انتشار این مقاله


آیا اسفنج سبز می‌تواند راز مبارزه با سرطان باشد؟

محققان مدعی هستند اسفنج سبز کوچک کشف‌شده در آب‌های و تاریک آرام آلاسکا می‌تواند اولین سلاح مؤثر در مقابله با سرطان پانکراس باشد.

محققان مدعی هستند اسفنج سبز کوچک کشف‌شده در آب‌های و تاریک آرام آلاسکا می‌تواند اولین سلاح مؤثر در مقابله با سرطان پانکراس باشد. متاسفانه سرطان پانکراس، مخصوصاً اگر همراه تومور‌های تهاجمی باشد، به‌سختی درمان می‌شود.

باب استون محقق مرکز علمی آلاسکا فیشر به‌طور مختصر در مکالمۀ تلفنی گفت:

هیچ‌کس تصورش را نمی‌کرد که این اسفنج بتواند معجزه‌آسا باشد.

استون این اسفنج تیره رنگ را که”latrunculia austini” نامیده می‌شود، در سال ۲۰۰۵ طی یک سفر اکتشافی در بستر دریا درآلاسکا کشف کرد. این اسفنج بر روی سنگ‌ها به صورت تکه تکه در عمق ۲۳۰-۷۲۰ پا (۷۰-۲۱۹متر) زندگی می‌کند.
به گفته‌ی مارک هامن، محقق دانشگاه کارولینا‌ی جنوبی که با فرد والوریت از مؤسسه هنری فورد در دترویت همکاری می‌کند، تست های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که تعدادی از مولکول‌های این اسفنج به طور انتخابی سلول های سرطانی پانکراس را از بین می‌برند.

هامن می‌گوید:

این مولکول بدون شک مؤثرترین مولکولی است که مقابل سرطان پانکراس، دیده ایم. با این که هنوز کار زیادی باید صورت گیرد، این مولکول اولین قدم کلیدی در کشف و پروسه‌ی پیشرفت در یک درمان را نشان می‌دهد.

سرطان پانکراس به آرامی پیشرفت می‌کند، وضعیتی که بیمار را در شرایط سختی قرار می‌دهد به طوری که تأخیر در تشخیص به معنی شانس کم برای درمان است. میزان بقای پنج‌سالۀ بیماران نجات یافته از این تومور تنها ۱۴% بوده است.

والوریت می‌گوید:

من عصاره‌ی ۵۰۰۰ اسفنج را در طول دو دهه‌ی اخیر بررسی کرده ام. از لحاظ این الگو‌ی فعالیت انتخابی سرطان رحم و پانکراس، فقط یک اسفنج دیگر با چنین فعالیتی دیده ایم و آن اسفنج سال‌ها پیش در اندونزی جمع آوری شده.

در ایالات متحده ۵۳۶۷۰ مورد جدید سرطان پانکراس در سال ۲۰۱۷ کشف خواهد شد و بیش از ۴۳۰۰۰ نفر خواهند مرد.

ساجده نوشاهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید