انتشار این مقاله


طعم و مزه کافئین باعث اشتباه در درک مزه شیرینی ‌می‌شود

کافئین باعث می‌شود غذا و نوشیدنی کمتر شیرین به نظر برسد.

با توجه به تحقیقات جدید دانشگاه کرنل، ثابت شده است که کافئین، محرکی که به طور گسترده مصرف می‌شود و جذابیت صبح‌های آرام است، جوانه های طعم و مزه را به طور موقت مرطوب می کند و باعث می شود غذا و نوشیدنی کمتر شیرین به نظر برسد. کافئین یک آنتاگونیست قدرتمند گیرنده های آدنوزین است. این گیرنده‌ها باعث آرامش و خواب آلودگی می شوند. در نتيجه سرکوب این گیرنده ها، باعث بیداری و هوشيارى انسان می‌شود، اما توانایی چشیدن مزه شیرینی را کاهش می‌دهد که به طرز دیوانه‌واری ممکن است موجب افزایش میل انسان شود. رابین داندو، استادیار علوم غذایی می گوید:

وقتی قهوه کافئین‌دار مصرف می کنید، میزان درک شما از مزه ها را تغییر می‌دهد، همچنین برای مدت طولانی این اثر ادامه خواهد داشت. بنابراین اگر بلافاصله بعد از نوشیدن قهوه کافئین دار و یا هر نوشیدنی کافئین دار دیگر، غذا میل کنید، به احتمال زیاد طعم مواد غذایی متفاوت به نظرخواهد رسید.


مقاله مرتبط:  آیا قهوه روی درک مزه‌ها تأثیرگذار است؟


داندو همراه با نویسندگانی سرشناس، ازن چو و بنیامین پیکت، تحقیقاتی تحت عنوان “کافئین می تواند درک طعم شیرین انسان را کاهش دهد، شواهد تائید می‌کنند که گیرنده‌های آدنوزین طعم ها را تغیر می‌دهند.” را در مجله علوم غذایی منتشر کرد.
در مطالعه کور، یک گروه ،در یک آزمایشگاه، با اضافه کردن ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین به قهوه بدون کافئین، یک فنجان قهوه قوی درست کردند. برای تطابق قهوه ی ساخته شده توسط این گروه با مقدار کافئین مصرفی در زندگی طبیعی، مقداری محرک نیز اضافه شد. گروه دیگر تنها قهوه بدون کافئین نوشیدند. هر دو گروه شکر نیز اضافه کردند. داورانی که دم‌کرده کافئین‌دار را نوشیدند، شیرینی آنرا کمتر احساس کردند.


مقاله مرتبط: همراهی عالی قهوه و چرت زدن؟


در بخش دوم مطالعه، شرکت کنندگان سطحی از هوشیاری و بیداری را در خود نشان دادند و میزان کافئین را در قهوه خود محاسبه کردند. علاوه بر این، اعضای هیئت مشاوره همان افزایش هوشیاری و بیداری را پس از نوشیدن هر دو نمونه کافئین‌دار یا بدون کافئین گزارش کردند، هرچند هیئت مشاوره نمی توانست پیش بینی کند که کدام نمونه‌، کافئین‌دار و کدام نمونه بدون کافئین است.داندو گفت:

ما فکر می کنیم که ممکن است عمل ساده نوشیدن قهوه مانند مصرف یک داروی بی‌اثر و مریض‌راضی کن باشد. به داستان سگ پاولوف فکر کنید (شرطی شدن). عمل نوشیدن قهوه – با عطر و طعم – معمولا با احساس هوشیاری و بیداری همراه است، بنابراین شرکت‌کنندگان احساس آگاهی و هوشیاری می‌کنند، حتی اگر کافئینی در قهوه وجود نداشته باشد. آنچه مهم است عمل نوشیدن قهوه است. تنها فکر کردن به این که کاری انجام داده‌اید که شما را بیدار تر می‌کند باعث بیدارترشدن شما می شود.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید