انتشار این مقاله


تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس با استفاده گوشی‌های هوشمند

سرطان پانکراس، سرطانی است که در مراحل انتهایی تشخیص داده و به ندرت درمان می‌شود.

سرطان پانکراس، سرطانی است که در مراحل انتهایی تشخیص داده می‌شود و به ندرت درمان می‌شود. نرم‌افزار جدیدی توانایی غربالگری در مورد این بیماری را دارد.

زمانی که  بیماری Patrick Swayze در سال ۲۰۰۸، سرطان پانکراس تشخیص داده شد؛ تنها چند ماه برای ادامه زندگی به او امید داده شد. همسر او، Lisa Swayze،  می‌گوید که همسرش خودش را “مرد مرده” خطاب می‌کند. طول عمر کوتاهی که برای او در نظر گرفته بودند بر مبنای میانگین عمر افراد مبتلا به سرطان پانکراس بود. او بیشتر از ماه‌هایی که به او امید داده شده بود زنده ماند ولی نه خیلی بیشتر، او ۲۰ ماه پس از تشخیص بیماری‌اش از دنیا رفت.

میزان عمر افرادی که سرطان پانکراس در آن‌ها تشخیص داده می‌شود بسیار کم است، دلیل این امر هم این است که مبتلایان به این سرطان زمانی متوجه به بیماری خود می‎‌شود که در مراحل انتهایی بیماری خود قرار دارند. به همین دلیل اگر سرطان پانکراس تشخیص داده شود، کار خیلی سختی است که این سرطان را درمان کنیم. جراحی، تشعشع درمانی و شیمی‌درمانی از راه‌های پیشنهادی درمان است ولی مطابق با جامعه سرطان آمریکا، این نوع از سرطان عمر بقای کمی دارد و ندرتا درمان می‌شود.

ولی با نرم‌افزاری جدیدی که بر روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود و توسط تیمی از دانشگاه واشنگتون طراحی شده است، می‌توان غربالگری و مشاهده کلی بر روی جامعه داشت و این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد، آن هم با کاری بسیار ساده مانند selfie گرفتن.


مقاله مرتبط: بیوپسی مایع مرکب DNA و پروتئین، برای تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس بهتر است


یکی از اولین علائمی که بیشتر افراد مبتلا به سرطان پانکراس از خود نشان می‌دهند یرقان است، حالتی که در آن پوست و سفیدی چشم فرد زرد می‌شود که علت این امر تجمع بیلی‌روبین داخل خون است. بیلی‌روبین ماده‌ای است که در صفرا وجود دارد و به هنگام از بین رفتن گلبول‌های قرمز فرسوده تولید می‌شود. این که بتوانیم کوچک‌ترین افزایش سطح بیلی‌روبین را تشخیص بدهیم، کلید تشخیص و غربال کردن افراد مستعد برای سرطان پانکراس است. از همین جا است که نرم‌افزار BiliScreen وارد عمل می‌شود. این نرم‎افزار با استفاده از دوربین گوشی‌های هوشمند و الگوریتم‌های کامپیوتری و ابزار‌های خاص دیگر می‌تواند کوچک‌ترین افزایش بیلی‌روبین را در سفیدی چشم(اسکلرا) هر کسی را مشخص کند. این نرم‌افزار می‌تواند افزایش‌های کمی را که با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیست را مشخص کند.

smartphone-app-could-help-detect-pancreatic-cancer-early


مقاله مرتبط: ناقل روی، کلیدی برای مبارزه با سرطان پانکراس


دستورالعمل این برنامه بسیار راحت است؛ کاربران می‌بایست یک سلفی از خودشان با استفاده از برنامه BiliScreen بگیرند و سپس برنامه با محاسبات مبنی بر تفریق رنگ‌ها سفیدی چشم می‌تواند سطح بیلی‌روبین خون را بر اساس الگوریتم از پیش تعیین شده مشخص کند.

در ابتدا ۷۰ نفر مورد مطالعه توسط این برنامه قرار گرفتند و ۸۹.۷ درصد از موارد در معرض خطر با این نرم‌افزار تشخیص داده شدند. به همین دلیل نتایج بدست آمده توسط این نرم‌افزار امیدوارکننده به نظر می‌رسد. قدم‌های بعدی که باید در این زمینه برداشته شود این است که بتوانیم الگوریتم را پیشرفت بدهیم تا بیماری‌هایی که حالت زردی یا یرقان را ایجاد می‌کنند را از هم افتراق بدهیم و همچنین دقت نرم‌افزار را نیز بالا ببریم.

نرم‌افزار جالب دیگر!

تیم تحقیقاتی دانشگاه واشنگتون همچنین برنامه‌ی دیگری را طراحی کرده‌‌اند به نام BiliCam که بر روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود و برای غربال‌گری و مشاهده یرقان در نوزادان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به این صورت که از پوست نوزاد عکس می‌گیریم و نتیجه را برنامه به ما اعلام می‌کند. مطالعه‌ای که بر روی ۵۳۰ نوزاد انجام شد و دقت این نرم‌افزار ارزیابی شد، نشان داد که این نرم‌‎افزار تقریبا نتایج دقیقی را بیان می‌کند.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید