انتشار این مقاله


چگونه لاغر شویم (۱۳)؟ مقابله با استرس و خواب کم

خیلی از افرادی که در اطراف‌مان هستند و خودمان، با مشکلاتی از قبیل خواب کم و زندگی استرس‌زا مواجه هستیم.

آیا شما نیز در کاهش وزن مشکل دارید؟ خیلی از افرادی که در اطراف‌مان هستند و خودمان، با مشکلاتی از قبیل خواب کم و زندگی استرس‌زا مواجه هستیم. اگر شما نیز به دنبال جواب این سوال هستید؛ جای درستی آمده‌اید.

حقیقت غم‌انگیز که در مورد این موضوع است؛ راه‌حل‌های مرسوم کمتر غذا بخورید و بیشتر فعالیت کنید، می‌باشد. این روش در بلندمدت به درد نمی‌خورد. محاسبه کالری، ساعت‌ها تمرین در روز و تلاش برای نادیده گرفتن گرسنگی؟ همین عوامل وقت و اراده ارزشمند شما را از بین می‌برد. این کاهش وزن برای خیلی‌ها دردناک است. در نهایت تقریبا همه افراد از کاهش وزن ناامید می‌شوند. به همین دلیل ما یک اپیدمی چاقی داریم.

براساس تحقیقات تازه وزن براساس تغییرات هورمونی تنظیم می‌شود. باید بگوییم که راه‌های بهتری نیز وجود دارد که در نهایت باعث کاهش هورمون ذخیره کننده چربی که انسولین نام دارد، می‌شوند.

در ادامه گام‌ به‌گام با شما همراه خواهیم بود تا چیزهایی را که گفتیم مرحله به مرحله انجام دهیم.


مقابله با استرس و خواب کم


آیا تا به حال آرزو کرده‌اید که چند ساعت بیشتر بخوابید و یا زندگی کم‌استرسی داشته باشید؟ مطمئناً بیشتر افراد همچین فکرهایی داشته‎اند. باید به این نکته توجه کرد که استرس و خواب کم می‌تواند عامل بدی برای وزنتان باشد.

استرس‌های بلند مدت می‌توانند باعث بالا رفتن سطح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول در بدنتان شوند. این عامل با افزایش احساس گرسنگی، می‌تواند یکی از عوامل افزایش وزن باشد. اگر به دنبال کاهش وزن هستید، باید به دنبال راه‌هایی برای کاهش و یا کنترل بهتر استرس‌های شدید در زندگی باشید. منتهی برای این اتفاق، باید تغییرات قابل توجهی نیز در زندگی ایجاد کرد؛ حتی تغییر در چیزاهای کوچکی مانند طرز ایستادن. همه‌ی این تغییرات ممکن است به صورت فوری بر سطح هورمون استرس و شاید وزن تاثیرگذار باشد.

همچنین باید نهایت تلاش خود را جهت داشتن خواب کافی، ترجیحاً هر شب، به‌کار گیرید. سعی کنید با اتکا بر خود و بدون وابستگی به آلارم ساعت از خواب برخیزید. اگر فردی هستید که به‌سختی و همواره به کمک آلارم ساعت بیدار می‌شود، هیچ‌گاه به بدن خود اس
تراحت لازم را نخواهید داد.

یک راه برای غلبه بر این موضوع، این است که زود به تخت خواب بروید. با این کار بدن خود به خود و قبل از اینکه آلارم ساعت، زنگ بخورد، بیدار می‌شوید. همه این کارها باعث می‌شوند که شب، خواب خوشی داشته باشید که یکی دیگر از عوامل کاهش سطح هورمون استرس است.

محرومیت از خواب، از طرف دیگر باعث می‌شود گرایش فرد به مواد غذایی شیرین بیش‌تر شود. همچنین این عامل بر روی نظم شخصی و انضباط نیز تأثیر دارد. اما به راحتی میتوان از این وسوسه را تحمل کرد (این اتفاقی نیست که وادار کردن به کم‌خوابی، یکی از راه‌های بازجویی محسوب می‌شود). همچنین کمبود خواب باعث ضعیف شدن قدرت پردازش و کاهش سرعت حل مسائل می‌شود.

مشکلات خواب

آیا با وجود اختصاص دادن ساعت‌های فراوان برای خوابیدن‌، باز هم مشکل خواب دارید؟ در اینجا به ۵ نکته اشاره می‌کنیم:

  • ساعت خواب ثابت و معینی را برای رفتن به تخت‌خواب تعیین کنید. در دراز مدت این امر به بدنتان کمک می‌کند که خود را برای خواب در این ساعت، آماده کند.
  • بعد از ساعت ۲ بعد از ظهر قهوه نخورید. این را به یاد داشته باشید که کافئین برای خارج شدن از بدن، نیاز به زمان دارد.
  • سه ساعت قبل از رفتن به تخت‌خواب نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکنید. مست کردن، ممکن است باعث کسل شدن فرد شده و در نتیجه کیفیت خواب کاهش می‌یابد.
  • چهار ساعت قبل از وقت خواب ورزش را محدود کنید. فعالیت‌ بدنی می‌تواند باعث تحریک بدن شده و برای چند ساعت بعد از ورزش، خوابیدن را با مشکل مواجه می‌کند.
  • هر روز حدود ۱۵ دقیقه نور خورشید دریافت کنید. این عامل برای تنظیم ریتم شبانه‌روزی بدن مفید است.

نهایتاً مطمئن شوید که اتاق خوابتان به اندازه کافی تاریک است و دمای اتاق مناسب باشد. خوب بخوابید!!

سخت اما با ارزش

برای بیشتر افراد شاید پیروی از دستورالعمل‌های بالا سخت باشد. شاید به علت کمبود وقت (و یا معادل آن_ بچه کوچک). اما استرس کم و خواب بیشتر، فقط برای داشتن حس خوب نیست. بلکه این عامل می‌تواند در امر کاهش وزن نیز نقش ایفا کند.

 

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید