انتشار این مقاله


ایا مولکولی کوچک می‌تواند از ایجاد ملانوما در مو قرمزها جلوگیری کند؟

استراتژی بالقوه‌ای برای کاهش خطر ابتلا به ملانوما می‌تواند به شما اجازه دهد کمی بیشتر از آفتاب لذت ببرید.

اگر شما هم یک مو قرمز هستید، احتمالا بیشتر تابستان را صرف تلاش برای فرار از اشعه هایی که باعث ایجاد سرطان پوست می شوند، می‌کنید. چون به نظر می رسد شما را بیش از دیگران قربانی می کند. اما یک مطالعه جدید با پیدا کردن یک استراتژی بالقوه برای کاهش خطر ابتلا به ملانوما می‌تواند به شما اجازه دهد کمی بیشتر از آفتاب لذت ببرید.

نویسنده Rutao Cui، استاد دکترای داروسازی و درمان های تجربی و استاد پوست در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون در ماساچوست، و همکارانش اخیرا یافته های خود را در مجله‌ی Nature منتشر کرده است.

ملانوما نوعی سرطان پوست است که از ملانوسیت شروع می شود. ملانوسیت ها سلول هایی هستند که رنگدانه ای به نام ملانین تولید می کنند که به محافظت از لایه های عمقی پوست در برابر اثرات مضر تابش اشعه ماوراء بنفش (UV) دربرابر خورشید کمک می کند.

به گفته انجمن سرطان آمریکا (ACS)، ملانوما با اینکه تنها حدود ۱ درصد از سرطان‌های پوست در ایالات متحده را تشکیل می دهد، باعث مرگ شمار زیادی از مبتلایان می شود.


مقالات مرتبط: ملانوما؛ گامی به سوی درمان


این یک واقعیت ثابت شده است که افرادی که موهای قرمز، پوست بور و کک‌ومک دارند، در معرض خطر ابتلا به ملانوما هستند. تحقیقات قبلی نشان داده است که دلیل آن ممکن است وجود انواع گیرنده پروتئینی به نام گیرنده ملانوکورتین ۱ (MC1R) باشد که سبب کاهش رنگ پوست می‌شود.

با این حال، دکتر Cui اشاره می‌کند، مکانیزم دقیق انواع MC1R که ممکن است خطر ملانوم در مو قرمزها را افزایش دهد، مشخص نشده است.

او توضیح می دهد:

تا به امروز، درک ما از زیست شناسی مولکولی melanomagenesis (سرطان ملانوم در حال توسعه) در رابطه با توضیح اینکه چگونه MC1R تحت تاثیر تابش اشعه ماوراء بنفش قرار می‌گیرد، یا چرا موقرمزها بیشتر مستعد ابتلا به ملانوم اند؟ ، و اینکه آیا فعالیت رنگ انواع موی قرمز ممکن است برای استفاده درمانی ترمیم شود؟ دچار کمبود است.

برای کمک در پاسخ به این سؤالات، دکتر Cui و تیمش یک سری آزمایشات بر روی سلول های کشت شده پوست و مدل های موش انجام دادند.


مقاله‌ی مرتبط: کشف داروی جدیدی برای ملانوما


Melanoma و M1CR palmitoylation

درابتدا، محققان از سلولهای پوستی کشت شده‌ای رونمایی کرده‌اند، انواعی MC1R که اشعه ماوراء بنفش را به خود می‌گیرند.

در پاسخ به اشعه ماوراء بنفش، محققان کاهش Palmitoylation را در پروتئین M1CR سلول های پوست شناسایی کردند.

Palmitoylation فرایندی است که برای تحریک علامتدهی و تجمع رنگدانه در MC1R ضروری است. کمبود Palmitoylation می تواند باعث کاهش رنگ پوست و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود.

در ادامه این تیم برای تعیین اینکه آیا افزایش palmitoylation در پروتئین M1CR ممکن است برای محافظت در برابر سرطان پوست کمک کند،تلاش کردند.

آنها دو گروه از موش های دارای انواع MC1R را بررسی کردند. یک گروه با یک مولکول کوچک به نام پلامواستاتین B که مهارکننده‌ی palmitoylation  شناخته می‌شود،درمان شده‌بود، در حالی که گروه دیگری درمانی نکرده‌بود.

محققان بر این باورند که در موشهای تحت درمان با پلامواستاتین B در مقایسه با جوندگانی که تحت درمان قرار نگرفته‎اند، احتمال ابتلا به ملانومشان کمتر است.

به گفته دکتر Cui و همکارانش، نتایج این مطالعه نشان می دهد که افزایش  palmitoylation در M1CR در سلول های پوستی ممکن است راهی برای کاهش خطر ابتلا به ملانوما در مو قرمزها باشد.

ما امیدواریم که مطالعه ما امکان توسعه یک راهبرد پیشگیری دارویی مو قرمزها باشد تا از پوست خود محافظت کنند و مانند دیگران از خورشید لذت ببرند.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید