انسان‌ها مورد نیاز است. احتمالا از موش‌های کایمریک مورد آزمایش بتوان در آینده برای ارزیابی درمان‌های جدید اسکیزوفرنی استفاده کرده و با این کار، فرآیند یافتن درمان‌های جدید بیماری را سرعت بخشید. همچنین نوعی عدم تعادل شیمیایی مختل کننده ارتباطات مغزی در پژوهش دیده شد که می‌تواند هدف درمان‌های جدید قرار بگیرد.

این مطالعه در تاریخ ۲۰ جولای ۲۰۱۷ در مجله سلول‌های بنیادی منتشر شد.


مقاله مرتبط: اسکیزوفرنی ناشی از شلیک مداوم نورون‌هاست!


 

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید