انتشار این مقاله


غذا خوردن هوشمند

مهترین مسئله در باقی‌ماندن در مسیر تغذیه سالم با برنامه بودن است.

مهترین مسئله در باقی‌ماندن در مسیر تغذیه سالم با برنامه بودن است. در این مقاله به یک سری راهکار برای با برنامه بودن ارائه شده است.

بیشتر ما تصمیم داریم که غذای سالم در طول روز مصرف کنیم. ولی متاسفانه رخدادهایی عادی‌، مانند بیدار نشدن به هنگام صبح، گیر افتادن در ترافیک و یا اضافه‌کاری در وقت ناهار، می‌تواند برنامۀ غذایی ما را به هم بزند؛ چرا که امروز برنامۀ زندگی‌مان پیچیده است و غذای مضر نیز به وفور در اطراف‌مان یافت می‌شود. به همین دلیل اگر شما قصد غذای سالم هم داشته باشید، به سادگی ممکن است از این مسیر خارج شوید.

چه بخواهید وزن‌تان را کاهش دهید و یا این که تنها به فکر تغذیه سالم باشید، هوشمندترین استراتژی این است که برنامۀ غذایی سالمی برای خودتان تنظیم کنید. با چند قدم ساده که در ادامه اشاره خواهد شد، شما به سادگی می‌توانید برنامۀ سلامتی مورد نظرتان را تنظیم کنید، حتی اگر برنامۀ روزانه‌تان هم فشرده باشد.

غذا خوردن هوشمندانه در صبح

همانند موارد بسیار دیگر، مادرتان در مورد اهمیت صبحانه حق دارد. صبحانه مهمترین وعدۀ غذایی در روز است. ولی مشکل این است که این وعدۀ غذایی به سادگی ترک می‌شود، چرا که اکثرا ما عجله داریم و نمی‌توانیم صبحانه بخوریم. حتی اگر شما عجله دارید و نمی‌توانید در خانه بمانید و با آرامش صبحانه کاملی بخورید، مواد غذایی‌ زیادی وجود دارد که در مسیر می‌توانید مصرف نمایید؛ مثلا یک بسته ماست کم‌چرب می‌تواند انتخابی عالی باشد، البته فراموش نکنید که همراه آن یک مشت مغز خام یا گرانول هم بخورید (برای تامین پروتئین بیشتر و مقداری چربی خوب). می‌توانید یک میوه در راه بخورید تا نیازتان تا حدودی برطرف شود، میوه‌ای مانند موز، همراه میوه یک خوردنی پرانرژی نیز بخورید، با حداکثر انرژی ۲۰۰ کالری.

  • بهترین روش: مقداری مغز خام همواره همراه خود داشته باشید و زمانی که عجله دارید آن را بخورید، همراه با نان خشک یا یک تکه میوه.

غذا خوردن هوشمندانه هنگام ظهر

این که در وعده ناهار از برنامه غذایی سالم‌تان خارج شوید یک امر عادی است، مخصوصا زمانی که صبحانه هم نخورده باشید. شکم‌تان به صدا در می‌آید و دیگر نمی‌توانید تمرکز کنید و هر چیزی که دم دست‌تان بیاید می‌خورید تا رئیس‌تان! را ساکت کنید. اگر قبل از این که صدای شکم‌تان در بیاید به ناهارتان فکر نکرده باشید به احتمال زیاد به فست‌فودها رو می‌آورید.

  • بهترین روش: ناهارتان از خانه با خودتان ببرید؛ هرچیزی می‌تواند باشد، مانند باقی‌مانده سوپ یا پاستا از شب قبل. یا ساندویچ مرغ یا غلات کامل؛ چرا که پیدا کردن غذای سالم در سر کار به سادگی امکان پذیر نیست و نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

غذا خوردن هوشمندانه شب هنگام

اگر شما شب با خانواده‌تان غذا می‌خورید به احتمال زیاد از برنامه سالم غذایی‌تان خارج خواهید شد؛ چرا که ساده‌ترین کار این است که زنگ بزنید بریتان پیتزا بیاورند یا این که از غذا بیرون‌برها غذا بگیرید. ولی سعی کنید که این عادت را ترک کنید و آن را به حداقل برسانید. سالاد بخورید، از سبزیجات یخ‌زده استفاده کنید، سینه مرغ بخورید و حتی اگر پیتزا خیلی دوست دارید می‌توانید در خانه، خودتان پیتزا درست کنید، البته پیتزا سبزیجات!

  • بهترین روش: سعی کنید این وعده غذایی را در زمانی معقولانه بخورید، مثلا قبل از ساعت ۹ شب. هر چه شما زودتر شام بخورید، انرژی بیشتری از آن را مصرف خواهید کرد. بیشتر سعی کنید از غذاهای پختنی شامل میوه و سبزیجات مصرف کنید یا سالاد درست کنید، چرا که میوه و سبزیجات قسمت مهمی از رژیم غذایی است و نباید به آن بی‌توجهی کرد. و شب بهترین زمان برای خوردن این مواد غذایی است؛ چرا که هم زمان داریم و هم این مواد غذایی کالری کمی دارند.

مقاله مرتبط: آیا ارتباطی بین زمان غذا خوردن و اضافه وزن وجود دارد؟


بهترین روش برای هوشمندانه غذا خوردن تنها در یک کار خلاصه می‌شود؛ با برنامه باشیم. حتی اگر شما آدم بابرنامه‌ای نیستید، برای با برنامه غذا خوردن زمان زیادی لازم نیست صرف کنید و با یک خرید هفتگی هوشمندانه می‌توانید مواد غذایی سالمی تهیه کنید و در طول هفته آن را مصرف کنید. این بهترین راه برای باقی ماندن در این راه، بدون صرف زمان زیاد است.


مقاله مرتبط: ۱۰ راه برای کنترل غذا خوردن


 

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید