انتشار این مقاله


آیا نوشیدن آب می‌تواند باعث کاهش وزن شود؟

برای افرادی که می‌خواهند، وزن خود را کنترل کنند و یا جذب شکر، سدیم و چربی های اشباع شده را توسط بدن خود کاهش دهند؛ مصرف آب روشی است که پزشکان به آنها توصیه خواهند کرد. در مطالعه‌ای جدید که عادات غذایی بیش از ۱۸ هزار فرد بزرگسال در آن مورد بررسی قرار گرفت؛ مشخص […]

برای افرادی که می‌خواهند، وزن خود را کنترل کنند و یا جذب شکر، سدیم و چربی های اشباع شده را توسط بدن خود کاهش دهند؛ مصرف آب روشی است که پزشکان به آنها توصیه خواهند کرد.

در مطالعه‌ای جدید که عادات غذایی بیش از ۱۸ هزار فرد بزرگسال در آن مورد بررسی قرار گرفت؛ مشخص شد افرادی که مصرف آب روزانه‌ی خود را افزایش داده بودند، جذب کالری، قند، سدیم و چربی در بدن آنها حدود ۱ درصد کاهش یافته بود.

افرادی که ۲ تا ۳ فنجان مصرف روزانه‌ی آب خود را افزایش داده بودند؛ انرژی دریافتی روزانه‌ی آنها از همان میزان غذای مصرفی، ۶۸ تا ۲۰۵ کالری و برداشت سدیم بدن آنها ۷۸ الی ۲۳۵ میلی گرم کاهش می‌یافت. و نیز دریافت قند بین ۵ تا ۱۸ گرم و کلسترول ۷ الی ۲۱ میلی گرم کاهش را نشان می‌داد.

پروفسور روپنگ ان : تاثیر مصرف آب در نژاد‌های مختلف و در افراد با وضعيت‌های بدنی متفاوت تقریبا مشابه است. این یافته نشان می‌دهد که طراحی و ارائه‌ی رژیم‌های غذایی که مصرف آب خالص را نوشیدنی‌های پر‌کالری ترویج می‌کنند؛ در ارتقای سطح سلامت عمومی در تمامی جوامع موثر خواهد بود.

بر اساس مطالعه‌ای که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ و طی چهار دوره توسط مرکز ملی آمار و سلامت آمریکا انجام گرفت، از شرکت کنندگان خواسته می‌شد هر آنچه طی دو روز گذشته خورده یا نوشیده بودند، ذکر کنند و این بررسی به مدت ۳ الی ۱۰ روز بر روی هر فرد ادامه می‌یافت.

مقدار آبی که فرد در طی روز مصرف می‌کرد نسبت به رژیم غذایی فرد بر حسب درصد محاسبه می‌شد.

این آب شامل آبی که از غذا و نوشیدنی‌های دیگر به بدن می‌رسید نیز می‌شد. نوشیدنی‌های دیگر مانند چای،  قهوه و نوشابه به‌عنوان منبع خالص آب محسوب نمی‌شوند ولی محتوای آب آن‌ها در محاسبه‌ی میزان مصرف آب شرکت کنندگان منظور می‌شد.

به طور متوسط شرکت کنندگان ۴.۲ لیوان آب در روز مصرف می‌کردند که حدود ۳۰ درصد کل آب دریافتی بدن آن‌ها بود.

شرکت کنندگان در این آزمایش به طور متوسط ۲۱۵۷ کالری در هر روز مصرف می‌کردند که شامل ۱۲۵ کالری از مواد قندی و یا نوشیدنی‌های شیرین شده با قند ، ۴۳۲ کالری از مواد‌غذایی که فرد به انتخاب خود مصرف می‌کرد و باقی از موادی که شامل مواد مغذی اندکی بودند تامین می‌شد.

افزایش اندک ۱ درصدی در مصرف آب روزانه‌ی شرکت کنندگان با کاهش ۶ الی ۸ کالری در انرژی دریافتی و کاهشی معنا‌دار در دریافت و جذب سدیم و کلسترول همراه بود.

همچنین محققان دریافتند که این کاهش در میان مردان بیش از زنان و در جوانان و میانسالان دیگر گروه های سنی بود؛ که علت آن مصرف کالری بیش‌تر به دلیل فعالیت بیش‌تر در طی روز است.

حسام الدین رضیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *