انتشار این مقاله


تأثیر گوجه در کاهش ریسک ابتلا به سرطان پوست

مصرف روزانه‌ی گوجه، ریسک ابتلا به سرطان پوست را به میزان ۵۰٪ کاهش می‌دهد.

مصرف روزانه‌ی گوجه، ریسک ابتلا به سرطان پوست  را به میزان ۵۰٪ کاهش می‌دهد.

چگونگی تأثیر گوجه بر کاهش ریسک ابتلا به سرطان پوست:

درواقع کاروتنوئید۱ موجود در گوجه مانع از بروز سرطان پوست می‌شود. طبق بررسی‌های انجام شده توسط تیم تحقیقاتی که روی موش‌های در معرض سرطان انجام شد، به این نتیجه رسیدند که موش‌هایی که در رژیم‌ غذاییشان گوجه وجود داشت، احتمال ابتلای آن‌ها به سرطان نسبت به موش‌هایی که در رژیم غذایی‌شان گوجه نبود، کمتر شد. در این آزمایش، محققان ۱۰٪ پودر گوجه را روزانه به مدت ۳۵ هفته در رژیم غذایی موش‌ها گنجاندند. بعد از قرار گرفتن موش‌ها در معرض اشعه، فقط موش‌های مذکر شاهد کاهش ۵۰٪ ریسک ابتلا به سرطان پوست نسبت به موش‌هایی که در رژیم غذاییشان این پودر وجود نداشت، بودند. در حالی که در موش‌های ماده تغییر به خصوصی احساس نشد. در بدن موش‌های فاقد این ماده در رژیم غذایی، تومورهای سرطانی بلافاصله بعد از بررخورد با اشعه به وجود آمده و رفته‌رفته بزرگ‌تر و بدخیم‌تر شدند.
محققان در آزمایش دیگری دریافتند که استفاده از نارنگی در رژیم غذایی نیز می‌تواند ابتلا به سرطان را کاهش دهد اما تأثیر آن به اندازه‌ی تاثیر گوجه‌فرنگی نیست.

بنابراین باید گفت که علاوه بر نوع ماده‌ی غذایی استفاده شده در رژیم، جنسیت نیز مهم است. موادی که برای جنس مذکر کارساز هستند ممکن است برای جنس ماده مفید نباشند.
ماده‌ی موجود در گوجه که از بروز سرطان جلوگیری می‌کند، کاروتنوئید است. این ماده رنگدانه‌ای بوده که به گوجه رنگ می‌دهد و از پوست در مقابل اشعه‌های سرطان‌زا محافظت می‌کند در واقع نوعی ماده‌ی Photoprotectant نامیده می‌شود. ذرات کاروتنوئید حاصل از خوردن گوجه در پوست ذخیره خواهد شد. تحقیقات ثابت کرده‌است که خوردن گوجه به صورت منظم می‌تواند باعث کاهش اثرات سوختگی پوست توسط آفتاب شود که این هم مربوط به ماده‌ی معجزه‌گر کاروتنوئید در گوجه است.

نام شکل کاروتنوئید اولیه، لیکوپن۲ بوده که آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است.این ماده از قرمز شدن و ملتهب شدن پوست بعد از مواجهه با اشعه جلوگیری می‌کند. محققان معتقدند که مواد دیگر موجود در گوجه نیز می‌توانند نقشی در محافظت از پوست داشته‌ باشند. راه‌های درمانی از طریق مواد غذایی می‌تواند مفید باشد. کوپرستن۳ معتقد است که مواد غذایی دارو نیستند اما با مصرف طولانی مدت آن‌ها می‌توان بیماری‌های بسیاری را درمان کرد.


پی‌نوشت
۱. carotenoid
۲. lycopene
۳. Cooperstone
یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید