انتشار این مقاله


جراحی آب‌مروارید با کاهش خطر مرگ در زنان مسن ارتباط دارد

جراحی کاتاراکت موجب افزایش طول عمر می‌شود. چرا و چطور؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد، احتمال مرگ‌و‌میر در زنان مسنی که تحت عمل جراحی آب‌مروارید قرار گرفته‌اند؛ کم‌تر است. محققان یافته‌های خود را که بر اساس داده‌های Women’s Health Initiative) WHI) بود، در مجله‌ی چشم‌پزشکی JAMA منتشر کردند. WHI یک مطالعه‌ی گسترده بر روی زنان یائسه ۵۰ تا ۷۹ سال در سراسر ایالات متحده آمریکاست.

نویسنده‌ی ارشد این مطالعه، Anne L. Coleman، استاد چشم‌پزشکی دانشگاه کالیفرنیا توضیح می‌دهد خطر مرگ زود‌رس در مبتلایان به آب مروارید که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، کم‌تر است. تا‌کنون، کسی به ارتباط جراحی آب مروارید و علل خاص مرگ‌و‌میر توجه نکرده است. برای این منظور تیم تحقیقاتی تصمیم گرفتند، روی شرکت‌کنندگان WHI مطالعه کنند. آب مروارید در میان افراد مسن رایج است. در آب مروارید، عدسی‌ چشم کدر می‌شوند و در نتیجه وضوح و شفافیت دید کاهش می‌یابد. برای دید واضح، عدسی‌ها که نور را روی شبکیه متمرکز می‌کنند، بایستی شفاف باشند.


مقاله مرتبط: آب مروارید


کاهش خطر مرگ

بیش از نصف جمعیت بالای ۸۰ سال در آمریکا آب مروارید دارند یا عمل آب مروارید انجام دادند، جراحی آب‌مروارید یک روش معمول و ساده است که عدسی کدر شده را با یک عدسی مصنوعی تعویض می‌کنند. پایگاه داده WHI که حاوی اطلاعاتی درباره‌ی مرگ‌و‌میر و دلایل فوت است، با پایگاه Medicare ارتباط دارد. بنابر‌این محققان می‌توانند از داده‌های بیماران در WHI استفاده کنند. این داده‌ها از سال‌های ۱۹۹۳ تا پایان ۲۰۱۵ جمع آوری شده است. داده‌های WHI مربوط به ۷۴ هزار و ۴۴ زن بالای ۶۵ سال است که آب مروارید داشته و از این تعداد، ۴۱ هزار و ۷۳۵ نفر عمل جراحی انجام داده بودند.

وقتی محققان داده‌ها را آنالیز کردند، دریافتند جراحی آب‌مروارید احتمال مرگ به دلایل کلی را تا ۶۰ درصد کم می‌کند. آن‌ها همچنین دربافتند که جراحی آب‌مروارید با کاهش خطر مرگ بر اثر دلایل خاص را که طیفی بین ۳۷ تا ۶۹ درصد دارد، مرتبط است. دلایل خاص مانند سرطان، بیماری‌های ریوی، عصبی، عفونی، عروقی و تصادف. نویسندگان این مقاله اشاره می‌کنند این مطالعه به زنان محدود می‌شود، از این‌ رو ممکن است برای مردان نیز صادق باشد.

تفسیر یافته‌ها

محققان هم‌چنین خاطر نشان می‌کنند، کاهش احتمال مرگ تنها در گروه جراحی آب‌مروارید دیده شده و طبق داده‌ها، این جراحی طول عمر را افزایش می‌دهد. در حال حاضر تحقیقات بیش‌تری برای بررسی اثر جراحی آب‌مروارید، بیماری‌های سیستمیک و مرگ مرتبط با بیماری نیاز است. تیم تحقیقاتی توضیحاتی در خصوص عمل آب مروارید و کاهش احتمال مرگ ارائه می‌کند. به عنوان مثال برخی تحقیقات نشان داده است؛ در افرادی که سابقه‌ی جراحی آب‌مروارید دارند احتمال شکستگی استخوان، کم‌تر است. هم‌چنین مطالعات دیگر نشان داده‌اند این بیماران نمرات بالا‌یی در ارزیابی‌های شناختی پس از جراحی کسب کردند.

تیم مطالعه در تفسیر نتایج این نکته را ذکر می‌کند که بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند، از وضعیت اجتماعی و اقتصادی بالایی برخوردار بودند. با این وجود احتمالا مراقبت‌های بهداشتی بهتری دریافت کرده اند. این نکته خطر مرگ زود‌هنگام را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هم‌چنین محققان احتمال می‌دهند بیماران گروه جراحی آب‌مروارید، سبک زندگی سالمی داشته باشند.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید