انتشار این مقاله


عواقب فکر کردن به جنبه‌ی منفی رابطه

به گفته‌ی محققان، اگر نگران این هستید که روزی رابطه‌تان پایان یابد این احتمال را به حقیقت می‌رسانید!

نوشته شده توسط: Honor Whiteman

اگر این رابطه سرانجام خوبی نداشته باشد چه می‌شود؟! اگر این شخص، فرد مناسبی برای من نباشد چه؟! شاید شما هم با پرسش‌هایی از این قبیل که “اگر … نشود چه می‌شود؟” آشنایی دارید اما اکنون زمان آن فرا رسیده که به روابط خود با دید مثبتی نگاه کنید. هر چه بیشتر نگران پایان رابطه‌ با شریک زندگی‌تان باشید، احتمال بیشتری دارد که این اتفاق بیفتد!

اگر نگران این هستید که روزی رابطه‌تان پایان یابد این احتمال را به حقیقت می‌رسانید!

من فرد نگرانی هستم و اغلب در شب‌بیداری‌هایم غرقِ افکاری می‌شوم که از محدوه‌ی کنترل من خارج هستند.

این نگرانی‌ها همیشه هم بد نیستند! من تمایل دارم تا به موارد بد فکر کنم تا در موقع رخداد این اتفاقات ناگوار آمادگی کامل داشته باشم. دوست دارم به این طرز تفکر عنوان “بدبینی مثبت” را اطلاق کنم! اما وقتی که پای روابط عاشقانه در میان باشد، این ماهیت بدبینی من اغلب نتایج منفی به بار می آورد؛ مثلا اگر ذهن من پر از سوال‌هایی از این دست که اگر فلان شود چه می‌شود و … باشد. من کاملا مطمئن هستم که یکی از عوامل‌ِ شکست من در رابطه‌های قبلی‌ام نیز همین افکار منفی‌ام بوده است.

بنابراین، من علاقه‌مندِ مطالعه بر روی تحقیق جدیدی شدم که به نظر می‌رسید این فرضیه‌ی من را تایید می‌کند:

نگرانی در مورد پایان یافتن یک رابطه، باعث شکست شما در آن رابطه می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: شاید زمان پایان رابطه‌‌تان فرا رسیده باشد!


این تحقیق که اخیرا در نشریه‌ی Motivation and Emotion منتشر شده‌ است، توسط Simona Sciara و Giuseppe Pantaleo در میلان ایتالیا انجام یافته است.

پایبندی و تعهد عاشقانه

این مطالعه در مورد ۱۰۴ فردی که روابط عاشقانه داشتند صورت گرفت. از همه‌ی آن‌ها اطلاعاتی راجع به وضعیت کلی رابطه و احساس خود نسبت به طرف مقابل‌شان جمع آوری شد. سپس از شرکت‌کنندگان در مورد عواملی که می‌تواند یک رابطه را به سمت فروپاشی سوق دهد، نظر سنجی شد.

هدف از این شیوه، گزینش برتری نظرات شرکت‌کنندگان در مورد احتمال شكست روابط آن‌ها با شریک زندگی‌شان بود. به طور مثال ۸۰ درصد آن‌ها بیان کردند که اگر در رابطه‌ی خود دچار شک و تردید شدید، آن رابطه احتمالا به جایی نخواهد رسید! در مرحله‌ی بعدی، محققان از شرکت‌کنندگان در مورد احساسات عاشقانه خود نسبت به طرف مقابل و تعهدشان نسبت به آن فرد سوالاتی مطرح کردند.

عده ای بیان کردند هیچ امکانی وجود ندارد که روابط‌شان با طرف مقابل به هم بخورد. این جمله بیانگر تعهد شدید و حس عاشقانه نسبت به شریک زندگی می‌باشد. در حالی که در افرادی که اظهار کردند این احتمال شکست ممکن است وجود داشته باشد، مشاهده شد این افراد تعهدات کمتری در روابط خود دارند.


مقاله‌ی مرتبط: ۵ ترفند برای ایجاد یک رابطه‌ی پایدار


به عبارت دیگر، شرکت‌کنندگانی که احساس می‌کردند احتمال زیادی در شکست روابط‌شان وجود دارد، نسبت به شرکای زندگی خود تعهد و احساس عاطفه‌ای کمتری داشتند.

Sciara می‌گوید:

این نشان می‌دهد هنگامی که شرکت‌کنندگان با فکر شکست خوردن در رابطه‌ای قرار می‌گیرند، به شدت احساسات مثبت‌شان نسبت به طرف مقابلشان کاهش می‌یابد. این افکار منفی به منزله‌ی ضربه زدن به روابط عاشقانه است که احتمال شکست خوردن در آن رابطه را فراهم می‌سازد.

Giuseppe Pantaleo که در این تحقیق همکاری می‌کرد بیان داشت:

به عنوان مثال، کاهش تعهد در روابط به کاهش توجهات دو طرفین به یکدیگر منجر می‌شود و به این ترتیب یک رابطه‌ی واقعی از هم می‌پاشد. شکست در این نوع روابط هم نقش مهمی در شروع افسردگی فرد، اضطراب روانی و کاهش رضایت او از زندگی دارد.

پس ما باید نگران افکار مخرب خود باشیم؟!

در اصل هدف این تحقیق، تمرکز بر جنبه‌های مثبت روابط عاشقانه، به جای نگرانی‌های بی‌جا و بی‌مورد در رابطه با آنچه که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد یا نیفتد می‌باشد. این نگرش مثبت به دوام رابطه‌ی شما کمک می‌کند.

فکر کردن در مورد این که چه خواهد شد اگر فلان اتفاق رخ دهد و نظایری این چنین را از افکار خود دور بریزید و به روابط فعلی‌تان توجه کنید. این را هم بدانید که رابطه‌ی شما در نهایت به همان جایی خواهد رسید که قبلا در موردش فکر می‌کردید!

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید