انتشار این مقاله


مغز افراد چاق ده سال پیرتر به نظر می‌رسد!

محققان شواهدی یافته‌اند مبنی بر اینکه مغز افراد میانسال و چاق همان مقدار ماده‌ی سفیدی (بافتی که به مغز اجازه‌ی برقراری ارتباط می‌دهد) دارد که افراد لاغراندام با ۱۰ سال سن بالاتر آن را دارا هستند! اگر یافته‌ها تأیید شوند، می‌توان گفت چاقی نقش مهمی را در افزایش سریع سن مغز بازی می‌کند که موجب […]

محققان شواهدی یافته‌اند مبنی بر اینکه مغز افراد میانسال و چاق همان مقدار ماده‌ی سفیدی (بافتی که به مغز اجازه‌ی برقراری ارتباط می‌دهد) دارد که افراد لاغراندام با ۱۰ سال سن بالاتر آن را دارا هستند!

اگر یافته‌ها تأیید شوند، می‌توان گفت چاقی نقش مهمی را در افزایش سریع سن مغز بازی می‌کند که موجب ایجاد نوعی چروک در آن خواهد شد. با افزایش سن به طور طبیعی از حجم مغز کاسته می‌شود ولی هنوز معلوم نیست که چرا افراد چاق ماده‌ی سفید کمتری در مغز خود دارند. محققان فقط می‌توانند درباره‌ی راه‌هایی احتمالی که چاقی می‌تواند چنین تغییراتی را موجب شود بحث می‌کنند.

brainshrinkheader_virtualdr-irبرای رسیدن به چنین آماری، محققان مقدار ماده‌ی سفید را در مغز ۵۲۷ فرد با قائل شدن تمایز نسبت به BMI آن‎ها مورد سنچش قرار دادند و نتایج به این موضوع رسید که برای مثال مغزِ فردی چاق با ۵۰ سال سن همانند مغز ِفردی لاغر با ۶۰ سال سن است. با این حال وقتی تست‌های IQ از این افراد به عمل آمد، تفاوتی خاصی در هوش و توانایی‌های شناختی مشاهده نگردید. همچنین ذکر این نکته نیز لازم است که تفاوت مذکور فقط در افراد میانسال مشاهده می‌شود نه در جوانان و علت این امر هم مشخص نیست!

با توجه به این که جمعیت‌ها در حال حرکت به سوی پیری هستند و آمار چاقی هم روز به روز افزایش می‌یابد، توجه بیشتر به این یافته‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

این واقعیت که کاهش ماده‌ی سفید در میانسالی مشاهده می‌شود شاید مربوط به وجود قابلیت در این سن باشد. همچنین روی این موضوع هم باید کار شود که آیا می‌شود با کاهش وزن دوباره حجم از دست‌رفته را بدست آورد؟! قطعاً تحقیقات بیشتری برای جواب دادن به این سؤال‌ها باید انجام شود.

این تنها تحقیقی نیست که اثرات سبک زندگی را بر تغییرات مغز در سنین حساس نشان می‌دهد؛ برای مثال کمی قبل از انتشار نتایج این مطالعه، تحقیقی منتشر شده بود که کاهش توانایی‌های شناختی را در اثر کار بیشتر از ۴۰ ساعت در هفته برای افراد بالای ۴۰ سال نشان می‌داد؛ ولی صبر کنید! همه‌ی قضیه‌ی این نبود؛ کار کمتر از ۲۵ ساعت در هفته نیز همان اثرات مذکور را دارد!

شاید با پیشرفت تکنولوژی اسکن مغزی بتوان به اطلاعات ارزشمندتری دست یافت. نتایج این تحقیقات در Neurobiology of Aging منتشر شده است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید