انتشار این مقاله


آموزش موسیقی به کودکان ساختار مغز آنان را تغییر می‌دهد!

آموزش موسیقی به کودکان حتی به مدت ۲ سال، می‌تواند ساختار ماده‌ی سفید مغز را تغییر دهد.

آموزش موسیقی به کودکان حتی اگر کوتاه مدت باشد، فواید فراوانی دارد و باعث تغییر در ساختار هر دو ماده سفید و خاکستری مغز می‌شود. ماده ی سفید سیگنال‌ها را در خلال مغز حرکت می‌دهد و ماده خاکستری بسیاری از نورون های پردازش کننده‌ی مغز را شامل می‌شود. آموزش موسیقی به کودکان همچنین شبکه‌های مغزی را که در تصمیم گیری و تمرکز و مهار ایمپالس‌ها دخیل هستند، تقویت می‌کند.


مقاله مرتبط: کدام نوع موسیقی خلاقیت را افزایش می‌دهد؟


این نتایج از مطالعه‌ی در حال انجامی به دست آمده‌اند که از ۲۰۱۲ شروع شده است. دانشمندان در این مطالعه، تاثیر آموزش موسیقی به کودکان مناطق محروم لس آنجلس را بررسی می‌کنند. این بررسی از لحاظ تاثیر موسیقی بر رفتار و  رشد ابعاد اجتماعی، هیجانی و شناختی مغز انجام می‌گیرد.

دانشمندان برای بررسی اثرات آموزش موسیقی بر مغز این کودکان، از تست های متعدد علمی شامل آزمون‌های رفتاری، MRIهای ساختاری و عملکردی و EEG (Electroencephalography، برای ثبت فعالیت الکتریکی مغز) استفاده می کنند.

نتایج ابتدایی که در سال گذشته منتشر شد، نشان داد که آموزش موسیقی به کودکان بلوغ را در مناطقی از مغز تسریع می‌کند. این مناطق در پردازش صدا، تکامل زبان، ادرک گفتاری و مهارت‌های خواندن دخیل هستند.

نتایج همچنین نشان می‌دهند که برنامه‌های موسیقی جمعی می تواند مقداری از اثرات منفی را که وضعیت اجتماعی اقتصادی پایین بر رشد کودکان می‌گذارد، جبران کند. فقر شدیدا در رشد مغزی کودکان اختلال ایجاد کرده و عملکرد آن ها در مدرسه را تضعیف می‌کند.

در مطالعات اخیر دانشمندان ۲۰ کودک ۷ــ۶ ساله را نوازندگی و خواندن نت‌ها را در Youth Orchestra در لس آنجلس آغاز کرده ‌بودند بررسی کردند. در این مجموعه، کودکان نواختن سازهایی مانند ویولن را به صورت گروهی یاد گرفته و به مدت ۷ ساعت در هفته تمرین می‌کردند.

محققان همچنین گروه کودکانی که آموزش موسیقی می دیدند را با ۲ گروه دیگر از همتایانشان مقایسه کردند: ۱۹ کودکی که در برنامه‌های ورزشی جمعی شرکت می کردند؛ و ۲۱ کودکی که در فعالیت جنبی خاصی شرکت نداشتند.

کودکانی که آموزش موسیقی می‌دیدند، از لحاظ تغییرات در ضخامت و حجم نواحی درگیر در پردازش صدا، با دو گروه دیگر مقایسه شدند. این مناطق Auditory Association Areas (مناطق مرتبط با شنوایی) نامیده می‌شوند و درست در بالای گوش قرار دارند. ضخامت مناطق قشری معیار قابل اطمینانی برای سنجش تکامل مغز است. مشاهده شد که آموزش موسیقی به کودکان، باعث ایجاد تفاوت هایی در ضخامت نواحی شنوایی نیمکره ی راست و  نیمکره‌ی چپ  شده است و این دلیلی بر تغییر ساختار مغز است. علاوه بر آن، ماده‌ی سفید مغز این کودکان نیرومندتر شده بود که نشان از تقویت جسم پینه ای آنان می‌دهد. جسم پینه ای ساختاری است که دو نیمکره‌ی مغز را به هم مرتبط می‌کند.

به گفته محققان، این عقیده که تمرین موسیقی بر مغز انسان اثرات مثبتی دارد، از گذشته وجود داشت اما این مطالعه آن را به طرز متقاعد کننده ای ثابت کرده است.


مقاله مرتبط: گوش دادن به موسیقی متحولتان می‌کند؟ احتمالاً ساختار مغزتان متفاوت است!


محققان مشاهده کردند که وقتی این کودکان یک تکلیف فکری را انجام می‌دهند، ناحیه ای از مغز آن‌ها که در تصمیم گیری نقش دارد، بیشتر فعال می شود. در این تکلیف که در روانشناسی با عنوان color-word Stroop task شناخته می‌شود، برای کودکان کلماتی نمایش داده می شود که معنی آن ها مطابق با رنگشان است. به عنوان مثال، کلمه blue با فونت آبی نمایش داده می شود. البته در برخی موارد ناهماهنگی‌هایی هم دیده می‌شوند. به عنوان مثال کلمه blue با فونت قرمز نشان داده می‌شود.

به منظور آزمایش توانایی‌های تصمیم گیری و کنترل ایمپالس، از آنان خواسته شده بود که صرف نظر از حروف نوشته شده، رنگ کلمه را بگویند. کودکان در حالی این تکلیف را انجام دادند که مغز آن ها با MRI بررسی می شد. تکنیک MRI، تفاوت ها در پاسخ‌های مغزی را بین کودکانی که آموزش موسیقی می‌دیدند با سایر کودکان نشان داد.

Assal Habibi، از محققان ارشد می گوید:

آموزش موسیقی به کودکان تغییراتی را در مغز آن‌ها ایجاد می‌کند. این تغییرات متفاوت با رشد عادی مغز در آن سنین است. مطالعات ما تایید می‌کند که آموزش موسیقی به کودکان مداخله‌ای قدرتمند برای کمک به تکامل هیجانی و ذهنی آنان است.

 

زهره محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید