انتشار این مقاله


نوزادانی که تا دو ماه از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزادان هستند

تغذیه از شیر مادر فقط برای دو ماه خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را تقریباً تا نصف کاهش می‌دهد.

یک تحقیق بین‌المللی جدید نشان می‌دهد، تغذیه از شیر مادر حداقل برای دو ماه خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (sudden infant Death Syndrom, SIDS) را تقریباً تا نصف کاهش می‌دهد.
در مقاله اخبار خوبی برای مادرانی که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند نوزاد خود را فقط با شیر مادر تغذیه کنند آورده شده است که نشان می‌دهد برای بهره‌مندی از فواید شیر مادر لازم نیست نوزاد منحصراً از شیر مادر تغذیه کند.

Kawai Tanabe، استادیار بهداشت عمومی (MPH) دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه Virginia می‌گوید:

این نتایج بسیار مهم می‌باشد. مطالعات ما این را نشان می‌دهد که نوزادانی که حداقل برای دوماه از شیر مادر تغذیه می‌کنند کاهش قابل توجهی در برابر خطر مرگ در اثر SIDS داشتند. شیر مادر به دلایل بسیار زیادی مفید است و این مورد یکی از مهم‌ترین آن‌هاست.

جلوگیری از SIDS

مطالعات پیشین نشان می‌دهد که تغذیه از شیر مادر با کاهش خطر ابتلا به SIDS، که علت اصلی مرگ نوزادان ۱ ماهه تا یک ساله می‌باشد، همراه بوده است. اما این مقاله برای اولین بار مدت زمان لازم برای فراهم شدن این حفاظت را تعیین می‌کند.

محققان پس از تنظیم متغیر‌هایی که می‌توانست نتایج‌شان را تحت تأثیر قرار دهد، دریافتند؛ تغذیه از شیر مادر حداقل برای دو ماه با کاهش قابل توجه خطر همراه بود. شیردهی به مدت کمتر از دو ماه این فواید را نشان نداد.

Fren Hauck، پزشک دانشکده‌ی پزشکی و بیمارستان کودکان UVA، می‌گوید:

تغذیه از شیر مادر فقط برای دو ماه خطر SIDS را تقریباً تا نصف کاهش می‌دهد و هر چه مصرف شیر مادر ادامه داشته باشد، این حفاظت نیز بیشتر می‌شود. یافته‌ی مهم دیگر از مطالعات ما این است که هر مقدار تغذیه از شیر مادر خطر ابتلا به این سندرم را کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد تغذیه از شیر مادر چه به صورت جزئی چه به صورت انحصاری، فواید مشابهی را به همراه دارد.

محققان برای نشان دادن اثرات تغذیه از شیر مادر بر روی خطر ابتلا به SIDS، هشت مقاله بین‌المللی را بررسی کردند که ۲۲۵۹ مورد SIDS و ۶۸۹۴ نوزاد را که مرگی در آن‌ها رخ نداد، تحت کنترل داشتند.
این مجموعه‌ی بزرگ ثبات یافته‌ها را با وجود رفتار‌های فرهنگی مختلف در سراسر کشور، نشان داد و این شواهد قانع کننده، قابلیت اطمینان به یافته‌ها را فراهم کرد.


مقالۀ مرتبط: شیر مادر و مزایای آن برای مادر و کودک


بر اساس نتایج آن‌ها، محققان خواستار «تلاش‌های هماهنگ مداوم» برای افزایش میزان شیردهی در سراسر دنیا می‌باشند. محققان گزارش کردند که داده‌های سال ۲۰۰۷ نشان می‌دهد یک‌چهارم نوزادان ایالات متحده هرگز از شیر مادر تغذیه نداشتند. سازمان جهانی سلامت هدفی ایجاد کرده است که در آن تا سال ۲۰۲۵ بیش از نیمی از نوزادان در سراسر جهان حداقل برای ۶ ماه از شیر مادر تغذیه کنند.

Rachel Moon، پزشک دانشکده‌ی پزشکی و بیمارستان کودکان UVA، می‌گوید:

بهتر است مادران بدانند که تغذیه نوزادان از شیر مادر حداقل برای دو ماه این اثر محافظتی قوی را در برابر SIDS فراهم می‌کند. ما به شدت از تلاش‌های بین‌المللی و ملی برای ترویج تغذیه از شیر مادر، حمایت می‌کنیم.

هنوز مشخص نیست که چرا تغذیه از شیر مادر در برابر SIDS محافظت می‌کند، هر چند محققان فاکتور‌های چنین فواید ایمنی و اثرات آن در الگوهای خواب نوزادان را به عنوان مکانیسم‌های احتمالی، ذکر می‌کنند.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید