انتشار این مقاله


تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند به خواباندن صحیح نوزاد کمک کند

تئوری رفتار برنامه ریزی شده موانع واقعی برای خواباندن صحیح نوزاد را به محققان نشان داد.

تئوری رفتارهای برنامه ریزی شده (TBP) مهمترین پیش‌بینی کننده رفتار است که از سه بخش نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتار درک شده تشکیل شده است.

از سال ۲۰۰۵ آکادمی کودکان آمریکا اعلام کرد برای کاهش مرگ و میر ناگهانی نوزادان باید آن‌ها را به پشت و تحت استاندارد‌های خاصی خواباند. در گذشته مطالعاتی برای بررسی اینکه مادران آمریکایی نوزادهایشان را برای خواب در چه موقعیتی قرار می‌دهند، انجام شده اما اولین مطالعه برای بررسی نقش تئوری رفتار در کمک به خواباندن صحیح نوزاد، توسط Eve Colson انجام شده است.

با توجه به مطالعات قبلی محققان اعلام کردند، قرار دادن نوزادان در وضعیت‌های نامناسب برای خواب هنوز رایج است. کمتر از نیمی از نوزادان همیشه در وضعیت صحیح خواب قرار می‌گیرند. عوامل متعددی مثل نژاد، سطح تحصیلات والدین و توصیه‌های پزشکی می‌توانند به تصحیح وضعیت نامناسب خواب کمک کند.

Eve Colson محقق ارشد مطالعه‌ی جدید می‌گوید:

 ما به دنبال این هستیم که بدانیم طبق تئوری رفتار چگونه می‌توان والدین را به خواباندن صحیح نوزاد تشویق کرد.


مقاله مرتبط: نقش ژنتیک در میزان خواب نوزادان در شب


یکی از بخش‌های تئوری رفتار در این زمینه، نگرش والدین است؛ به این معنا که والدین درباره‌ی اهیت و فواید نحوه‌ی صحیح خواب چه می‌دانند. بخش دیگر هنجار‌های ذهنی است که از سوی افراد نزدیک به والدین القا شده و به رفتار آن‌ها جهت می‌دهد، به گفته‌ی محققان کسانی در اطراف والدین هستند و کارهایی که این افراد انجام می‌دهند، مثل توصیه‌های مشاور بر رفتار والدین تاثیر می‌گذارد.

محققان دریافتند که ۷۷ درصد از مادران نوزادانشان را برای خواب به پشت قرار می‌دهند، اما تنها ۴۴ درصد از این مادران تمام استاندارد‌های مورد نیاز را همیشه رعایت می‌کنند. این اتفاق به کنترل رفتار درک شده که قسمت دیگری از تئوری رفتار است بر می‌گردد، این قسمت از تئوری به سختی و آسانی انجام کار اشاره دارد.

Colson تفاوت بین قصد انجام کاری را داشتن و به مرحله عمل رساندن همیشگی این کار را اینگونه توضیح می‌دهد؛ فرض کنید شما می‌خواهد تمرین کنید تا نوزادتان را طبق استاندارد‌ها و به پشت بخوابانید اما گاهی زمان کافی برای رعایت این شرایط را ندارید یا فرض کنید خودتان نوزادتان را طبق استاندارد‌ها می‌خوابانید اما وقتی مادرتان از نوزاد نگه‌داری می‌کند این شرایط را رعایت نمی‌کند.


مقاله مرتبط: افزایش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) با سیگار و دمای بالا


محققان برای انجام این مطالعه ابتدا شیوع موقعیت‌های خاص خواب نوزادان را بررسی کردند و سپس از گروهی از مادران خواستند پرسش‌نامه‌ای را که براساس تئوری رفتار‌های برنامه ریزی طراحی شده بود، پاسخ دهند. نتیجه‌ی این مطالعه دیدگاه کاملی از آنچه مردم واقعا انجام می‌دهند و موانع واقعی که برای رسیدن به استاندارد مورد نظر وجود دارد، در اختیار محققان قرار داد تا بتوانند مداخلات موثری را برای بهبود این شرایط طراحی کنند.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید