انتشار این مقاله


ارتباط باکتری‌های دهان و اختلالات روده!

نتایج نشان می‌دهد که ممکن است ارتباطی بین باکتری‌های دهانی و اختلالات روده وجود داشته باشد

یک گروه بین‌المللی از محققان شواهدی یافتند که نشان می‌دهد گونه خاصی از باکتری‌های دهان ممکن است بیماری‌های روده‌ای را تشدید کنند. در مقاله‌ای که در مجله Science منتشر کردند، گروه آزمایش اثر معرفی باکتری‌های یافته شده در دهان انسان را در مدل‌های موشی توصیف کردند. زوتائو کائو و گروهش از آکادمی چینی علوم پزشکی پیشنهاد کردند که کار آن‌ها ممکن است روزی منجر به پیشرفت نوع جدیدی از درمان برای اختلالات معمول روده باشد.

بیماری‌های روده‌ای مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، کلویت زخمی و بیماری کرون چیزی بیش از یک اذیت هستند، آن‌ها می‌توانند موجب تغییر سطح جدی در کیفیت زندگی فرد شوند و در بعضی موارد حتی ‌می‌توانند کشنده باشند. به همین دلیل، دانشمندان حوزه‌ی پزشکی به دنبال پاسخی برای دلایل و راه‌های درمان آن هستند. در این تلاش تازه، محققان گزارش کردند که رابطه‌ی ممکنی را بین باکتری‌هایی که به طور طبیعی در دهان زندگی می‌کنند و اختلالات شایع روده یافته‌اند.


مقالات مرتبط: سندرم روده تحریک‌پذیر


محققان گزارش کردند که مطالعه‌اشان زمانی آغاز شد که اعضای گروه متوجه شدند که بیماران مبتلا به یکی از سه نوع اختلال اصلی روده، سطح باکتری‌های دهانی موجود در مدفوع آنان بالاتر از میزان طبیعی آن است که نشان‌دهنده میزان بالای آن‌ها در روده است. به دنبال شکی که گروه به وجود یک ارتباط بین آن‌ها کرد، آزمایشات متعددی انجام شد تا به آنان کمک کنند تا بیشتر در مورد ارتباط بین این دو نوع باکتری بفهمند.

در اولین آزمایش، محققان بزاق را از افراد مبتلا به بیماری کرون به روده‌ی موش‌هایی که از روده‌هایشان میکروبیوم‌ها استریل شده بود، وارد کردند. آن‌ها متوجه شدند این کار در بعضی از موارد موجب التهاب روده می‌شود. نگاهی دقیق‌تر نشان می‌داد که باکتری‌ای که موجب التهاب می‌شود ” Klebsiella pneumonia” است که به طور معمول در دهان انسان یافت می‌شود و به ندرت در روده‌ها هستند. در آزمایشی دیگر، محققان این باکتری‌ها را به طور مستقیم به روده موش سالم وارد کردند و دریافتند که این‌ کار موجب هیچ گونه مشکلی نشد. دادن آنتی‌بیوتیک‌های مقاومت در برابر Klebsiella زمانی که Klebsiella وارد شده است بار دیگر موجب التهاب می‌شود. آزمایشات دیگر با بزاق در بیماران مبتلا به کولیت نتایج مشابهی را به دنبال داشت.

آنطور که کائو می‌نویسد، این نتایج نشان می‌دهد که ممکن است ارتباطی بین باکتری‌های دهانی و اختلالات روده وجود داشته باشد. اثبات این مورد نیازمند کار بیشتر است اما اگر نتایح حاکی از درست بودن آن باشد، درمان آینده چنین اختلالاتی می‌تواند شامل دادن مواد ضدعفونی‌کننده دهان به بیماران باشد.


مقاله مرتبط: دهان شما در مورد سلامتی‌تان چه می‌گوید؟

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید