انتشار این مقاله


تکنیک سلول بنیادی برای درمان نوع خاصی از ناباروری

شاید در آینده‌ای نزدیک، تبدیل سلول‌های پوستی به اسپرم، به بعضی از مردان نابارور کمک کند تا فرزند خود را داشته باشند.

شاید در آینده‌ای نزدیک، تبدیل سلول‌های پوستی به اسپرم، به بعضی از مردان نابارور کمک کند تا فرزند خود را داشته باشند. تحقیقات انجام‌شده روی موش‌ها موجب ابداع روشی برای تولید اسپرم‌های بالغ از حیواناتی با کروموزوم‌های جنسی بسیار شده است.

بسیاری از افراد مذکر دو کروموزوم جنسی به نام‌های X و Y دارند، اما در برخی از آن‌ها این تعداد ۳ عدد می‌باشد که باعث مشکل‌شدن تولید اسپرم‌های بالغ سالم در آن‌ها می‌شود. حدود ۱ نفر از هر ۵۰۰ نفر با سندرم Klinefelter متولد می‌شوند که به علت زیادبودن یک کروموزوم X روی می‌دهد و حدود ۱ نفر از هر هزار مرد هم مبتلا به سندرم Y هستند.


مقاله مرتبط: هرآنچه که باید درباره‌ی ناباروری بدانید


James Turner از انستیتو Francis Crick لندن و تیمش راهی برای حل مشکل ناباروری ناشی از کروموزوم‌های اضافی یافته‌اند. آن‌ها ابتدا موش‌هایی با یک کروموزوم X یا Y اضافی پرورش داده و سپس تلاش کردند تا با برنامه‌ریزی دوباره‌ی سلول‌های پوستی، آن‌ها را تبدیل به سلول‌های بنیادی چندظرفیتی تحریکی (iPS) کنند که قدرت تولید انواع دیگر سلول‌ها را دارا هستند.

دانشمندان در کمال تعجب مشاهده کردند که این کار در یک سوم موارد موجب بیرون افکنده شدن کروموزوم اضافی می شد. سپس استفاده از این سلول‌ها برای تشکیل اسپرم و لقاح با تخمک، در ۵۰ الی ۶۰ درصد موارد منجر به تولد نوزادان زنده شد.

ریسک ابتلا به سرطان

این نظریه احتمال استفاده از تکنیک مشابه برای باروری مردان مبتلا به سندرم‌های Klinefelter و کروموزوم Y دوگانه را مطرح می‌کند اما همچنان مسئله‌ی مهمی باقی است.

دانشمندان هنوز از روش کامل تبدیل سلول‌های بنیادی به اسپرم مطلع نیستند لذا برای حل آن از تزریق سلول‌های بنیادی به بیضه‌ی موش‌های نر در مراحل پایانی استفاده می‌کردند و متأسفانه با وجود اینکه این کار منجر به تولید اسپرم‌های بالغ می شود اما در ۲۹ الی ۵۰ درصد موش‌ها نیز تشکیل تومورها را القا کرده است.


مقاله مرتبط: سرطان چیست و چگونه باعث مرگ می‌شود؟


تورنر در این‌باره می‌گوید:

برای حل این مشکل نیاز است تا صفر تا صد این کار به دست محققان کشف شده و بتوانیم در محیط آزمایشگاهی بدون القای تومور‌های سرطانی از iPS ها، اسپرم‌های بالغ تولید کنیم.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید