انتشار این مقاله


راهنمای بارداری: هفته‌های نهم و دهم

برای آشنایی با هفته به هفتۀ بارداری خود و شناخت نیازهای لازم با دکتر مجازی همراه شوید.

هفته‌های هفتم و هشتم

هفته‌ی نهم

با وجود آنکه علائم بارزی از بارداری در این هفته مشاهده نمی‌شود؛ اما بدن‌تان در حال آماده سازی برای جنین است. در این هفته رویان وارد مرحله جنینی خواهد شد.

علائم

  • تنگی خلق. با توجه به تغییرات سطح هورمونی در بدن و همچنین وجود علائم آزاردهنده‌ای همچون تهوع و خستگی، کنترل خلق و خوی کمی برایتان سخت به نظر خواهد آمد. به یاد داشته باشید استراحت و خودداری از شرایط استرس‌زا می‌تواند در جهت کنترل این وضعیت کمک‌گننده باشد.
  • کسالت صبحگاهی. ۸۰ درصد از زنان باردار، کسالت صبحگاهی را در این مدت تجربه می‌کنند. اما بهتر است به آن نام کسالت در کل روز را نسبت دهیم! در این مدت، احساس تهوع خواهید داشت و به طور منظم استفراغ خواهید کرد. اگر صاحب دوقلو باشید، علائم از این هم شدیدتر خواهد بود. برای حل این مشکل، راه‌های مختلف را امتحان کنید تا به راهکار مناسب خود برسید؛ برخی مادران استفاده از زنجبیل، صرف میان‌وعده و ویتامین B6 را در از بین بردن احساس تهوع مفید دانسته‌اند؛ هم‌چنین می‌توانید صبح قبل از بیرون آمدن از رختخواب، تکه‌ای نان برشته یا خشک را به دهان بگذارید.
  • تکرر ادرار. به تدریج رحم بزرگ‌تر شده و خونرسانی به لگن افزایش یافته است؛ در نتیجه در مقایسه با دوره قبل از بارداری، بیشتر احساس دفع ادرار خواهید داشت. اما مراقب باشید، این علامت مانع نوش شما نشود، شما باید همواره سطح اب بدن خود را تنظیم نگه دارید.
  • خستگی. در این هفته با وجود آن که تمام هورمون‌های بدن‌تان با تمام قوا در حال تلاش در جهت رشد و نمو جنین ۹ هفته‌ای شما هستند، در این مدت احساس خستگی خواهید کرد. بیشتر بخوابید، و اگر می‌توانید با مصرف میان‌وعده‌های سالم، سطح قند خون‌تان را ثابت نگه دارید. در ۳ ماهه بعد مقداری از انرژی از دست رفته‌تان را باز خواهید یافت.
  • احتقان بینی. در طول دوره بارداری، ترشحات مخاطی بدن افزایش خواهد یافت؛ راه حل ساده است، دستمال کاغذی را دم دست قرار دهید! 🙂
  • سردرد. این اختلال به علت دلایلی همچون؛ تغییرات هورمونی، تشنگی، ترک کافئین، گرسنگی، کم‌خوابی و استرس بروز می‌یابد. با حل موارد بالا سردرد نیز بهبود خواهد یافت. پیش از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید.

مقاله‌ی مرتبط: چرا هنگام باردارى به خواب بيشترى نياز داريم؟


تغییرات مادر

در این هفته لباس‌ها، در ناحیه کمر و اندام تحتانی کمی برایتان تنگ به نظر خواهد آمد و به دلیل بزرگ شدن رحم، اگر ناحیه تحتانی شکم را لمس کنید، سفت خواهد بود. در این ماه به علت افزایش خونرسانی به رحم، عروق خونی روی دست‌ها و پاهایتان کمی برجسته‌تر خواهند بود و خون‌ریزی رحمی در این ماه تا حدی طبیعی‌ است؛ اما ممکن است نشان از بارداری اکتوپیک باشد؛ بنابراین در صورت وقوع این پیشامد سریعا پزشک‌تان را از آن مطلع کنید. در هر دوره از بارداری لازم است برای سلامت خود و جنین مقداری افزایش وزن داشته باشید. میزان افزایش وزن، با توجه به BMI بدن‌تان توسط پزشک مشخص خواهد شد؛ اما در این هفته به دلیل تهوع و کسالت صبحگاهی برخی از مادران به جای افزایش مقداری نیز کاهش وزن خواهند داشت، اما جای نگرانی نیست با برگشتن اشتها در سه ماهه‌های پیش رو، این مشکل برطرف خواهد شد.

تغییرات جنین

تغییرات جنین

در انتهای این هفته جنین شما حدود ۲.۳ سانتی‌متر طول و ۲ گرم وزن خواهد داشت. در این هفته لوب‌های گوش تا حدودی قابل تشخیص هستند و جوانه‌های چشایی و دندان‌های شیری شروع به تکامل می‌کنند. همچنین اندام‌های تناسلی در این هفته شروع به شکل‌گیری می‌کنند بنابراین نمی‌توان تا قبل از هفته‌ی ۱۵ام جنسیت جنین را تشخیص داد. انگشت‌ها و شست پا به وضوح قابل تشخیص است و بازوها و پاها بیشتر تکامل می‌یابند.

تغییرات جنین

  1. نوک انگشتان برجسته می‌شوند.
  2. اندام‌ها در حرکت هستند.
  3. ویزگی‌های صورت در حال تکامل هستند.
  4. جفت تکامل یافته است.

سونوگرافی

سونوگرافی جنین هفته نهم

جنین در پایین تصویر قابل تشخیص است. سر او در سمت چپ تصویر قرار گرفته است اما دست‌ها و پاها از این زاویه قابل تشخیص نیست. بندناف در ادامه شکم تا جفت کشیده شده است.


مقاله‌ی مرتبط: آیا تصویربرداری اشعۀ ایکس در دوران بارداری بی‌خطر است؟


هفته‌ی دهم

در این هفته علایم ظاهری بارداری به تدریج ظاهر خواهد شد.

علائم

  • درد در رباط گرد. برای جای‌گیری جنین در حال رشد، ناحیه شکم متسع و در نتیجه‌ی آن، دردناک خواهد شد. وخامت این علامت در مادران مختلف متفاوت است. در مادرانی که دو قلو باردار هستند؛ این علامت، شدت بیش‌تری خواهد داشت. اگر شدت این عارضه بیش از توان تحمل شما بود، این مورد را با پزشک در میان بگذارید.
  • بزرگ شدن سینه‌. پستان‌ها برای شیردهی در آینده نزدیک به نوزاد شما، شروع به بزرگ شدن خواهند کرد.
  • کسالت صبحگاهی. تهوع و استفراغ در این هفته هم‌چنان ادامه خواهد یافت؛ اما تا انتهای سه ماهه دوم به تدریج از میان خواهد رفت. راهکارهای از میان بردن این علامت، در مادران مختلف، با یکدیگر متفاوت است. راه‌های مختلف را امتحان کنید تا به نتیجه‌ی مناسب خود برسید؛ برخی، استفاده از زنجبیل، ویتامین B12 را مفید دانسته‌اند. شب‌ها زود غذا بخورید و پیش از خواب یک میان‌وعده‌ی سبک میل کنید. در صورتی که این عارضه بسیار اذیت‌کننده بود، می‌توانید بنابه تجویز پزشک، ار داروهای ضدتهوع مناسب استفاده کنید.
  • تنگی خلق. تغییرات هورمونی دلیل این علائم است. اغلب مادران این علامت را در هفته‌های ۶ الی ۱۰ گزارش می‌کنند؛ پس از آن در ۳ ماهه‌ی دوم این حس از میان می‌رود و با نزدیک شدن به زمان زایمان دوباره تقویت می‌شود.
  • خستگی. بدن‌تان در حال تلاش برای رسیدگی به جنین در حال رشد است؛ بنابراین متابولیسم و فعالیت آن افزایش خواهد یافت. خواب کافی و استفاده از غذاهای سالم کمک‌کننده خواهد بود. هم‌چنین داشتن خواب کافی شبانه نیز مطمئنا در این دوره مهم است.
  • افزایش ترشحات واژنی. افزایش خون‌رسانی به واژن توام با افزایش تولید استروژن موجب ترشح ماده‌ای بی‌رنگ و بی‌بو به نام لوکوریا خواهد شد. این ماده موجب از بین بردن باکتری‌ها می‌شود. در صورتی که ترشح این ماده همراه با خون، رنگ و یا بوی بد باشد، برای بررسی بیشتر این اتفاق را به پزشک‌تان گزارش دهید.
  • برجستگی سیاهرگ‌ها. این علامت نشانگر افزایش خونرسانی به جنین است.

تغییرات مادر

انحنای شکم در این هفته مقداری بیشتر شده، با این وجود این تغییر زیاد بارز نخواهد بود. به علت شل‌شدگی عضلات صاف دستگاه گوارش، یبوست از جمله‌ی علایم این هفته خواهد بود. به دلیل افزایش خونرسانی به جنین، عروق پر خون شده و در نتیجه بر روی پوست خطوط نازک آبی رنگ دیده خواهد شد.

تغییرات جنین

تغییرات جنین

در این هفته جنین، حدود ۳.۱ سانتی‌متر طول و ۴ گرم وزن دارد. پیشانی برجسته‌تر شده، بخش خارجی گوش‌ها تکامل می‌یابند. پلک‌ها بسته هستند و تا هفته ۲۷ام باز نخواهند شد. قلب او به طور کامل تکامل یافته است و ۳ برابر سریع‌تر از قلب شما در حال تپش است. بر روی انگشتان ناخن‌ها ظاهر شده و عضلات شکم شروع به تکامل خواهند کرد. مفاصل شانه و لگن در حرکت بوده به شکم‌تان شروع به لگد زدن خواهد کرد.

تغییرات جنین

  1. جنین کمی بزرگ‌تر از ۳ سانتی‌متر است. و با تکامل مغز پیشانی برجسته می‌شود.
  2. ناخن‌ها و مو
  3. اندام‌های حیاتی تکامل یافته‌اند.
  4. اندازه رحم ۲ برابر شده است.

سونوگرافی

سونوگرافی جنین هفته دهم

دست‌ها و پاها در این هفته قابل تشخیص است.

رژیم غذایی و مکمل‌های لازم

مصرف آهن، کلسیم و اسید فولیک طبق روال قبل توصیه می‌شود. برای رفع یبوست از غذاهای فیبردار بیشتری استفاده کنید. وجود ویار هم‌چنان در این هفته طبیعی‌ است. اگر احساس تهوع برایتان آزاردهنده است به پزشک مراجعه کرده تا در صورت لزوم آزمایش‌های بیشتری انجام داده یا دارو تجویز کند.


مقاله‌ی مرتبط:


فعالیت‌های مفید

با توجه به میزان فعالیت بدنی شما، فعالیت‌های مختلفی از جمله شنا و پیاده‌روی بسیار مفید هستند. ورزش و فعالیت موجب افزایش قوای عضلات، کمک‌کننده در افزایش وزن در طول حاملگی و تناسب اندام پس از تولد جنین می‌شود. به دلیل وجود عارضه‌ی خستگی در این دوره، به خودتان کم‌تر سخت بگیرید! بگذارید ظرف‌های غذا روی هم تلنبار شود، لازم نیست زو به زود خانه را تمیز کنید؛ به طور کلی هر چقدر می‌توانید به خودتان برسید. روزانه زمانی را صرف برقراری ارتباط با فرزندتان اختصاص دهید.


مقاله‌ی مرتبط: تحقیقات تایید می‌کند ورزش در دوران بارداری برای سلامت مادر و کودک مفید است


هفته‌های یازدهم و دوازدهم⇐


منابع:

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید