انتشار این مقاله


توفان غبار و سکته قلبی

تا حالا به این موضوع فکر کرده‌اید که تغییرات آب و هوایی چه تأثیری می‌تواند بر روی سلامت قلبی-عروقی شما بگذارد؟

تا حالا به این موضوع فکر کرده‌اید که تغییرات آب و هوایی چه تأثیری می‌تواند بر روی سلامت قلبی-عروقی شما بگذارد؟

زمانی که ابرهای غبارآلود وارد منطقه کوماماتو در ژاپن شدند، بیمارستان‌های منطقه به اقدام به عمل جراحی برای سکته حاد قلبی (AMI) طی ۲۴ ساعت بعد از حادثه کردند و اکنون ابزار پیش‌بینی جدیدی دقیقاً می‌تواند مشخص کند که کدام بیماران در معرض بیشترین خطر هستند.
با توجه به پژوهشی که اخیراً انجام شده، افراد مسن با پیش‌زمینه بیماری نسبت به عوامل بیماری‌زا آسیب‌پذیرترین هستند و استفاده از یک سیستم محاسبه ساده می‌تواند بهترین گزینه‌ها را برای پیشگیری تعیین کند.


مقاله مرتبط: استرس چگونه می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی و سکته‌ی مغزی را افزایش دهد؟


دکتر سونائو کوجیما (Sunao Kojima) از دانشگاه کوماماتو می‌گوید:

نتایج بررسی‌های ما شواهدی محکم برای تأکید بر آموزش بهداشت و ارتباط با بیماران در معرض خطر سکته حاد قلبی هنگام رخ دادن توفان‌های غبار آسیایی است.

برای قرن‌ها، توفان‌های غبار آسیایی (AD) که از خاک‌های معدنی در صحراهای شما چین منشأ می‌گیرند پدیده‌ای خاص که اصطلاحاً «پتوی زرد» نامیده می‌شود، در طول ژاپن و کره ایجاد می‌کنند. به طور فزاینده‌ای همراه با غبارهای ریز، باکتری‌ها و مواد آلوده شیمیایی نیز جدب این جریان می‌شوند و شرایط بیماری‌های تنفسی و قلبی-عروقی را بدتر می‌کنند.
گروه محققان در کوماماتو سه هزار و ۷۱۳ مورد سکته حاد قلبی را از ۲۱ بیمارستان به صورت متوالی در محدوده‌ای به وسعت هفت هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع و در بازه زمانی یک آوریل ۲۰۱۰ تا سی و یکم مارس ۲۰۱۵ مورد برررسی قرار دادند؛ در بازه زمانی این بررسی حدود ۴۱ مورد توفان AD رخ داد و پس از کنترل اطلاعات مربوط به دما، رطوبت، آلوده کننده‌های هوا و اطلاعات شیوع آنفولانزا، محققان دریافتند که احتمال وقوع AMI در روزهای وقوع توفان نسبت به روزهای دیگر ۴۵ درصد بیشتر است.


مقاله مرتبط: آلودگی هوا و دیابت نوع ۲


عوامل خطرزا برای AMI مرتبط با توفان‌های غباری شامل سن بالای ۷۵ سال، جنسیت مذکر، فشار خون بالا، دیابت شیرین، اختلالات چربی خون، استعمال دخانیات و بیماری مزمن کلیوی (CKD) هستند؛ محققان به هرکدام از این عوامل امتیازی در نظر گرفتند و دریافتند که بیماری مزمن کلیوی بیشترین تأثیر را در AMI مرتبط با غبار داراست. دکتر کوجیما در این رابطه می‌گوید:

افرادی در معرض این خطر هستند نباید هنگام وقوع توفان‌های غبار به بیرون از منزل بروند.

به گفته دکتر کوجیما ماسک‌های تنفسی N95 یا DS2 در خارج از منزل می‌توانند مفید باشند و استفاده ز فیلترهای پاک‌کننده هوا نیز می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد.

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید