انتشار این مقاله


آجيل‌هاى درختى خطر بازگشت سرطان روده‌ى بزرگ و مرگ را كاهش مى‌دهند

مصرف حداقل ٢ بار آجيل درختى در هفته، به طور چشم گيرى خطر ابتلا به سرطان روده‌ى بزرگ تيپ ٣ را كاهش داده و موجب کاهش پنجاه درصدی مرگ و میر در این بیماری می‌گردد

مصرف حداقل ٢ بار آجيل درختى در هفته، به طور چشم گيرى خطر ابتلا به سرطان روده‌ى بزرگ تيپ ٣ را كاهش داده و موجب کاهش پنجاه درصدی مرگ و میر در این بیماری می‌گردد. 

اين نتيجه‌ى مطالعه‌ای جديد است كه در مجمع سالانه‌ى انجمن انكولوژى بالينى آمريكا (ASCO) در نشست سالانه كه ماه آينده در شيكاگو برگزار مى شود، ارائه خواهد شد. مطابق با گزارشات انجمن سرطان آمريكا، امسال حدود ٩٥,٥٢٠ مورد جديد ابتلا به سرطان روده‌ى بزرگ در آمريكا تشخيص داده شده است. براى بيماران با سرطان روده‌ى بزرگ تیپ ۳، نرخ بقاى ٥ ساله از حدود ٥٣ تا ٨٩ درصد است.

مطالعه‌ى جديد، نشان داد كه مصرف منظم از آجيل هاى درختى، ممكن است احتمال عودكردن این سرطان را كاهش دهد و شانس بقاى بيمار را بهبود بخشد. بادام زمينى، فندق، گردو، بادام و گردوى آمريكايى همه آجيل درختى هستند و مطالعات زيادى مزاياى بالقوه‌ى آن ها براى سلامتى را نشان داده‌اند. براى مثال، در مطالعه‌ی صورت گرفته در سال ۲۰۱۴، ارتباط دريافت آجيل را با كاهش خطر چاقى و سندرم متابوليك مورد بررسی قرار گرفته است. در حاليكه مطالعه اى ديگر، ارتباط مصرف آجيل را با سلامتى بهتر قلب بيان كرد.

سرپرست مطالعات اخیر، دكتر Temidayo Fadelu از مؤسسه سرطان Dana Farber در بوستون، MA، و همكارانش به کمک بررسی‌های خود تلاش کردند تا دریابند که دريافت همه‌ى آجيل‌ها يا مصرف آجيل درختى به تنهايى براى بيماران با سرطان روده ى بزرگ مفيد است يا نه.

افراد مبتلا به سرطان روده ى بزرگ، بايد آجيل درختى را به عنوان بخشى از رژيم غذايى مفيد، اضافه كنند

براى دست يابى به يافتهها، محققین اطلاعات ٨٢٦ بيمار با سرطان روده‌ى بزرگ مرحله ى ٣ را مورد بررسى قرار دادند. بيماران بخشى از يك آزمايش بالينى سرطان و لوسمى گروه B بودند كه در سال ١٩٩٩ آغاز شد و آن‌ها شيمى درمانى را به پايان رساندند. 

براى آزمايش، از بيماران خواسته شد پرسشنامه‌ای در ارتباط با رژيم غذايى را تكميل كنند. دكتر Fadelu و همكارانش، از اين اطلاعات براى محاسبه‌ی ميزان دريافت هفتگى آجيل و از نتایج آن برای بررسی ارتباط میان این رژیم غذایی با سرطان مذکور استفاده نمودند.

افرادی که در رژیم غذایی خود این گروه از مواد غذایی را گنجانده بودند در مقايسه با بيمارانى كه آجيل نمى‌خوردند، افرادی كه در هفته حداقل ٢ بار آجيل مصرف مى‌كردند، ٤٢ درصد خطر عود سرطان روده ى بزرگ در آن ها كمتر است و ٥٧ درصد نیز شانس بقای بالاتری دارند.

به هر حال، در بررسى دقيق‌تر، محققان دريافتند كه تنها مصرف آجيل درختى مزاياى ارائه شده را فراهم مى كند؛ خطر عود سرطان روده ى بزرگ براى بيمارانى كه هر هفته حداقل ٢ بار از آجيل هاى درختى مصرف مى كنند، ٤٦ درصد كاهش مى‌يابد، در حاليكه این میزان برای شانس بقا ٥٣ درصد كاهش را نشان می‌دهد.

اما مصرف بادام زمينى يا كره‌ى بادام زمينى، با كاهش چشم گيرى در كاهش خطر عود يا مرگ سرطان روده ى بزرگ همراه نيست. بر پايه ى نتايج آن ها، دكترFadelu و همكارانش، پيشنهاد كردند كه بيماران با سرطان روده ى بزرگ، ممكن است از افزودن آجيل درختى به رژيم غذايى خود بهره ى فراوانى ببرند.

دكتر David Hayes، رئيس ASCO:

بايد تأكيد كرد كه نويسندگان پيشنهاد نمى كنند كه خوردن آجيل جايگزين شيمى درمانى استاندارد و درمان هاى ديگر براى سرطان روده ى بزرگ باشد كه به طور چشمگيرى بقا را بهبود مى بخشند. 

بلكه بيماران با سرطان روده ى بزرگ بايد خوش بين باشند و يك رژيم غذايى سالم مصرف كنند. شامل آجيل هاى درختى، كه تنها آن هارا سالم تر نگه نمى دارد بلكه اغلب ممكن است احتمال برگشت مجدد سرطان را نيز كاهش دهند.

در مطالعات آينده، محققان برنامه ريزى كرده اند تا بررسى كنند كه چگونه مصرف آجيل درختى خطر عود سرطان و مرگ را در بيماران با سرطان روده ى بزرگ در مراحل پيشرفته، تحت تأثيرقرار مى دهد.

دكتر Fadelu افزود كه:

در نهايت، ما نياز داريم بفهميم كه چگونه آجيل اين اثرات محافظت كننده را اعمال مى كند. همچنين احتمالا يك كارآزمايى بالينى كنترل شده ى تصادفى انجام شود كه در ابتداى مطالعه توصيه هاى رژيم غذايى داده مى شود، براى اثبات اينكه آجيل درختى مى تواند عود و مرگ را پس از درمان سرطان روده ى بزرگ، كاهش دهد.

سپیده بویاقچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید