انتشار این مقاله


عینک‌های شیشه کهربایی ممکن است به درمان بی‌خوابی کمک کنند

چگونه قبل از خواب ریلکس می‌کنید؟ اگر پاسختان شامل فیس‌بوک و نت‌فلیکس باشد، دارید شانس خود را برای یک خواب خوب کاهش می‌دهید. البته شما تنها نیستید: ۹۰ درصد آمریکایی‌ها قبل از خواب به مدت یک ساعت از دستگاه‌های الکترونیکی نوری مانند گوشی‌های هوشمند یا لپ‌تاپ استفاده می‌کنند. علی‌رغم این واقعیت که چنین رفتاری با […]

چگونه قبل از خواب ریلکس می‌کنید؟ اگر پاسختان شامل فیس‌بوک و نت‌فلیکس باشد، دارید شانس خود را برای یک خواب خوب کاهش می‌دهید. البته شما تنها نیستید: ۹۰ درصد آمریکایی‌ها قبل از خواب به مدت یک ساعت از دستگاه‌های الکترونیکی نوری مانند گوشی‌های هوشمند یا لپ‌تاپ استفاده می‌کنند. علی‌رغم این واقعیت که چنین رفتاری با علایم بی‌خوابی در ارتباط است. راه حل واضح این است که از شر تکنولوژی خلاص شویم. اما مردم به ندرت به این توصیه توجه می‌کنند.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا با آگاهی از این که افراد مبتلا به بی‌خوابی بعید به نظر می‌رسد که شیوه‌ی زندگی خود را تغییر دهند؛ روشی را امتحان کردند تا بدون محدود کردن استفاده از دستگاه‌‌های منتشر کننده‌ی نور آبی، اثرات نامطلوب نوردهی محیط در شب را کاهش دهند. یافته‌های آن‌ها در نسخه‌ی ژانویه‌ی ژورنال Psychiatric Research منتشر خواهد شد.

گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و دیگر دستگاه‌های منتشر کننده‌ی نور با چراغ‌های LED روشن می‌شوند که دارای طول موج حداکثر در بخش آبی طیف نوری هستند. نور آبی در شب ملاتونین را سرکوب می‌کند و هشیاری را افزایش می‌دهد؛ استفاده از لنزهای کهربایی که نور آبی را منعکس می‌کنند این اثرات را کاهش می‌دهد.

تیم کلمبیا، به رهبری Ari Shechter، استادیار علوم پزشکی، تصریح کرد که انعکاس نور آبی در یک ساعت قبل از خواب باعث بهبود خواب در افراد مبتلا به بی‌خوابی خواهد شد.

محققان برای آزمایش نظریه‌ی خود، ۱۴ نفر مبتلا به بی‌خوابی را برای شرکت در یک مطالعه‌ی کوچک به کار گرفتند. برای هفت شب متوالی، شرکت‌کنندگان دو ساعت قبل از خواب از عینک‌هایی با فریم‌های بسته و لنزهای کهربایی که نور آبی را منعکس می‌کنند و یا لنزهای پلاسبوی بی‌رنگ استفاده کردند. چهار هفته بعد، شرکت‌کنندگان پروتکل را با مجموعه‌ی دیگری از عینک‌ها تکرار کردند.

محققان متوجه شدند که شرکت‌کنندگان در صورت استفاده از لنزهای کهربایی در مقایسه با لنزهای بی‌رنگ حدود ۳۰ دقیقه بیشتر می‌خوابند. همچنین در گزارش‌های فردی شرکت‌کنندگان خوابی طولانی‌تر و با کیفیت بیشتر و نیز کاهش کلی در شدت بی‌خوابی را گزارش دادند.


مقاله مرتبط: ۸ نکته برای داشتن خوابی راحت


کهربایی
نور آبی در شب ملاتونین را سرکوب می‌کند و هشیاری را افزایش می‌دهد؛ استفاده از لنزهای کهربایی که نور آبی را منعکس می‌کنند این اثرات را کاهش می‌دهد.

Shechter گفت: “این یافته‌ها از لحاظ نشان دادن مزیت لنزهای منعکس‌کننده‌ی نور آبی در بهبود خواب با مطالعات قبلی سازگارند. اما باید در مطالعات کنترل شده‌ی بزرگتری تکرار شوند. امروزه ما بیش از همیشه قبل از خواب خود را در معرض مقادیر بالایی از نور آبی قرار می‌دهیم که می‌تواند در مشکلات خواب دخیل باشد یا آن‌ها را تشدید کند. لنزهای کهربایی مقرون به صرفه هستند و می‌توانند به آسانی با دیگر تکنیک‌های شناختی و رفتاری برای مدیریت بی‌خوابی ترکیب شوند.”

اکنون صفحه‌ی نمایش بسیاری از گوشی‌های هوشمند می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود که به جای نور آبی نور کهربایی منتشر کند. Shechter معتقد است که این تنظیمات باید به بهبود خواب کمک کند.

او گفت: ” من علاوه بر کاهش دستی میزان نور صفحه‌ی نمایش گوشی‌های هوشمند، استفاده از تنظیمات کهربایی در شب را پیشنهاد می‌کنم. اما نور آبی فقط از گوشی‌های ما منتشر نمی‌شود. تلویزیون‌ها، کامپیوترها و به طور ویژه، بسیاری از لامپ‌های الکتریکی و دیگر منابع نور LED که به دلیل صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مقرون به صرفه بودن به طور فزاینده‌ای در خانه‌های ما استفاده می‌شوند نیز این نور را منتشر می‌کنند.”

“روش عینک ما را قادر می‌سازد تا نور آبی منتشر شده از تمام این منابع را فیلتر کنیم و می‌تواند به طور ویژه‌ای به افراد مبتلا به بی‌خوابی کمک کند.”

همچنین به نظر می‌رسد که استفاده از لنزهای کهربایی فشار خون شرکت‌کنندگان را کاهش می‌دهد. (این داده‌ها در نسخه‌ی سپتامبر Sleep Medicine منتشر شده است.) دکتر Shechter توضیح داد: “بی‌خوابی اغلب با اختلال بیش‌فعالی فیزیولوپزیک شناخته می‌شود که ممکن است ارتباط بین ضعف خواب و خطرات قلبی عروقی را توضیح دهد. در ادامه، بررسی این موضوع که روش انعکاس نور آبی می‌تواند به بهبود عواقب قلبی عروقی مانند فشار خون بالا در افراد مبتلا به بی‌خوابی کمک کند جالب خواهد بود.”

 

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید