انتشار این مقاله


شب‌زنده‌داری می‌تواند طول عمر شما را کم کند!

بهتر است زودتر به تخت خواب‌مان برویم، شاید باور نکنید ولی عمرمان بیشتر می‌شود! شب‌زنده‌دارها بهتر است خوب گوش کنید؛ زمانش شده است که چراغ‌ها را خاموش کنید و بروید بخوابید و با این کار لطفی به سلامتی خودتان بکنید. تحقیقی نشان داده است که این شیوه خواب و زندگی حدود ۱۰ درصد از عمر […]

بهتر است زودتر به تخت خواب‌مان برویم، شاید باور نکنید ولی عمرمان بیشتر می‌شود!

شب‌زنده‌دارها بهتر است خوب گوش کنید؛ زمانش شده است که چراغ‌ها را خاموش کنید و بروید بخوابید و با این کار لطفی به سلامتی خودتان بکنید. تحقیقی نشان داده است که این شیوه خواب و زندگی حدود ۱۰ درصد از عمر شما را کم می‌کند.

در مطالعه‌ای که اخیرا منتشر شده است، محققین از ۴۳۳,۰۰۰ نفر شرکت‌کننده بین ۳۸ الی ۷۳ ساله به مدت ۶.۵ سال نظرسنجی کردند و در نهایت مشخص شد که ۵۰,۰۰۰ نفری که شب‌ها بیدار می‌ماندند در مقابل افراد مشابهی که صبح زود از خواب بیدار می‌شدند، زودتر دار فانی وداع گفتند. این مسئله حتی با حذف اتفاقات مخدوش‌کننده‌ای مانند دیابت، مشکلات تنفسی و روانی و بیماری‌های گوارشی و نورولوژیکی نیز همچنان به قوت خود باقی ماند.


مقاله مرتبط: افرادی که در شب ۶ ساعت یا کمتر می‌خوابند بیشتر در معرض چاقی شکمی قرار دارند!


این مطالعه دلیل خاصی را برای این مسئله که افراد شب‌زنده‌دار خطر مرگ زودتر دارند، ارایه نکرده است ولی این نکته را بیان کرده است که رفتارهای خطرناکی مانند خوردن غذاهای ناسالم، سیگار کشیدن و خوردن الکل در این افراد بیشتر شیوع داشته است.

این مطالعه همچنین بیان می‌کند که در زمان‌بندی بدن یا ساعت داخلی بدن، قضیه به صورت ۵۰ درصد وراثت و ۵۰ درصد محیط است. یعنی شما با خواست خودتان می‌توانید شیوه زندگی‌تان را عوض کنید، البته این کار ساده نخواهد بود ولی شدنی است. همان‌طور که گفته می‌شود بهترین درمان بی‌خوابی، خوابیدن است!

دنیای نه تا پنج!

Malcom von Schantz، پروفسور زمان‌شناسی بیولوژیک، پیشنهاد می‌کند که کارفرماها زمان انعطاف‌پذیری برای کار کردن را در اختیار کارمندان خود قرار دهند، تا افراد شب‌بیدار بتوانند شیوه طبیعی زندگی‌شان را ادامه دهند.

او همچنین می‌گوید:

این مشکل مربوط به سلامت جامعه است. ما باید به افراد تیپ بعد از ظهر اجازه دهیم که کارشان را دیرتر شروع کنند و تا اخر شب کار کنند. ما باید به این افراد اجازه دهیم که مطابق ساعت بدنشان فعالیت کنند تا بهره‌وری بهتری نیز داشته باشیم.

جدا از این که چه دلیلی موجب نرخ بالاتر مرگ زودرس در افراد شب‌بیدار شده است، محققین بیان کرده‌اند که شاید بتوان با انجام یک‌سری از کارها تیپ بیداری خودتان را عوض کنید. برای این که بتوانید از تیپ صبح‌بیدار باشید، محققین توصیه کرده‌اند که مطمئن شوید که صبح زود در معرض آفتاب قرار گیرید و در شب نور را کاهش دهید و به شکل مرتب در زمان خاصی از شب به تخت خواب بروید و آخر هفته‌ها تا دیروقت بیدار نمانید.

اگر شما تلاش می‌کنید که صبح‌ها زود از خواب بیدار شوید ولی نمی‌توانید این کار را بکنید، همان‌طور که گفته شده این مهم تماما مربوط به محیط نیست. مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد بیان می‌کند که این که فرد شب‌بیدار یا صبح‌بیدار است ارتباط مستقیم با ساعت بدنیا آمدن فرد دارد، یعنی زمانی که فرد بدنیا می‌آید ساعت بدن فرد با همان ساعت تنظیم می‌شود.


مقاله مرتبط: به بهانۀ جایزۀ نوبل امسال در پزشکی؛ ساعت بیولوژیک چگونه کار می‌کند؟


شاید برای‌تان جالب باشد.

آیا می‌دانستید بعضی از حیوانات سرپا می‌خوابند؟ اسب‌ها حالت ایستاده‌ای دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون انقباض عضله‌ای در حالت ایستاده بخوابند. زرافه‌ها هم بر روی پاهایشان می‌خوابند، اگر بخواهید چرایی این عمل را درک کنیم باید به در امان بودن بیشتر از حیوانات درنده اشاره کنیم. گاوها و فیل‌ها می‌توانند بصورت ایستاده و خوابیده، بخوابند. در مورد فیل‌ها در واقع خوابیدن به صورت درازکش می‌تواند به اعضای درونی بدن حیوان آسیب برساند، پس وی ترجیح می‌دهد که ایستاده بخوابد.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *