انتشار این مقاله


کلسترول “خوب” مفید است یا مضر؟

تحقیقات جدید رابطه‌ی هشداردهنده‌ای را بین سطح بالای کلسترول خوب و افزایش مرگ و میر را نشان می‌دهد.

پزشکان به ما گفته‌اند که در مورد کلسترول خوب که در علم به عنوان لیپوپروتئین با چگالی بالا شناخته می‌شود، نگران نباشیم. اما تحقیقات جدید رابطه‌ی هشداردهنده‌ای بین سطح بالایی از این نوع کلسترول و مرگ و میر بیش از حد یافته‌اند.

مطالعۀ جدید منتشر شده در ژورنال European Heart نشان می‌دهد کلسترول خوب یا لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) ممکن است خطر مرگ زودرس را افزایش دهد. به‌طور کلی، جامعۀ پزشکی معتقد است سطح بالای کلسترول خوب مطلوب است، زیرا ممکن است در برابر بیماری‌های قلبی و سکته محافظت کند. در مقابل، کلسترول بد یا لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) باعث انسداد شریان‌ها می‌شود. مطالعۀ جدید این باور را به چالش انداخت. همانطور که نویسندگان اشاره کردند، اولین باری است که مطالعه‌ای رابطه‌ای بین کلسترول HDL بالا و مرگ و میر بیش از حد را در جمعیت عمومی نشان می‌دهد.


مقالۀ مرتبط: کلسترول خوب، کلسترول بد


کلسترول خوب خطر مرگ و میر را افزایش می‌دهد

اطلاعات بدست آمده بر روی بیش از ۱۱۶ هزار نفر آزمایش شد و این افراد به‌طور متوسط به مدت شش سال از نظر بالینی مورد تعقیب قرار گرفتند که در طی این زمان بیش از ده هزار و پانصد نفر از آن‌ها فوت شدند.

آزمایش خون برای هر دو نوع کلسترول به صورت غیرناشتا انجام شد و محققان همه‌ی متغیرهای شناخته شده را که با همه‌ی عوامل مرگ و میر مرتبط اند را از نظر آماری تنظیم کردند. این متغیرها شامل سن، شاخص تودۀ بدنی (BMI)، سیگار کشیدن، مصرف الکل، فعالیت‌های بدنی و دیابت است.

در کل، ۰.۴ درصد از مردان و ۰.۳ درصد از زنان دارای میزان بسیار بالایی از HDL در خون خود هستند. سطوح بالا به معنای بیشتر ویا مساوی با ۳.۰ میلی‌مول در لیتر برای مردان و بیشتر ویا مساوی با ۳.۵ میلی‌مول در لیتر برای زنان است.

تحقیقات نشان دادند مردان با سطح بالای HDL در خون‌ نسبت به مردان با سطح نرمال، ۱۰۶ درصد بیشتر خطر مرگ زودرس دارند و در زنان دارای سطح بالای HDL در خون نسبت به زنان دارای سطح نرمال، ۶۸ درصد بیشتر احتمال دارد دچار مرگ زودرس شوند. علاوه‌براین، میزان مرگ و میر در مردان دارای سطح “بسیار بالای” کلسترول خوب، ۳۶ درصد بیشتر از میزان مرگ و میر در مردان با سطح نرمال است.

کمترین میزان مرگ و میر در افراد دارای سطح متوسط HDL مشاهده شد که این سطح متوسط شامل ۱.۹ میلی‌مول در لیتر برای مردان و ۲.۴ میلی‌مول در لیتر برای زنان است.

تاکنون همه معتقد بودند هرچه سطح کلسترول HDL بالاتر، بهتر. اما، حال محققان نشان دادند افراد دارای سطح بالای این نوع کلسترول، میزان مرگ و میر بالاتری نسبت به افراد با سطح متوسط دارند. مردم و پزشکان باید تفکر این که HDL، کلسترول خوب است و افزایش سطح آن دارای مزیت می‌باشد را متوقف کنند. همچنین باید بر روی کاهش LDL و کلسترول موجود در تری‌گلیسیریدهای غنی از لیپوپروتئین با تغییر سبک زندگی و داروها تمرکز کنند.


مقالۀ مرتبط: غذاهای کاهنده‌ی کلسترول


محققان هشدار دادند چون مطالعه از نوع مشاهده‌ای بود، نمی‌توان علت آن را توضیح داد. اما گفتند مطالعات بعدی باید به فهم دلیل ارتباط بین سطح بسیار بالای کلسترول HDL و افزایش مرگ و میر بپردازند.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید