انتشار این مقاله


افسردگی، خطر مرگ در اثر بیماری‌های‌ قلبی را دو برابر می‌کند

خطر مرگ بر اثر بیماری‌های کرونری در افراد افسرده، دو برابر بیشتر از سایر افراد است.

بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً صورت‌گرفته است، نشان داده‌شد که خطر مرگ بر اثر بیماری‌های کرونری در افراد افسرده دو برابر بیشتر از سایر افراد است. محققان در این باره گقته‌اند که اختلالات ذهنی ریسک فاکتور قدرتمندتری نسبت به سن و سال، حمله قلبی و یا دیابت است.

تاثیر افسردگی هم قبل از ابتلای فرد به بیماری و هم بعد از ابتلا به بیماری قلبی،مشهود بوده‌است.

بر اساس آنچه که در مجله‌ی اروپایی قلب منتشر شده، قریب به ۲۵۰۰۰ نفر با عارضه‌ی عروق کرونر، به مدت ۱۰ سال مورد بررسی‌ قرار گرفتند و ۱۵% این تعداد، علائم افسردگی را نیز از خود بروز دادند.

دکتر هیدی مای، اپیدمیولوژیست قلب و عروق از مرکز پزشکی انجمن قلب اینترمونتین در شهر سالت‌لک، گفت: “مهم نیست که چقدر طولانی یا کوتاه بوده‌باشد، یافته‌ها حاکی از آن بودند که میزان مرگ و میر در بیمارانی که افسردگی را نیز به همراه داشتند، ۲‌برابر آن دسته از بیمارانی بود که علائم افسردگی در آن‌ها وجود نداشت.
افسردگی قوی‌ترین عامل مرگ، درمقایسه با سایر ریسک‌فاکتور‌هایی بود که ما مورد بررسی قرار‌داده بودیم. که شامل سن، دیابت، اختلالات قلبی، اختلال کلیوی، حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی بودند. ما در چندین مورد مطالعات مرتبط با افسر‌دگی را انجام‌داده و به مدت چند سال، به پژوهش در مورد آن‌ها پرداختیم. داده‌ها رفته‌رفته شواهد را تکمیل می‌کرد و در انتها نشان‌دادند که داشتن بیماری قلبی‌ و عروقی به همراه افسردگی‌ای که در زمان مناسب درمان‌نشده باشد، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بر سلامتی و روند بیماری خواهد گذاشت.”

از بیش از ۲۶۰۰ بیماری که به شکلی بالینی افسرده‌شده‌ بودند، ۲۷% در همان سال تشخیص بیماری قلبی‌ و عروقی خود به ‌افسردگی‌ دچار گشته‌بودند. این عدد بعد از ۵ سال به ۳۷% افزایش یافت.


مقالات مرتبط:

در‌حالی که برخی بخاطر شرایط افسرگی خود، شرایط قلبی‌ و عروقیشان رفته‌رفته بدتر می‌شد، برخی نیز بودند که بخاطر شنیدن خبر تشخیص بیماری قلبی‌ و عروقی در آن‌ها، به افسردگی دچار شدند!

دلیل این که چرا این حالت روانی، شانس مرگ را در این گروه از بیماران قلبی بالا می‌برد، توسط مطالعه کشف نشد. اما دکتر مای می‌گوید: “این احتمال وجود دارد که این افراد در مصرف به موقع داروهای خود به خوبی افراد با سلامت ذهنی، عمل نمی‌کنند و از این لحاظ آسیب میبینند. می‌دانیم که افراد افسرده تمایل کمتری برای سازگاری با دارو و درمان دارند و عموماً هم رژیم‌های غذایی سالم را دنبال نمی‌کنند.
آن‌ها مایل به انجام کارهای کم مشغله و راحت‌تری نسبت به افراد سالم هستند. این بدین معنا نیست که اگر شما افسرده باشد، قطعا این گونه‌ بوده و سازگاریتان پایین است، نه، بلکه عموماً این افراد تمایل به بروز این دسته از رفتار‌ها دارند.”

او افزود که افسردگی قادر به ایجاد تغییرات فیزیو‌لوژیکی در بدن است، که خودش یکی از عوامل خطر می‌تواند باشد. دکتر مای، از جامعۀ پزشکی درخواست‌کرد که در درمان بیماری‌های قلبی‌ و عروقی، افسردگی را جدی بگیرند.

 

او در این مورد بیان می‌کند: “بیمارانی که افسردگی دارند، شدیداً نیاز‌مند در‌مان‌اند، نه بخاطر این که ریسک‌های دراز مدت در ‌آن‌ها بهبود یابد، بلکه برای بهبود کیفیت زندگی، این گروه از افراد باید تحت درمان قرار گیرند.
امید‌وارم که راه‌حل این باشد: مهم نیست که از چه زمانی در بیمار شما بیماری عروق کرونری تشخیص داده‌شده است، استمرار زیر نظر گرفتن افراد از نظر افسرگی از واجبات است.

گذشت یک‌سال از زیر نظر‌گیری، به معنای عبور آن‌ها از مرحله‌ی خطر نیست و ممکن است هنوز خطر در جریان باشد، درست همانند بررسی و دنبال‌کردن چربی خون، این مورد هم باید مرتباً دنبال شود.”


مقالات مرتبط:

حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید