انتشار این مقاله


دوستی‌های دوران دبیرستان بر سلامت روانی در بزرگسالی تأثیرگذار هستند

به نظر می‌رسد تعلق داشتن به یک گروه دوستانه کوچک‌تر در درازمدت مؤثرتر عمل کند.

در حالی که محبوبیت در دبیرستان احتمالا از اهداف هر نوجوان است، به نظر می‌رسد تعلق داشتن به یک گروه دوستانه کوچک‌تر در درازمدت مؤثرتر عمل کند.

با توجه به بررسی که اخیراً انجام شده، دوستی‌هایی که در دوران نوجوانی برقرار می‌کنید، می‌تواند بر سلامت روانی شما در بزرگسالی تأثیرگذار باشد. افرادی که دوستانی هرچند کم ولی با صمیمیت بیشتر دارند، در اواسط دهه سوم زندگی خود شادتر از افرادی هستند که مجبوبیت زیادی میان دوستانشان دارند.


مقاله مرتبط: راه‌های ایجاد رابطۀ دوستی و حفظ آن


این مطالعه چگونه انجام شد؟

محققان از دانشگاه ویرجینیا ۱۶۹ نوجوان را از نژادها، قومیت‌ها و موقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی متفاوت به مدت ۱۰ سال مورد بررسی قرار دادند؛ از ۱۵ سالگی تا ۲۵ سالگی.
محققان هر ساله وضعیت روابط اجتماعی و همچنین سلامت روانی این افراد را به طور مرتب بررسی می‌کردند. آن‌ها از افراد شرکت‌کننده سؤالاتی راجع به دوستان نزدیک آن‌ها می‌پرسیدند و در این ضمن مواردی مانند اضطراب، مقبولیت اجتماعی، احترام به خود و نشانه‌های افسردگی را نیز بررسی می‌نمودند. نویسندگان این پژوهش همچنین با دوستان نزدیک اشخاص نیز مصاحبه‌هایی راجع به دوستی‌شان با افراد  مورد مطالعه انجام دادند.

کیفیت دوستی و محبوبیت  از طریق دوستان نزدیک و هم‌سالان افراد شرکت‌کننده به دست آمد. محققان شرح دادند که دوستی‌های با کیفیت بالا (برای مثال دوستی‌های نزدیک) دارای پیوندهای روانی هستند و امکان تبادل نظر صمیمانه را فراهم می‌کنند. محبوبیت از ای ن طریق به دست آمد که از هم‌کلاسی‌های افراد پرسیده شد که بیشتر با چه کسی علاقه‌مند به رفت و آمد در خارج از مدرسه هستند.
آن‌هایی که در ۱۵ سالگی دوستی‌های با کیفیت بالا داشتند، به نظر می‌رسید که در ۲۵ سالگی حالت روانی بهتری نیز داشته باشند. اشخاصی که دایره رفاقت کوچک‌تر و در عوض با صمیمیت بالاتر داشتند، اضطراب اجتماعی پایین‌تر، عزت نفس بیشتر و نشانه‌های کمتری از افسردگی را دارا بودند. افرادی که در میان هم‌سالان خود محبوبیت بالایی داشتند، به هنگام بزرگسالی به اضطراب اجتماعی بیشتری دچار می‌شدند.


مقاله مرتبط: افسردگی و اضطراب دوران نوجوانی روی بدن تاثیر گذار است


معنی این حرف‌ها چیست؟!

نتایج این بررسی‌ها یک مثال اولیه برای اهمیت دوستی بر سلامت روانی افراد در درازمدت است. پروفسور جوزف آلن (Joseph Allen) در این مورد می‌گوید:

مطالعات ما تأییدکننده این موضوع است که برقراری روابط دوستانه نزدیک و صمیمی احتمالاً یکی از تجربه‌های اجتماعی حیاتی در دوران نوجوانی است؛ دوست داشته شدن توسط گروهی بزرگ از مردم نمی‌تواند جایگزین دوستی‌های عمیق و صمیمی شود و این تجربه‌ها با ما باقی می‌مانند و بر اتفاقاتی که در آینده خواهد افتاد تأثیرگذار خواهند بود.

البته لازم است به این موضوع اشاره شود که جمعیت موردمطالعه تا حدی کوچک بود بنابراین تعمیم این نتایج به کل جمعیت دشوار است. به هر حال، تحقیق اخیر نشان‌دهنده این موضوع است که دوستی‌های دوران نوجوانی می‌تواند موجب بهبود حالات جسمی و احساسی افراد شود و درحالت کلی دوستی برای سلامت شما مفید هستند؛ بر اساس مطالعات، دوستی موجب کاهش استرس، کمک به مقابله با آسیب‌ها و تشویق به انتخاب شیوه صحیح زندگی می‌شود.

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید