انتشار این مقاله


نانوذرات طلای پاپ‌کورنی برای تشخیص، درمان و ردیابی سرطان پروستات

محققان موفق به ساخت نانوذرات طلای هدفمند شده‌اند که قادر به تشخیص سرطان پروستات در مراحل بسیار اولیه می‌باشد.

محققان دانشگاه Jackson State، با استفاده‌از فرآیندی دو مرحله‌ای که منجر به ساخت نانوذرات طلا پاپ‌کورن‌شکل می‌شود، موفق به ساخت نانوذره‌ای هدفمند شده‌اند که قادر به تشخیص سرطان پروستات در مراحل بسیار اولیه و با مقدار بسیار محدود به اندازه‌ی تنها ۵۰ سلول بوده و با عرضه‌ی اسکالپل گرمایی سلول‌ها را از بین می‌برد. علاوه بر این، سیگنال نوری تولیدشده توسط این نانوذرات پس از مرگ سلول تغییر کرده و امکان ردیابی تومور پروستات در طول درمان را ممکن می‌کند.


مقاله مرتبط: نوارهای تستِ نانوذرات طلا با روکش پلاتین برای تشخیص بهتر سرطان


رهبری این تیم برعهده‌ی Paresh Ray بوده و نتایج تحقیقات انجام‌شده در ژورنال  منتشر شده است.

نانوذرات، به هنگام تولیدشدن، در بدن دارای خاصیت سمی هستند اما محققان از این ویژگی برای اتصال آنتی‌بادی‌های مونوکولونال و آپتامرهای ضد تومور به ساختارهای پاپ‌کورنی‌شکل طلا استفاده کرده اند. هنگام برخورد با نور، نانوذرات، نور با فرکانس متفاوتی را از خود ساطع می‌کنند که قابل تشخیص با SERS) surface-enhanced Raman spectroscopy) است. کارآمدی تشخیص این نانوذرات با ترکیبات تصویربرداری SERS به حدی است که قادر به تولید سیگنال‌های قابل تشخیص، پس از اتصال به خوشه‌هایی با اندازه‌ی ۵۰ سلول هستند و پس از تشخیص نیز، تجمع یافته و به نقاط کانونی تولید تصویر SERS تبدیل می‌شوند.


مقاله مرتبط: استفاده از نانو ذرات طلا‌ در ساخت دارو‌ها


پس از اتصال به سلول‌های سرطان پروستات، نانوذرات طلا نور را جذب کرده و آن را به گرما تبدیل می‌کنند، که منجر به افزایش دما تا ۴۸ درجه‌ی سانتی‌گراد و مرگ سلول‌های توموری می‌شوند. محققان خاطرنشان کرده‌اند که در طول این آزمایش، شدت سیگنال‌های SERS با مرگ سلول‌ها کاهش می‌یابد. مطالعات بیشتر حاکی از وجود همبستگی خطی بین تعداد سلول‌های کشته‌شده و کاهش شدت سیگنال هستند که امکان استفاده از آن برای محاسبه‌ی پیشرفت اثر درمانی به دنبال درمان ترمال را مطرح می‌کند.

نانوذرات طلا
شدت فرکانس تولیدشده توسط نانوذرات طلا با پیشرفت درمان، کاهش می‌یابد.

جزئیات این مطالعه در مقاله‌ای به عنوان « Gold Nano-Popcorn-Based Targeted Diagnosis, Nanotherapy Treatment, and in Situ Monitoring of Photothermal Therapy Response of Prostate Cancer Cells Using Surface-Enhanced Raman Spectroscopy» ذکر شده است. چکیده‌ی این مقاله در وبسایت این ژورنال در دسترس می‌باشد.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (2)
دیدگاهتان را بنویسید