انتشار این مقاله


نُه پیشرفت غیر‌منتظره در مقابله با دیابت

ديابت تنها به يك حالت نيست، ميزان قند خون بدن شما چه به علت ديابت نوع۱‌ ‌، نوع‌٢ و يا به علت بارداری در حال نوسان باشد، شما در يك شرايط جدی كه نياز به مراقبت روزانه داشته و درمانی ندارد قرار داريد.

ديابت تنها به يك حالت نيست، ميزان قند خون بدن شما چه به علت ديابت نوع۱‌ ‌، نوع‌٢ و يا به علت بارداری در حال نوسان باشد، شما در يك شرايط جدی كه نياز به مراقبت روزانه داشته و درمانی ندارد قرار داريد.


مقالات مرتبط: دیابت نوع۱
                      دیابت حاملگی

دانشمندان بسيار تلاش كرده‌اند تا روش‌های درمانی جديد و تكنيك‌های كنترل بهتری براي ميليون‌ها انسان كه در سراسر جهان درحال مبارزه با ديابت هستند بيابند.‌برخی از جديد‌ترين پيشرفت‌ها شامل موارد زیر هستند:

١. سلول‌های بتا جديد
ديابت نوع يك زمانی رخ می‌دهد كه سيستم ايمنی فرد سلول‌های بتا توليد‌كننده انسولين در پانكراس را از بين می‌برند. اما به نظر می‌رسد نوع ديگری از سلول‌های بتا نابالغ همواره در پانكراس وجود داشته است. دانشمندان اميدوارند با استفاده از اين سلول‌های بتا نابالغ بتوانند عملكرد پانكراس را برگردانند.


٢. واكسن پيشگيری
محققين فنلاندی درحال شروع اولين آزمايش كلينيكی برای واكسن پيشگيری ديابت نوع١ هستند. اگرچه اين درمان برای كسانيكه از قبل دچار ديابت بودند نمی‌باشد اما يك واكسن موفق می‌تواند سالانه از ابتلای هزاران نفر جلوگيری كند.‌ واكسن نوعی ويروس مرتبط با پيشرفت واكنش خود ايمنی پانكراس را هدف گيری می‌كند.


۳. پيوند منحصر به فرد
با بهره‌گیری از يك پيوند آزمایشی، بيماری با ديابت نوع‌۱ شديد توانسته است يك سال را بدون تزريق انسولين بگذراند.‌پزشكان سلول‌های توليد‌كننده انسولين را در بافت چربی حفره شكم ايمپلنت كردند.‌موفقيت اين عمل مسير پيشرفت را برای دريافت پانكراس مصنوعی هموار می‌كند.


مقاله مرتبط: موفقیت پانکراس ساخته‌شده با مهندسی زیستی برای درمان دیابت

۴. بافت جديد برای پانكراس
اوايل امسال دانشمندان اعلام كردند كه با پيوند بافت جديد پانكراسی توانسته‌اند روند ديابت نوع‌۱ را در موش‌ها معكوس كنند.‌اين بافت از سلول‌های بنيادی موش‌های غير ديابتی پرورش داده شده بود.‌ موفقيت اين متد می‌تواند يك روش درمانی برای انسان‌ها نيز باشد.


۵. برنامه درمانی فشرده
برای افرادی با ديابت نوع‌٢ كه نسبت به انسولين مقاوم هستند، تركيب فشرده و متمركزی از روش‌های درمانی می‌تواند برای معكوس كردن روند ديابت كارساز باشد.دوره آزمايشی كوتاه انجام شده توسط محققين كانادايی توانسته است با موفقيت شرايط را در ۴۰ درصد از شركت‌كنندگان معكوس كند.


مقاله مرتبط: درمان فشرده‌ی دیابت نوع۲ امیدوارکننده ظاهر شده است

۶. سم پلاتي‌پوس
دانشمندان در استراليا نوع جديدی از GLP-1 (هورمون تنظيم‌كننده انسولين) را در سم پلاتيپوس و اكيدنا‌ها كشف كرده‌اند.‌در انسان‌ها اين هورمون به سرعت تجزيه شده و موجب وابستگی افراد با ديابت نوع‌۲ به دارو‌ها می‌شود.‌اما GLP-1 توليد‌ شده در اين حيوانات پايداری بيشتری داشته و سرنخ‎های جديدی را برای درمان ديابت ايجاد كرده است.


مقاله مرتبط: سم پلاتی‌پوس، داروی احتمالی برای درمان دیابت

۷. دارو‌هایی با پايداری بيشتر
محققان با ساخت مولكول‎های حمل كننده GLP-1 كه به آهستگی حل می‌شوند توانسته‌اند پايداری اين هورمون را افزايش دهند.‌در آزمايش‌های پری‌كلينيكی روی حيوانات اين محلول بيش از دو هفته پس از تزريق پايدار بود.‌برای بيماران مبتلا به ديابت نوع‌٢ كه نياز به تزريق روزانه دارند اين دست آورد پيشرفت هيجان‌انگيزی محسوب می‌شود.


٨. رژيم غذايی كاهنده علائم
با قرار دادن موش‌ها در نوع خاصی از رژيم غذايی دانشمندان توانستند علائم هر دو نوع ديابت را معكوس كنند.‌محققين معتقدند اين رژيم غذايی سلول‌های پانكراسی را وادار به نوعی “دوباره برنامه‌نويسی ارتقا دهنده” می‌كند.‌قدم بعدی آزمودن اين رژيم غذايی در انسان‌ها خواهد بود.


۹. كلم بروكلی
تركيبی به نام سولفورافان در بروكلی وجود دارد كه مطالعات ١٢ هفته‌ای انجام شده روی داوطلبانی با ديابت نوع‌۲ نشان می‌دهد اين ماده شيميايی در تنظيم قند خون آن‌ها بسيار موثر بوده است.


مقاله مرتبط: آیا کلم بروکلی در درمان دیابت نوع ۲ موثر است؟

تحقيقات بيشتری نياز است اما نتايج اميدبخش هستند و داروها ممكن است روزی به انتخاب‌های درمانی افزوده شوند.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید