انتشار این مقاله


چاقی با ۱۳ نوع سرطان ارتباط دارد

محققان می‌گویند كه بين چاقى و سرطان ارتباطى وجود دارد که کاهش وزن ممکن است این خطر را کاهش دهد.

محقّقان می‌گویند كه بين چاقى و سرطان ارتباطى وجود دارد که کاهش وزن ممکن است این خطر را کاهش دهد. مقامات بهداشتی گزارش دادند که بین چاقی و ۴۰ درصد از کل سرطان‌هایی که در ایالات متّحده تشخیص داده می‌شوند، ارتباطی وجود دارد.
بر طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، این به این معنا نیست که وزن بیش از حد باعث ایجاد همه این موارد سرطان است، فقط به این معنی است که نوعی از ارتباط توضیح داده شده هنوز هم وجود دارد.
با این حال، یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد چاقی یا اضافه وزن با موارد سرطان مرتبط با بیش از ۶۳۰۰۰۰ آمریکایی در سال ۲۰۱۴ همراه بوده و این شامل ۱۳ نوع سرطان است.


مقاله مرتبط: افزايش وزن در نوجوانى با خطرات سلامتى در آينده همراه است


دکتر آنچ شوچات، معاون مدیر کل CDC در یک جلسه مطبوعاتی گفت:

این که چاقی و اضافه وزن بر سرطان تأثیر می‌گذارد ممکن است برای بسیاری از آمریکایی‌ها شگفت انگیز باشد. آگاهی از ارتباط برخی از سرطان‌ها با چاقی و اضافه وزن هنوز گسترش نیافته است.

محقّقان گفتند که این ۱۳ سرطان عبارتند از: سرطان مغز، میلوم چندگانه، سرطان مری، سرطان سینه پس از یائسگی، سرطان تیروئید، کیسه صفرا، معده، کبد، لوزالمعده، کلیه، تخمدان، رحم و کولون است.
دکتر لیزا ریچاردسون، مدیر بخش پیشگیری و کنترل سرطان CDC، در سخنرانی در کنفرانس خبری گفت:

شواهد اولیه نشان می‌دهد که از دست دادن وزن می‌تواند خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها را کاهش دهد.

براساس گزارش جدید CDC و مؤسسه ملّی سرطان ایالات متّحده، این ۱۳ مورد سرطان مربوط به چاقی حدود ۴۰ درصد از سرطان‌های تشخیص داده شده در ایالات متّحده را در سال ۲۰۱۴ تشکیل دادند. به گفته‌ی محقّقان، اگرچه میزان موارد جدید سرطان از دهه ۱۹۹۰ کاهش یافته است، افزایش احتمال ابتلا به سرطان‌های مرتبط با اضافه وزن و چاقی، این سیر پیشرفت را کاهش می‌دهند. مطابق یافته‌های محقّقان از ۶۳۰۰۰۰ آمریکایی که در سال ۲۰۱۴ تشخیص سرطان با اضافه وزن یا چاقی داشتند، حدود دو مورد از هر سه نفر، در بزرگسالان ۵۰ تا ۷۴ ساله رخ داده است. همه بيانگر اين است كه بين چاقى و سرطان ارتباطى وجود دارد.
به غیر از سرطان روده بزرگ، میزان سرطان‌های مربوط به چاقی در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ افزایش ۷ درصدی داشته است. در طول همان زمان، میزان سرطان‌های غیرمرتبط با چاقی کاهش یافته است. طبق گزارش در سال ۲۰۱۳-۲۰۱۴، حدود دو سوم از بزرگسالان آمریکایی دارای اضافه وزن یا چاقی بودند.


مقاله مرتبط: آجيل‌هاى درختى خطر بازگشت سرطان روده‌ى بزرگ و مرگ را كاهش مى‌دهند


برای مطالعه، محقّقان داده‌های سرطان ۲۰۱۴ را از گزارش آمار سرطان ایالات متّحده و از بین داده‌های سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ تحلیل کردند.

یافته‌های کلیدی عبارتند از:
* در بین همه سرطان‌ها، ۵۵ درصد در زنان و ۲۴ درصد در مردان با اضافه وزن و چاقی همراه بود.
* میزان ابتلای سیاه‌پوستان و سفیدپوستان به سرطان‌های مرتبط با چاقی بیشتر از سایر گروه‌های نژادی یا قومی است.
* مردان سیاه‌پوست وسرخپوست یا مردان بومی آلاسکا میزان بالاتری از سرطان را نسبت به مردان سفید پوست داشتند.
* سرطان‌های مرتبط با چاقی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ به میزان ۷ درصد افزایش یافته است؛ امّا سرطان روده بزرگ ۲۳ درصد کاهش یافته است. به گفته‌ی شوچات به احتمال زیاد دلیل کاهش ادامه سرطان روده بزرگ، غربالگری سرطان است.
* سرطان‌های غیرمرتبط با چاقی ۱۳ درصد کاهش یافته است.
* به غیر از سرطان روده بزرگ، سرطان‌های وابسته به اضافه وزن و چاقی در میان افراد کمتر از ۷۵ سال افزایش یافته است.

همه موارد تأیید می‌کنند كه بين چاقى و سرطان ارتباطى وجود دارد.
گزارش جدید در ۳ اکتبر در گزارش هفتگی بیماری و مرگ و میر CDC منتشر شده است.

دکتر فرهاد اسلامی، مدیر استراتژیک تحقیقات نظارت بر سرطان برای جامعه سرطان آمریکا می‌باشد. او گفت:

مهم است توجه داشته باشیم که در واقع فقط یک درصد از سرطان‌های موجود در محاسبه در این گزارش، به دلیل وزن اضافی بدن است. در بسیاری از افراد به عوامل خطر شناخته شده دیگر مانند سیگار کشیدن نسبت داده می‌شود، در حالی که در بسیاری از افراد دیگر علت آن ناشناخته است. چاقی با برخی از سرطان‌ها ارتباط بیشتری نسبت به بقیه دارد.

صندوق تحقیقات جهانی سرطان تخمین می‌زند که ۲۰ درصد از تمام سرطان‎ها در ایالات متّحده به علت ترکیبی از وزن بیش از حد بدن، بی خوابی فیزیکی، الکل اضافی و تغذیه نامناسب است. انجمن سرطان آمریکا در حال حاضر محاسبات وسیع خود را در مورد تعداد و نسبت موارد سرطان مربوط به وزن بیش از حد بدن انجام می‌دهد و نتایج آن به زودی منتشر خواهد شد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید