انتشار این مقاله


ترکیبات ضداسترس چاقی و دیابت را کاهش می‌دهد

نوعی پروتئین استرس‌زا در عضلات دارای اثر دیابتی است.

برای اولین بار، محققین انستیتو روان‌پزشکی Max Planck در مونیخ نشان دادند که نوعی پروتئین استرس‌زا در عضلات دارای اثر دیابتی است. این یافته می‌تواند راه را برای یک روش درمانی کاملاً جذید هموار کند.

زمانی، محققان دریافته بودند که پروتئین FKBP51 با اختلالات افسردگی و اضطراب همراه است. این پروتئین در تنظیم سیستم استرس درگیر است. وقتی سیستم درست کار نمی‌کند؛ ممکن است اختلالات روانی بروز کند. هم‌اکنون پژوهشگران انستیتو روانپزشکی مکس پلانک به حقیقت جدیدی دست یافته‌اند و آن نقش شگفت‌آور این پروتئین است. FKBP51 به عنوان یک واسطۀ مولکولی بین سیستم تنظیم‌کننده استرس و فرآیندهای متابولیک در بدن عمل می کند.


مقاله مرتبط: چگونه لاغر شویم؟ مقابله با استرس و خواب کم


سرپرست پروژه، ماتیاس اشمیت (Mathias Schmidt) به طور خلاصه بیان می‌کند:

FKBP51 بر یک آبشار سیگنال‌دهی در بافت عضلانی تأثیر می‌گذارد که با مصرف بیش از حد کالری مثلاً منجر به بروز عدم تحمل گلوکز می‌شود که شاخص کلیدی دیابت نوع دو است.

یک رژیم غذایی ناسالم و غنی از چربی، به معنای استرس برای بدن است. اگر FKBP51 به طور فزاینده‌ای در عضله تولید شود، منجر به کاهش جذب گلوکز می‌شود. در نتیجه، دیابت و چاقی ممکن است بروز پیدا گند.

اگر FKBP51 مهار شود، دیابت گسترش پیدا نمی‌کند؛ حتی اگر کالری بیش از حد مصرف شود یا بدن هم‌چنان تحت تاثیر استرس قرار داشته باشد. کمبود FKBP51 در بافت عضله به معنای کاهش تحمل گلوکز و در نتیجه حفظ متابولیسم طبیعی است.

آنتاگونیست؛ پیش به سوی درمان جدید

پروتئین FKBP51 را می‌توان از طریق ترکیبات آنتاگونیستی که در مؤسسه مکس پلانک توسط Felix Hausch تولید می‌شود با استفاده از دارو مهار کرد (در حال حاضر در دانشگاه Darmstadt در حال انجام این کار است). طی همکاری با محققین دانشکده فنی دانشگاه Darmstadt، این ترکیبات برای استفاده در کارآزمایی‌های بالینی بیشتر توسعه خواهند یافت. به گفته Alon Chen، مدیر انستیتو روانپزشکی مکس پلانک:

این یافته‌ها ممکن است روش جدید درمان برای دیابت و سایر بیماری‌های متابولیکی را فراهم کند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید