انتشار این مقاله


تاثیر زیست‌شناسی و تفاوت‌های جنسیتی بر سرطان کلیه

مطالعات نشان می‌دهند زیست‌شناسی پیچیده و تفاوت‌های جنسیتی در سرطان کلیه تاثیرگذارند.

مطالعات نشان می‌دهند زیست‌شناسی پیچیده و تفاوت‌های جنسیتی در سرطان کلیه تأثیر گذارند.

پیش‌بینی می‌شود که این تحقیق جدید، اولین قدم برای تعیین نقش منحصر به فرد آندروژن‌ها در سرطان کلیه باشد و این نشان می‌دهد که رویکرد درمانی جدیدی تحت عنوان هدف قراردهی گیرنده آندروژن (AR) وجود دارد که مستلزم تحقیقات بیشتری است. این پژوهش به رهبری دکتر چاونشاونگ چانگ (Chawshang Chang)، پروفسور برجستۀ آسیب شناسی، اورولوژی، انکولوژی و رادیولوژی در دانشگاه پزشکی روچستر و موسسه سرطان Wilmot انجام شده است.


مقاله مرتبط: نشانه و علائم سرطان


آزمایشگاه چانگ در طول دهۀ گذشته، تحقیقات بسیاری انجام داده‌ است. من جمله، در مورد ارتباط بین سرطان و AR، که هورمون‌های مردانه به آن متصل می‌شوند، DNA را ترجمه می‌کنند و در خصوص ویژگی های جنسی وی نقش مهمی دارند.

ژورنال Nature Communications این تحقیق را منتشر کرده است. تحقیقی که نشان می‌دهد، سیگنالینگ آندروژن در سلول‌های کلیوی، می‌تواند موجب تحریک یا سرکوب جنبش‌ سلول‌های تومور و حمله به مکان‌های مختلف بدن شود.
همچنین در تحقیق پیشین، آزمایشگاه چانگ بر دوگانگی نقش AR در سرطان‌های مختلف تأکید کرده‌ است. به عنوان مثال، او متوجه شد که سیگنالینگ AR می‌تواند تهاجم سلول‌های سرطانی مثانه را افزایش دهد اما موجب سرکوب سلول‌های سرطانی در پروستات می‌شود.

چانگ توضیح می‌دهد:

در مورد سرطان کلیه، بسیاری از تحقیقات اطلاعات متناقض ارائه کرده‌اند. در بعضی موارد بیان AR با بدخیمی کمتری همراه بود. ما توانستیم عملکرد این AR را در این بیماری بررسی کنیم، که نشان می‌دهد تومورهای کلیوی AR-positive بیشتر احتمال دارد که به ریه‌ها گسترش یابد و تومورهای AR-negative بیشتر باشد احتمال دارد که به گره‌های لنفاوی گسترش یابد.

آزمایشگاه چانگ تحقیقات خود را با بررسی اپیدمیولوژی تقریبا ۴۰۰۰ مورد از سرطان کلیه در چین آغاز کرد. محققان دریافتند که به طور کلی، در مردان تقریباً سه برابر احتمال ابتلا به سرطان کلیه بیشتر از زنان است. و در میان کسانی که سرطان در عرض ۱۲ ماه به ریه‌هایشان گسترش یافت، نسبت مردان به زن تقریباً به پنج برابر افزایش یافته است. در مقابل، اختلافات جنسیتی در میان بیماران مبتلا به سرطانی که به گره‌های لنفاوی گسترش یافته‌ است، تأثیر بیشتری داشت، احتمالاً به این دلیل که سلول‌های سرطانی دارای گیرنده‌های آندروژن کمتری بودند.


مقاله مرتبط: چگونه با یک فرد مبتلا به سرطان صحبت کنیم


مرحله بعدی تحقیقات خود شامل مطالعه سلول‌های بنیادی و بافت‌های انسانی برای درک مکانیسم‌هایی بود که سیگنالینگ در میان پروتئین‌های AR، در ارتباط با دیگر ژن‌های شناخته شده سرطان به منظور افزایش و یا کاهش متاستاز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. سرطان بدخیم رنال‌سل یا سرطان کلیه اغلب با جراحی و رادیوتراپی در موارد کمتر پیشرفته و همچنین با شیمی درمانی، ایمونوتراپی و بعضی داروهای جدید و هدفمند که پروتئین‌های تحریک کننده رشد را در سلول‌های سرطانی متوقف می‌کنند، درمان می شوند. با این حال، در صورت گسترش، درمان آن دشوار است. سرطان تمایل به مقاومت در برابر شیمی‌درمانی و پرتودرمانی دارد و داروهای هدفمند تنها به مدت ۶ تا ۱۵ ماه بازماندگی را گسترش می‌دهند. چانگ معتقد است تحقیقاتش ممکن است به دانشمندان کمک کند تا رویکردهای جدیدتری را برای درمان ایجاد کنند که می‌توانند آنتی‌آندروژن‌ها را با سایر داروهای هدفمند که در حال استفاده هستند ترکیب کنند تا این بیماری را درازمدت سرکوب کنند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید